Plassen big business
Sanifair, 2theloo en Vendor… steeds meer commerciële bedrijven zien brood in mensen die hun behoefte moeten doen. Na tankstations zijn de “wc-winkels” nu ook in het openbaar vervoer bezig met een opmars. Dat betekent in veel gevallen meer betalen om te mogen plassen, maar wél een schoon toilet.
Eind 2015 maakte NS bekend dat het bedrijf Sanifair de exploitatie van 22 stationstoiletten op 21 stations zou gaan overnemen. Inmiddels krijgen deze toiletten stuk voor stuk een welkome opknapbeurt. Mooie en schone toiletten verwachten we straks terug, maar dit zien we ook terug in het prijskaartje. Met een tarief van € 0,70 zijn de stationstoiletten van Sanifair 40% duurder geworden. Op het metrostation Beurs in Rotterdam mag de reiziger zelfs een euro aftikken bij toiletzaak 2theloo. Maar daarvoor krijgt hij wel “een heel andere beleving van een toiletbezoek”, aldus een 2theloo-woordvoerder vorig jaar tegen dagblad Metro.
Wie gebruik maakt van het geprivatiseerde toilet, krijgt een deel van het bedrag terug middels een waardebon van €0,50. Wie deze bon wil besteden, moet wel even opletten. Zo is de waardebon van 2theloo alleen geldig in de eigen winkel. De bon van Sanifair is geldig bij een aantal stationswinkels maar je moet wel minimaal € 2,50 besteden om korting te krijgen. Een toiletzaak als Vendor, onder meer te vinden in de Rotterdamse Markthal, publiceert op de bon een link naar een webpagina met deelnemende partners waar de bon mag worden besteed – dan heeft de klant meteen iets te doen op het toilet. De grote vraag is natuurlijk: zouden we ooit toegroeien naar één waardebonsysteem voor alle plassende reizigers?