Geheime rapporten
De Telegraaf heeft de hand weten te leggen op een geheim rapport over de winterproblemen op het spoor. Volgens de weergave in de Telegraaf vormden bevroren wissels niet zozeer het probleem, maar werden de problemen onoplosbaar door het onvermogen van ProRail en de NS om bij te sturen in crises. Rover heeft de afgelopen twee jaar hetzelfde gezegd. Winterweer is maar enkele keren per jaar een probleem. De voortdurende sein- en wisselstoringen en de daaruit voortkomende vertragingen treffen het hele jaar door reizigers. Winterweer kan een reiziger zien aankomen, een wissel- of seinstoring niet. Als een vertraging meer dan tien minuten duurt raken de verkeersleiding van ProRail en de bijsturingsteams van NS van de kook. De schrijvers van het geheime rapport zien hetzelfde wat reizigers aan den lijve ondervinden en al veel insiders allang wisten. De vraag is wat er nu gaat gebeuren. De grootste fout zou zijn om weer nieuwe software te gaan bestellen. ICT heeft nog nooit een managementprobleem opgelost.
Maar waarom is het rapport geheim?
De Telegraaf heeft nog niet de hand weten te leggen op een ander rapport waar de Haagse insiders wel van weten. McKinsey heeft in opdracht van NS en ProRail, al dan niet met medeweten van het Ministerie van I&M, een rapport geschreven over hoe de relatie tussen die bedrijven eruit zou kunnen zien. Een brisant politiek thema. De vakbonden, de SP en wellicht ook de PvdA willen de splitsing ongedaan maken. De VVD wil dat stellig niet. Om dit vraagstuk op te lossen is McKinsey onnodig. Europese wet- en regelgeving en het bestaan van andere spoorbedrijven zowel in het reizigers- als goederenvervoer maken een terugkeer naar de oude verhoudingen van vroeger onmogelijk. Reizigers hebben geen behoefte aan een structuurdiscussie, maar aan een ProRail , dat luistert naar reizigers.
Maar waarom is ook dit rapport geheim?
Arriën Kruyt