Rover bezorgd over plannen busvervoer Gelderland
Rover is allerminst te spreken over de voorbereiding van het toekomstige busvervoer in Gelderland. Provincie Gelderland toont onvoldoende ambitie voor de toekomst van het openbaar vervoer, heeft weinig oog voor bereikbaarheid en neemt onvoldoende regie, stelt Rover-Gelderland.
De provincie Gelderland werkt op dit moment aan de eisen voor een nieuw contract voor het busvervoer in en rond Arnhem, Nijmegen en Ede. Hier worden in de zomer van 2026 de huidige concessies Arnhem Nijmegen en Veluwe Zuid samengevoegd tot een nieuwe concessie onder de naam Arnhem Nijmegen Foodvalley met als merknaam RRReis.
Geen oog voor ontwikkelingen
Bij het opstellen van de nieuwe eisen heeft de provincie opvallend weinig oog voor de nieuwe ontwikkelingen, stelt Rover-Gelderland. “Het voorstel is gebaseerd op de concessie IJssel-Vecht van 6 jaar geleden, sindsdien is er nogal wat veranderd”, ziet René Coveen, voorzitter van Rover-Gelderland. “Immers in Gelderland moeten 100.000 woningen gebouwd worden. Dat zijn meer voordeuren dan een stad als Arnhem nu heeft”. Ook wijst Rover-Gelderland op ontwikkelingen zoals toenemend autoverkeer en verdwijnende OV-voorzieningen op het platteland en in stadswijken. “De provincie lijkt nauwelijks naar buiten gekeken te hebben, dit plan is opgesteld binnen de veilige beslotenheid van het provinciekantoor”.
Bereikbaarheid staat onder druk
Rover-Gelderland maakt zich zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid. Zo heeft de provincie meerdere buslijnen aangewezen als ‘categorie B’: deze lijnen hoeven niet meer dan 5 dagen per week gereden te worden. Lijnen die als categorie C worden bestempeld worden afgedaan als ‘niet rendabel’. “Dit voldoet absoluut niet”, stelt René Coveen. “Zo’n B of C lijn kan heel belangrijk zijn voor een dorp of voor een reiziger met een beperking. De provincie laat deze reizigers nu zonder bus achter, wij willen meer oog voor de bereikbaarheid van kernen en stadswijken”. Rover roept de provincie op te zorgen voor een goed dekkend lijnennet.
Neem de touwtjes in handen
Ook roept Rover-Gelderland de provincie op om regie te nemen: “de verantwoordelijkheid voor het toekomstige lijnennet wordt nu helemaal bij de vervoerder neergelegd. Terwijl de provincie, samen met de betrokken gemeenten, een belangrijke rol zou moeten spelen bij de ontwikkeling van het toekomstige OV”. Hierbij is het ook belangrijk om overleg te voeren met de buurtprovincies, stelt Rover. Dit lijkt nu niet te zijn gebeurd. Tot slot wil de Rover-afdeling aandacht voor verbindingen met Oost-Brabant en Duitsland.