Maaslijn
De provincie Limburg heeft op bestuurlijk niveau overleg gehad met staatssecretaris Van Veldhoven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de problemen met de Maaslijn. De opzet van het overleg was om een tijdige elektrificatie van de Maaslijn te realiseren en het project financieel weer goed op de rails te krijgen. Het streven is om voor het zomerreces tot sluitende afspraken te komen.
Hamont-Weert
Belgische Kamercommissie Mobiliteit van het federale parlement vraagt unaniem om heropening van de spoorlijn Hamont-Weert. De lijn stond overigens ook al in het regeerakkoord van Rutte III.
De kosten van de aanpassingen op het Nederlandse gedeelte van zojuist vermeld traject zijn door ProRail berekend op zo’n 50 tot 150 miljoen euro. Hierover ligt een rapport bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat nog niet openbaar is en dat geldt ook voor de business case van de NMBS dat ook nog steeds niet openbaar is.
De conclusie is dat er weinig schot zit in de totstandkoming van de verbinding Weert-Hamont-Antwerpen.