“Laat bus soepeler doorrijden bij werkzaamheden Heinenoordtunnel”
Er zijn maatregelen nodig om de gevolgen van de werkzaamheden in de Heinenoordtunnel voor het busverkeer te beperken. Dit schrijft Rover-afdeling HWGO in een brief aan Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland, Connexxion en het Reizigersoverleg HWGO.
De Heinenoordtunnel op de A29 tussen Heinenoord en Barendrecht wordt in 2023 en 2024 gerenoveerd en zal regelmatig (deels) gesloten zijn. Voor automobilisten is de bus er nog als alternatief, deze kan door de tweede Heinenoordtunnel (voor langzaam verkeer) rijden. Echter mag dat volgens Rover-afdeling HWGO (Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee) wel wat soepeler verlopen.
In het weekend van 18 en 19 februari liepen de werkzaamheden uit. Op maandag betekende dit een forse vertraging omdat de bus moest omrijden via Dordrecht nadat bleek dat er geen verkeersregelaars en BHV-ers waren geregeld om door de tunnel te kunnen blijven rijden. Ook bij het rijden door de tweede tunnel ziet Rover veel vertraging ontstaan wegens lange wachttijden op groen licht en de benodigde controles. Daarbij ontbreekt informatie aan de reizigers die aan het wachten zijn.
“Dit soort incidenten zijn slecht voor het imago van het OV, terwijl het OV tijdens de afsluitingen in de mei- en zomervakantie een zeer belangrijk middel is om de congestie in de Hoeksche Waard te beperken”, schrijft Rover-HWGO. “Daarom moet nu al alles op alles gezet worden om het OV zo aantrekkelijk mogelijk te maken, want bij veel negatieve berichtgeving over de afsluitingen en de impact daarvan op het OV bestaat de kans dat mensen het OV (onterecht) niet als een reëel alternatief voor de auto zien tijdens de grote afsluitingen”.
Rover vraagt Rijkswaterstaat om maatregelen om het busverkeer tijdens de grote afsluitingen (wanneer er veel meer busverkeer door de tunnels rijdt) soepel en zonder veel extra reistijd te laten verlopen.