Skip to main content

Rover-Limburg

14
maart
2021

Klimaatveranderingen en de gevolgen voor het spoor

Volgens0001 spoorwerkzaamheden ProRail zijn er miljarden euro’s nodig om het spoor klaar te maken voor de toekomst. Veranderingen van het klimaat zullen een grote impact hebben op het Nederlandse spoorwegnet en het treinverkeer. Hoogste tijd voor de spoorbeheerder om met een plan van aanpak te komen teneinde in de nabije toekomst opgewassen te zijn tegen de excessen in de weeromstandigheden. Niet alleen bestaat er de vrees dat uitersten hierin zich vaker zullen voordoen maar ook de frequentie daarvan baart ProRail zorgen; zorgen over langere periodes van extreme hitte afgewisseld door periodes met ernstige wateroverlast door intense regenval. Hoeveel geld voor de hieraan gelieerde werkzaamheden nodig is, daar zijn de rekenmeesters van ProRail momenteel druk mee bezig en zij hopen hiermee komend najaar klaar zijn.

08
maart
2021

Plannen voor het slopen van de spoorbrug in Maastricht

RijdendMaastricht Spoorbrug over de Franciscus Romanusweg in Maastricht springt de spoorbrug over de Maas meteen in het oog; de spoorbrug waarover eens passagierstreinen tussen Maastricht en Hasselt reden. Maar in voorjaar van 1954 is het baanvak Beverst-Maastricht, dit tracé stond bij de Belgische spoorwegen bekend onder spoorlijn 20, gesloten voor het personenverkeer en in november 1992 viel het doek voor het goederenverkeer.

De hierboven vermelde brug bestaat uit een vast deel, een boogbrug en een beweegbaar deel; een hefbrug van 32,4 meter. Sinds 2001 is de na de Tweede Wereldoorlog de deels herbouwde brug een gemeentelijk monument. Uit architectuurhistorisch oogpunt is de brug van belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek, het streekgebonden materiaalgebruik, de ornamentiek en de esthetische kwaliteit van het ontwerp.

01
maart
2021

Wat zijn de kansen voor een busverbinding Maasmechelen-Sittard?

MetTrambus het uit 2014 daterend Spartacusplan wilde men het openbaar vervoer in Belgisch-Limburg  verbeteren. Helaas is tot op heden hiervan nog niets gerealiseerd. Het project behelst de heropening van voormalige spoorlijnen en de aanleg van nieuwe tram- en snelbuslijnen. Daarnaast moeten diverse bestaande spoorverbindingen een hogere frequentie krijgen.

Het is de bedoeling dat er drie tramverbindingen worden gerealiseerd waarbij voor de aanleg van het tramtracé gedeeltelijk gebruik wordt gemaakt van de spoorbeddingen van de in het verleden opgebroken spoorlijnen. Daar waar nimmer treinen hebben gereden zullen uiteraard trambanen moeten worden aangelegd.

19
februari
2021

Korte berichten

MAASLIJN

Op 5 december vorig jaar berichtten wij u over de forse kostenoverschrijding bij de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn. Gelet op de vraag wie opdraait voor de meerkosten van het project heeft PvdA Twee Kamerlid William Moorlag een motie ingediend. In deze motie verzocht Moorlag om dit voor rekening van het Rijk te laten komen. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde in met deze motie hetgeen impliceert dat Den Haag opdraait voor de kostenoverschrijding.

13
februari
2021

Vlag opnieuw uit voor station Klimmen-Ransdaal

Je                               zou verwachten dat een groot en qua winkels en eet- en drinkgelenheden goed geoutilleerd station de lijst “Meest gewaardeerde treinstation in Nederland” zou aanvoeren. Maar niets is minder waar. Net als in 2019 viel deze eer te beurt aan het pittoreske station aan de Heuvellandlijn.
Ook voor het jaar 2020 is het onderzoek naar het meest gewaardeerde treinstation uitgevoerd door I&O Research in opdracht van NS en ProRail. De stations Zuidbroek in Groningen en Boskoop Snijdelwijk bezetten resp. de tweede en derde plaats op deze lijst. De stations Valkenburg en Meerssen completeren de TOP 3 voor Limburg.

11
februari
2021

Neemt de kans voor de treinverbinding Weert Hamont toe?

HetHamont afslag Belgisch Parlement stemt binnenkort over een motie voor het realiseren van de treinverbinding tussen Weert en Hamont. Deze verbinding maakt deel uit van het traject Antwerpen-Weert; de zogenaamde spoorlijn 19 waarbij op het Nederlandse gedeelte nog 8 kilometer spoor aangepast moet worden. Maar bij onze zuiderburen is er al het e.e.a. gebeurd met betrekking tot het kunnen laten doorrijden van de trein naar Weert zoals de heropening in 2014 van het station Hamont en in 2019 is Infrabel gestart met de elektrificatie van spoorlijn Mol-Hamont.

10
februari
2021

Onbegrijpelijk waarom er geen NS-treinen in Zuid-Limburg rijden

HoewelMINOLTA DIGITAL CAMERA         Rover-Limburg toejuicht dat NS en ProRail nauwlettend de weersverwachting in de gaten houdt en monteurs en hulplocomotieven klaar heeft staan om storingen zo snel mogelijk te verhelpen, althans dit meldt NS op haar website, is eerder vermelde reizigersbelangenvereniging niet te spreken over de door NS genomen maatregelen rond het beheersbaar houden van het treinverkeer vanaf het moment dat Koning Winter heeft toegeslagen; maatregelen welke hebben geleid tot aanzienlijke aanpassingen van de treindienstregeling voor het zuiden van het land.    

06
februari
2021

Aanbestedingsaffaire OV Limburg blijft NS achtervolgen

De                                juridische procedure rond de aanbesteding van het OV in de provincie Limburg in 2015 loopt nog steeds. De reden hiervan is de  geheime bedrijfsinformatie die door een oud-medeweker van Veolia was doorgespeeld aan NS-dochter Abellio.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bestrafte NS destijds vanwege misbruik van haar machtspositie op het HoofdRailnet en vervolgens een verlieslatend bod deed om de concurrentie te dwarsbomen en de decentralisatie van het HoofdRailnet te voorkomen. Dit resulteerde in een boete van € 41 mln.. De strafzaak tegen NS stopte omdat eind vorig jaar het OM het hoger beroep introk. In de hoop verdere vervolging te voorkomen heeft zojuist vermeld vervoerbedrijf meerdere bij de aanbestedingszaak betrokken directeuren de laan uitgestuurd.   

02
februari
2021

Geen korting meer voor houders van Voordeelurenkaart bij reizen in middagspits

Oppaaltjes amersfoort bijsnijden deze website hebben wij u op 13 november 2019 reeds geïnformeerd over het voornemen van NS tot het afschaffen van de korting in de middagspits voor houders van een voordeelurenabonnement.per 1 januari 2021. Ondanks het negatieve advies hieromtrent door Rover en de andere consumentenorganisaties heeft NS voet bij stuk gehouden en daardoor verloren 700.000 NS-reizigers met een voordeelurenkaart (VDU-kaart) vanaf 1 januari 2021 hun 40% korting bij het reizen in de middagspits.

22
januari
2021

De avondklok en het OV

InRotterdam cs 2 de strijd tegen de verdere verspreiding van het corona-virus, met name de Britse variant daarvan, heeft het demissionaire kabinet Rutte III gisteren besloten tot de invoering van de avondklok. De invoering van de avondklok gaat in op zaterdagavond 23 januari 2021 om 21.00u. en duurt tot woensdag 10 februari 2021 4.30u.. Het is in zojuist vermelde periode verboden om zonder geldige reden tussen 21.00u. en 4.30u. op straat  te zijn.

17
januari
2021

Belang Hasseltse bestuurders belangrijker dan reizigersbelang?

InHasselt tramhalte mei 2004 kwam in aanloop naar de gewestelijke verkiezingen toenmalig sp.a-partijvoorzitter en Hasselts burgemeester Steve Stevaert met het Spartacusplan; een tramnetwerk voor de provincie Limburg welke ontworpen is door Peter Meukens van de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus.

Met drie sneltramlijnen was het de bedoeling Limburg op het terrein van het openbaar vervoer beter te ontsluiten; dit omdat de NMBS geen plannen had om in Limburg betere treinverbindingen te realiseren. Helaas moet geconstateerd worden dat vermelde ontsluiting heden ten dage slechter is dan in het verleden.

14
januari
2021

Buurtbussen gaan weer rijden

De                               buurtbussen die sinds maart 2020 werkloos in de garages staan, zullen vanaf 18 januari 2021 weer gaan rijden.  Helaas heeft de “buurtbusloze” periode voor de frequente gebruiker en de reiziger die voor de verplaatsing afhankelijk is van lijn 723 veel te lang geduurd; een gevoel dat versterkt wordt doordat in de afgelopen 10 maanden er geen alternatieve reismogelijkheden werden aangeboden

Maar voordat deze bussen weer passagiers mogen vervoeren, zijn deze voertuigen wel “coronaproof” gemaakt en wel door de plaatsing van spatschermen, het inbouwen van een extra ventilatiesysteem en het aanbrengen van een speciaal luchtfilter; het HEPA-filter. Er mogen voortaan maximaal 7 passagiers met de buurtbus mee. Reizigers die gebruik willen maken van de invalidenlift moeten 3 uur voor het vertrek een rit reserveren via 088-0224050. In de provincie Limburg zullen 7 buurtbuslijnen worden opgestart. De lijnen 791 en 793 rijden voorlopig nog niet.

08
januari
2021

Jaar van het Spoor

Dethalys amsterdam Europese Unie heeft 2021 uitgeroepen tot het Jaar van het Spoor. Middels het houden van (online) evenementen hoopt men dat meer mensen voor hun reizen straks voor de trein gaan kiezen in plaats van de auto of het vliegtuig. Ook ziet Europa graag dat er meer goederen over het spoor worden vervoerd.

Het uitroepen van 2021 tot het Europees jaar van het Spoor is bedoeld om de trein te promoten. Door voor de trein te kiezen draagt men bij aan het verlagen van de CO2-uitstoot. Minder dan 0,5% van de uitstoot van broeikasgassen in de EU komt voor rekening van het spoor en gelet op het streven van de Europese Raad om in 2050 klimaatneutraal te zijn, waardoor eerder vermelde uitstoot met 90% zal dalen, kunnen mensen door met de trein te reizen hier een wezenlijke bijdrage aan leveren. Daarnaast is het reizen per trein ook vaak comfortabeler dan per vliegtuig. Men reist veelal van stadshart naar stadhart en men heeft in de trein meer beenruimte. Met de vereiste beveiligingssystemen aan boord is het ook een veilig vervoermiddel.

04
januari
2021

Vaarwel 2020, welkom 2021

Een Trein propvolturbulent jaar ligt achter ons. Een jaar dat werd gekenmerkt door de uitbraak van het covid-19 virus en dat vanaf medio maart van het afgelopen jaar zich snel over de wereld verspreidde. Tot het einde van 2020 waren er meer dan 83 miljoen geregistreerde corona besmettingen gemeld waaraan  meer dan 1,8 miljoen wereldburgers zijn bezweken.  

Maar de uitbraak van het virus had ook grote gevolgen voor de economie. Bedrijven kwamen om verschillende redenen stil te liggen en cafés en restaurants moesten voor een groot deel van het jaar hun deuren sluiten. Maar ook het internationaal vliegverkeer en het openbaar vervoer is hard getroffen. Op de site van Rover-Limburg informeerden wij u regelmatig over de impact van deze uitbraak op het trein- en busverkeer en de maatregelen die zijn genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

30
december
2020

Internationaal OV-nieuws

Maar                                we beginnen dit artikel in Nederland en wel met de mededeling dat buslijn SB3 van West-Verkehr GmbH met ingang van 13 december 2020 ook op zaterdag en zondag tussen de stations van Sittard en Geilenkirchen rijdt. Naast de uitbreiding van de busdienst in het weekend zijn op werkdagen ook twee ritten toegevoegd aan de dienstregeling. De eerste bus uit Sittard vertrekt op doordeweekse dagen om 5.07u. en de laatste om 21.07u. Het spreekt voor zich dat vanuit Geilenkichen naar Sittard ook twee ritten zijn toegevoegd; een in de ochtend en een in de avond. Ook de eerste bus van Gangelt naar Sittard is met een uur vervroegd en vertrekt uit de Duitse plaats al om 4.25u. vanaf de halte Gangelt Amt. Zoals al eerder is aangegeven rijdt de SB3 nu ook op zaterdag waarop een uurdienst wordt geboden. Op zon- en feestdagen wordt een twee-uursdienst gereden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website

<<  7 8 9 10 11 [1213 14 15 16  >>