Rover wil oplossing voor bus over Haringvlietbrug
Er moet een oplossing worden gezocht voor de impact op het openbaar vervoer door de langdurige afsluiting van de Haringvlietbrug. Dat stellen Rover-afdelingen HWGO, Zeeland en Brabant in een oproep aan Rijkswaterstaat.
De Haringvlietbrug, de belangrijkste verbinding tussen Zuid-Holland en Noord-Brabant over het Hollands Diep, moet werkzaamheden ondergaan. Eerder deze week kondigde Rijkswaterstaat het voornemen aan om voor de duur van twee jaar de maximumsnelheid op de brug te verlagen naar 50 kilometer per uur en al het verkeer in beide richtingen over één rijstrook te leiden.
Rover is onaangenaam verrast door de aankondiging. Naar verwachting gaat de gedeeltelijke afsluiting twee jaar lang flinke files veroorzaken waarmee ook het openbaar vervoer tussen Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland en West-Brabant flink aan betrouwbaarheid moet inboeten. Reizigers krijgen te maken met fors langere reistijden en zullen vaker hun aansluitende bussen op belangrijke knooppunten als Numansdorp, Oude-Tonge en Zierikzee gaan missen.
Rover begrijpt dat voor Rijkswaterstaat de veiligheid van de weggebruikers voorop staat, maar vindt de langdurige afsluiting onacceptabel. Rover verzoekt Rijkswaterstaat daarom om alles in het werk te stellen om de impact op het openbaar vervoer zo klein mogelijk te houden. Tevens roepen de Rover-afdelingen Rijkswaterstaat op om te bekijken of de bijzonder lange afsluitingsperiode van twee jaar zo ver mogelijk verkort kan worden.
Noord-Brabant, Zeeland, Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee, Lokaal