Skip to main content

Met de trein tussen Nederland en Duitsland: wat kunnen we verwachten?

WeselOp 14 november 2015 organiseerden Rover en de Duitse zusterorganisatie ProBahn een  symposium over grensoverschrijdend Openbaar Vervoer tussen Duitsland en Nederland (regio Arnhem). Aanleiding is de heropening van de stoptreinverbinding Düsseldorf – Oberhausen – Emmerich – Arnhem eind 2016. Vele prominenten en bezoekers togen naar het Duitse Wesel.  Vanuit Arnhem nu nog (niet geheel probleemloos) per pendelbus, om de tweetalige themadag bij te wonen.

Leerzame dag
Concessieverleners, vervoerders en reizigers van beide kanten van de Duits-Nederlandse grens gingen met elkaar in gesprek over het thema “met de trein naar de buren”. Grensoverschrijdende verbindingen zijn niet alleen voor de lange afstandreiziger, maar ook over korte afstanden voor studenten en uitstapjes. Om zo’n lijn rendabel te krijgen moeten er ook binnenlandse forensen gebruik van maken.

Obstakels zijn er vele. Ondanks  één Europa kent het spoor  bureaucratische en technische belemmeringen om zomaar een trein over de grens te rijden. Verschillen in electrische stroom, veiligheidseisen en tariefsystemen zorgen voor kopzorgen.  Het is niet onwil maar techniek die thans belemmerend werkt, zoals de Nederlandse chipkaart en de poortjes. Duitsland heeft met buurlanden als Denemarken, Polen, Tsjechië, Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg al grensoverschrijdende regiotickets. Gevraagd werd of in de regio Gelderland ook een Euregioticket kan komen.  Veel vragen waren er over meertalige kaartverkoopautomaten en over een nieuw kaartje moeten kopen bij de grens. Samenwerking tussen politiek en vervoerders aan beide zijden van de grens is noodzakelijk. Reizigersorganisaties kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Hoe ziet de toekomst eruit?
De toekomst brengt een aantal positieve ontwikkelingen:

  • Abellio gaat per december 2016 een stoptrein introduceren vanaf het Roergebied via Emmerich naar Zevenaar en Arnhem. Station Elten wordt later heropend. In Arnhem komt een Duitse kaartautomaat. In Zevenaar kan in-, uit- of overgestapt worden.
  • De Arriva-treinen tussen Groningen en Leer gaan vanaf december 2015 ook op zondag ieder uur rijden. Die treinen hebben wifi.
  • Provincie Groningen studeert op een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen.
  • Met ingang van 2017 zal een stoptrein rijden van Hengelo via Rheine naar Osnabruck en Bielefeld.
  • Spoorverdubbeling tussen Venlo en Vierssen zou meer mogelijkheden bieden. Arriva, NS en Eurobahn willen de verbindingen via Venlo verbeteren.
  • Spoorlijn Heerlen – Aachen wordt geëlektrificeerd, wat een directe verbinding tussen Eindhoven en Keulen mogelijk maakt.
  • In Limburg komen er eind 2016 enkele grensoverschrijdende buslijnen bij, zoals Boxmeer – Goch en Roermond – Heinsberg.
  • Er worden nog nieuwe langeafstandsbusdiensten verwacht.

Het symposium heeft eraan bijgedragen partijen nog meer met elkaar over dit onderwerp in gesprek te brengen. Reizigers zien de voorgestelde verbeteringen tussen Nederland en Duitsland in ieder geval zeker zitten!

De presentaties zijn binnenkort terug te vinden op onze symposium archiefpagina.