Amersfoorts festival 'Pitstop' zette OV buiten spel
Festival ‘Pitstop’ heeft de aansluiting gemist, stelt Rover-Amersfoort. Busreizigers kregen afgelopen weekend te maken met tijdrovende omleidingen, slechte aansluitingen op de trein of lange loopafstanden naar de binnenstad.
In Amersfoort werd op zaterdag 17 en zondag 18 september op een deel van de Stadsring het festival ‘Pitstop’ gehouden als voorproefje van een autovrije Stadsring.
Over dit stukje Stadsring rijden normaal op zaterdag 14 en op zondag 12 bussen per uur op zeven lijnen (5, 6, 8, 9, 17, 80 en 102), en dat in beide richtingen. In het OV-netwerk dus een route van groot belang. En tevens de enige manier waarop het centrum per OV bereikbaar is. Tijdens het festival moesten al deze bussen worden omgeleid via routes waarop vlotte doorstroming (door vrije banen of verkeerslichtbeïnvloeding – die is er op de normale routes wel) mogelijk was en dus stroef verliep. Tevens namen reistijden behoorlijk toe bij gebrek aan directe alternatieve routes.
Terwijl de binnenstad en het ‘festivalterrein’ met de meeste lijnen nog wel te bereiken waren, (zij het met grotere loopafstanden) was dat voor reizenden met lijn 9 (die het centrum langs een andere route nadert) niet mogelijk. Die lijn zou op de omleidingsroute in een toch al immense file bussen terechtkomen (andere kant op was zelfs ‘een beetje’ bediening van het centrum door eenrichtingsverkeer niet mogelijk).
De afdeling Amersfoort van Rover was helaas niet bij de voorbereiding van het ‘festival’ betrokken en vindt het absurd dat de organisatoren de rol van het OV als alternatief voor de auto over het hoofd hebben gezien. Dat de gemeente toestemming heeft gegeven voor de volledige blokkade van het busvervoer op deze manier verbaast Rover-Amersfoort. "Wellicht opent dit weekend ogen. De bereikbaarheid van de Amersfoortse binnenstad per OV is al niet optimaal. De Stadsring kan volgens ons best autoluwer", stelt de Rover-afdeling.
Ruimte voor de bus die vlot (dat is niet per se snel!) kan doorrijden is dan wel nodig. Er zijn immers mensen die niet kunnen fietsen en ook zij willen (net als andere busreizenden) hun aansluiting op het station halen of dicht bij het centrum uitstappen.