Skip to main content

“Combineer Beneluxtrein met IC Direct”

thumb BeneluxRover en de consumentenorganisaties in het Locov adviseren NS en het Ministerie van IenM om de intercity naar Brussel, de ‘Beneluxtrein’, vanaf 2017 te combineren met de Intercity direct. De consumentenorganisaties zien dit als de meest effectieve manier om de reizigers een snellere verbinding te geven. Een snelheidsverbetering op de bestaande route levert te weinig tijdwinst op en heef negatieve gevolgen voor de dienstregeling in de Randstad.

Plannen NS
Vanaf 2017 wordt de route van de Beneluxtrein tussen Rotterdam en Antwerpen verlegd naar de HSL-Zuid en worden stopplaatsen Dordrecht en Roosendaal vervangen door Breda en Noorderkempen. De uitwerking van NS laat zien dat de inpassing van de Beneluxtrein aanzienlijke negatieve gevolgen met zich meebrengt voor binnenlandse reizigers. Reizigers in Den Haag Laan van NOI en Nieuw Vennep zouden minder verbindingen krijgen, de voorgenomen verbetering van de bediening van Rotterdam Blaak wordt onmogelijk en de frequentieverbetering van de verbinding Hoofddorp – Amsterdam Centraal lukt maar half. Ook wordt de dienstregeling op een aantal plaatsen minder duidelijk wegens onregelmatige intervaltijden.

Hiertegenover staat dat de Beneluxtrein slechts 9 minuten sneller wordt tussen Amsterdam en Brussel, waarmee de trein nog altijd flink trager is dan voordat hij in 2012 werd opgeheven. De consumentenorganisaties in het Locov vinden deze voorstellen onacceptabel.

Advies: via de HSL
De consumentenorganisaties adviseren als alternatief om de Beneluxtrein te combineren met één van de Intercity-directtreinen, waarmee de reistijd tussen Amsterdam en Brussel op ongeveer 2 uur en 50 minuten zou komen te liggen - ongeveer een half uur sneller dan nu. Dit betekent wel dat Den Haag de directe verbinding met Brussel verliest. Uiteraard moet worden gezorgd voor een gemakkelijke overstap in Rotterdam, maar Rover wil ook dat breder wordt gekeken naar de aansluiting van Den Haag op het internationale netwerk met een betere verbinding richting Duitsland. Daarnaast moet met de Belgische spoorwegen NMBS een harde afspraak worden gemaakt om te zorgen dat een goede intercityverbinding blijft bestaan tussen Roosendaal en Antwerpen. In België kan de verbinding via de Beneluxtrein daarnaast nog flink worden versneld door de omweg via luchthaven Zaventem te schrappen. Hiervoor maken Rover en Belgische zusterorganisatie TreinTramBus zich sterk.

Fyra
Na het stranden van de Fyra in 2013 zijn de consumentenorganisaties akkoord gegaan met het plan van de Beneluxtrein via Breda, mits zou worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Het verbeteren van de rijtijd van de trein was één van de voorwaarden, waarbij minstens de rijtijd van 2012 (2 uur en 56 minuten Amsterdam – Brussel, tegenover 3 uur en 23 minuten op dit moment) moet worden gehaald. De andere voorwaarde was een goede intercityverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. Aan geen van deze voorwaarden wordt nog voldaan. “Het is zaak om nu niet langer te blijven doormodderen en het reizigersbelang bij de treinverbindingen tussen Nederland en België echt centraal te stellen. Hiervoor zou toch meer ruimte moeten ontstaan na de lessen die kunnen worden getrokken aan de hand van het rapport De reiziger in de kou van de Fyra-enquêtecommissie”, schrijven de consumentenorganisaties aan NS en IenM.