Skip to main content
NS-trein in Goes

"Compenseer reizigers in Zeeland voor overlast 2029!"

Rond 2029 zal er drie tot vier maanden geen reizigersvervoer mogelijk zijn tussen Vlissingen en Goes vanwege de invoering en het testen van de nieuwe ERTMS-spoorbeveiliging. Dit nieuws zorgt voor veel onrust onder reizigers in Zeeland. Rover is daarom in een lobbybrief richting de Tweede Kamer gekomen met voorstellen om reizigers royaal te compenseren en de hinder te beperken.

De provincie Zeeland wordt gecompenseerd voor de overlast met onder andere geld voor de aanleg van een rotonde. Er is echter geen compensatiemaatregelenpakket voor de treinreiziger. Nu sprake is van maandenlange overlast is volgens Rover meer nodig dan een standaardpakket dat geldt bij werkzaamheden. Rover denkt daarbij aan korting op abonnementen voor de frequente reizigers, de bouw van tijdelijke busstations op goed bereikbare locaties om de reistijd te verkorten. Ook zouden er in de maanden dat geen treinen rijden altijd snelbussen moeten rijden naast de stopbussen, ook in de rustige uren. Rover vindt dat de overheid daaraan bij moet bijdragen. Deze uitzonderlijke situatie kan niet alleen gedragen worden door NS die ongetwijfeld inkomsten gaat missen tijdens de werkzaamheden.

Volgens Rover kan de periode van hinder voor de reiziger ook fors worden ingekort. Dit kan door na positieve resultaten bij het testen tijdens het aansluitende proefperiode reizigers die daarvoor kiezen al mee te laten reizen. Tijdens de proefperiode wordt een vaste dienstregeling gereden en vindt bovendien al wel goederenvervoer plaats. Rover vindt daarom dat reizigers in deze periode ook zouden moeten kunnen meereizen. Door dit meereizen gratis aan te bieden worden reizigers gecompenseerd voor de overlast en voor eventuele problemen tijdens deze proefperiode. Voordeel is dat er dan mogelijk minder bussen nodig zijn.

Ten slotte pleit Rover voor een structurele verbetering van de treindienstregeling in Zeeland. Er zou een tweede stoptrein moeten komen zodat de intercity’s ook twee keer per uur snel kunnen rijden. Ook zou de stoptrein ook na 2028 moeten blijven doorrijden naar Breda zodat reizigers uit Zeeland niet meer hoeven over te stappen in Roosendaal. Daarom wil Rover onderzoek welke aanpassingen hiervoor nodig zijn in de plannen voor de verbouw van het emplacement van dit station.


Banner nieuwsbrief inschrijven 4

Zeeland, Lokaal