Skip to main content

RAR luidt de noodklok over poortjesplannen Amsterdam-Zuid

BarcodelezerDe Reizigers Advies Raad (RAR) luidt de noodklok bij de Amsterdamse politiek over poortjesplannen op station Amsterdam-Zuid. Reizigers die op dit station overstappen van tram op bus, moeten in de toekomst ook bij NS in- en uitchecken om de overstap te kunnen maken. Dat betekent vier in- en uitcheckhandelingen voor een simpele overstap.

De Reizigers Advies Raad is ingesteld om de stadsregio Amsterdam gevraagd en ongevraagd advies te geven over openbaar vervoer. Woensdag buigt de raadscommissie ruimtelijke ordening van Amsterdam zich over het bestemmingsplan voor het nieuwe station Zuid. Dat station wordt de komende jaren verbouwd tot het grootste openbaar vervoer knooppunt van de stad en bijna het drukste NS station van ons land. Het ontwerp voor dit nieuwe station, waar onder meer de Noord-Zuidlijn zijn eindpunt krijgt, gaat uit van bushaltes aan de noordkant van het stationsgebouw en trams aan de zuidkant. En daar zit nu net het probleem, aldus de Reizigers Advies Raad. De reizigers luiden de noodklok bij de politiek.      

Vier keer in en uitchecken

Het gevolg van de plannen is dat reizigers die van bus op tram overstappendoor de NS-tunnel onder het nieuwe station door moeten lopen en dus ook bij NS moeten in- en uitchecken. Dus in het totaal vier keer: uitchecken wanneer ze uit de tram stappen, in- en weer uitchecken om door de tunnel te lopen en dan weer inchecken bij de bus. Terwijl dit knooppunt juist comfort en gemak voor de OV- gebruiker moet geven.         

Dit begrijpt toch geen mens

Dit was de reactie van Lex Hendriksen, die namens Clientenbelang in de adviesraad zit. “Ik wist niet wat ik las. We bouwen hier het op één na drukste station van het land en dan doen we zo iets knulligs. Dit is echt onacceptabel en voor mensen met een (visuele) beperking ook absoluut niet te doen. We zouden een compact overstap knooppunt krijgen. En nu laten we mensen vier keer langs een chip automaat lopen.”

Dit moet anders kunnen

De RAR is best bereid te accepteren dat bus en tram niet bij elkaar kunnen worden  neergezet, maar in een miljarden project als het Zuidas-station moet toch een gebruikersvriendelijker oplossing te vinden zijn. De RAR, met afgevaardigden van Rover, stadsvervoerbelang, de ASVA studenten organisatie, de ouderenbonden, Cliëntenbelang Amsterdam, doet een dringend beroep op alle raadsleden die de beslissing moeten nemen om zich nog eens goed over deze situatie te buigen. “De oplossing die nu wordt voorgesteld zet de openbaar vervoer-reiziger tien jaar terug. Dit kan echt niet”, aldus de Reizigers Advies Raad.