“Het OV op de Veluwe wordt uitgekleed”
Rover-Gelderland kraakt de plannen voor de nieuwe dienstregeling voor de concessie IJssel-Vecht van vervoerder Keolis. In 2022 wordt het aantal dienstregelingsuren met acht procent verlaagd. Eventueel komt er daar in een ‘worst case scenario’ nog eens een daling van zeventien procent bovenop. “Er ontstaat op de Veluwe een enorme zwarte vlek: een gebied zonder openbaar vervoer”.
Door de pandemie en het verlies aan reizigersinkomsten wil de vervoerder fors schrappen in de nieuwe dienstregeling: het aanbod zal met minimaal 8% worden ingekrompen. Zo vervallen de scholierenlijnen en de twee nieuwe buslijnen Scherpenzeel - Barneveld en Veenendaal de Klomp – universiteit Wageningen. De HOV-lijnen op de verbindingen Ede-Wageningen en Elburg-Dedemsvaart gaan minder vaak rijden. De stadsdienst in Apeldoorn gaat op werkdagen in de spits terug naar een kwartierdienst, op zondag naar een uurdienst. Buslijn 107 (Ede-Putten) wordt op zondag zelfs opgeheven en lijn 102 (Apeldoorn-Amersfoort) rijdt niet meer na 20.00 uur ‘s avonds.
“Dat is de levenslijn op de Veluwe. Dat betekent de doodsteek van het openbaar vervoer in dat gebied. Dat kan echt niét!”, zegt Hans Schmal, namens Rover lid van het Gelderse consumentenoverleg dat een kritisch advies uitbracht. “De afschaling van een aantal lijnen is pijnlijk, maar als het tijdelijk is, eventueel nog wel te verwantwoorden. Maar Keolis gebruikt de gelegenheid om op de zwakke lijnen structureel te bezuinigen. Wij zeggen: gebruik flexibilisering van de sterke lijnen als oplossing en laat de zwakke lijnen doorrijden met minimaal elk uur een bus.”
Omdat nog niet duidelijk is op welke coronabijdrage er vanuit het Rijk mag worden gerekend, heeft Keolis ook een ‘worst case scenario’ voorbereid voor het geval van financiële nood. In dit scenario stopt de belbus ReserveerRRReis die nu rijdt in de avonduren en het weekend. De nieuwe buslijn van Twello via Epe naar treinstation ‘t Harde wordt geschrapt. En op zondag verdwijnen de buslijnen 102, 105 (Barneveld-Arnhem) en 205 (Harderwijk-Barneveld). “Vooral op de Veluwe is het echt dramatisch”, zegt René Coveen, voorzitter van Rover-Gelderland. “Het openbaar vervoer op de Veluwe dreigt geheel te worden uitgekleed. Plaatsen als Vierhouten, Elspeet, Garderen en Voorthuizen blijven op zondag verstoken van bussen. Er ontstaat een enorme zwarte vlek: een gebied zonder openbaar vervoer. Openbaar vervoer is een kwestie van beschaving. De overheid moet ervoor zorgen dat iedereen kan meedoen aan de samenleving, ook op de Veluwe.”
Coveen ziet in de nieuwe haltetaxi RRReis van de provincie Gelderland geen alternatief. “Wij hebben daar al eerder felle kritiek op geleverd. Het is een aanvullende taxidienst, geen openbaar vervoer, en veel te duur. Bovendien gaat het nieuwe systeem waarschijnlijk pas na een paar maanden in 2022 van start.” Coveen hekelt bovendien het gebrek aan transparantie vanuit Keolis: “Keolis maakt op geen enkele manier duidelijk hoe groot het financiële verlies zou zijn. Ook is er geen inzicht in de precieze reizigersaantallen. Intussen dreigt een gebied ter grootte van provincie Utrecht zijn goede bereikbaarheid te verliezen. De reizigers van het Gelderse openbaar vervoer hebben het nakijken. Dat is diep triest”.