Blog: no wifi, no glory
Wifi in het openbaar vervoer. Het werkt maar matig en is voor velen een bron van ergernis. Uit een onderzoek van Rover Jong onder meer dan 200 jongeren, blijkt dat veel jonge reizigers de kwaliteit van het draadloze internet onvoldoende vinden. Bijna de helft van de respondenten (48%) beoordeelde de snelheid als onvoldoende. Dit terwijl een meerderheid (51%) wekelijks of vaker gebruik maakt van wifi. Dat kan beter.
Vervoerders moeten de verbetering van de snelheid van wifi een veel hogere prioriteit geven. Dit vraagt om relatief kleine investeringen, terwijl meer dan de helft van de ondervraagde jongeren er gebruik van maakt. Een op de vijf geeft bovendien aan wifi te willen gebruiken om series te kijken of muziek te luisteren. De wifi is daar nu te langzaam en instabiel voor.
Vervoerders zijn nu nog teveel bezig om een reiziger binnen een bepaalde tijd van A naar B te krijgen. Ze vergeten dat reizigers meer willen dan frequent en punctueel openbaar vervoer. Mark van Hagen, een onderzoeker bij NS, verdeelt de behoeften van reizigers in twee groepen op: de satisfiers en de dissatisfiers*. Satisfiers zijn extraatjes die zorgen voor tevredenheid. Denk hierbij een comfort en beleving. Onder de categorie dissatisfiers vallen de dingen die tijdens de reis niet mogen ontbreken, zoals punctualiteit. Als een trein te laat is, worden reizigers ontevreden. Hoe slechter dit soort zaken op orde zijn, hoe meer negatieve verhalen over het ov de ronde doen. Vervoerders moeten hier zo snel mogelijk vanaf zien te komen.
Ook kwalitatief goede wifi-verbinding in het openbaar vervoer is tegenwoordig een dissatisfier. Als wifi in treinen of bussen uitvalt, word je daar als reiziger niet blij van. De aanwezigheid van wifi is geen extraatje dat je als vervoerder aanbiedt, het is een basisvoorwaarde in het openbaar vervoer geworden. Dit betekent dat vervoerders veel serieuzer werk moeten maken van goed werkende wifi-verbindingen.
Floris Wagenaar
Bestuur Rover Jong