Skip to main content

Beperkte prijsstijging treinkaartjes

In 2020 worden treinkaartjes bij NS gemiddeld 1,5% duurder. Op advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft NS besloten om het minimumtarief voor korte afstanden niet te verhogen en RAILPLUS te behouden.

Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5% duurder. Dit geldt ook voor abonnementen Traject Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij en is in lijn met de inflatie. Treinkaartjes in de 1e klas worden niet duurder. Oorspronkelijk was NS van plan de prijsverhoging meer in de kortere afstanden dan in de lange afstanden door te voeren, na bezwaar van de consumentenorganisaties besloot de spoorvervoerder de prijsstijging gelijkmatig te verdelen.

Een ander plan dat NS liet varen, was het voornemen het minimumtarief voor korte afstanden te verhogen van €2,40 naar €2,50. Rover en de andere consumentenorganisaties protesteerden hiertegen omdat de trein op korte afstanden nu al relatief duur is ten opzichte van de bus, metro of auto.

Ook wisten de consumentenorganisaties NS te overtuigen om RAILPLUS te behouden. Nu de Belgische spoorwegen NMBS per 9 december stoppen met deze kortingskaart voor internationale treinkaartjes, zag NS er aanvankelijk ook niet veel heil meer in. De consumentenorganisaties wisten NS door te wijzen op de maatschappelijke opgave om internationale reizen juist per trein te stimuleren.

Dagkaart Fiets

Tot teleurstelling van de consumentenorganisaties heeft NS wel besloten de Dagkaart Fiets in prijs te verhogen van €6,90 naar €7,50, ondanks dat de dagkaart het afgelopen jaar al in prijs was gestegen van €6,20. Eerder deze maand luidden Rover en de Fietsersbond de noodklok over het tekort aan fietsplekken in de trein. Een prijsverhoging zien de consumentenorganisaties als een wel erg makkelijke oplossing. Zij vragen NS “het marktpotentieel van de fiets in de trein te erkennen, en af te stappen van de gedachte dat de OV-fiets en fietsparkeervoorzieningen voor alle reizigers een alternatief zijn”. De consumentenorganisaties vragen NS te onderzoeken of er op goedkope wijze meer ruimte voor de fiets kan worden gecreëerd, bijvoorbeeld middels ophangconstructies of demonteerbare banken.

Tarieven