Skip to main content

Rover-Limburg

20
december
2020

Wordt de Europese treinreiziger de dupe van nieuwe reizigersrechten?

Terwijl                               Europa de mond vol heeft over het verbeteren en het uitbreiden van de internationale treinverbindingen, dit als alternatief voor het vliegtuig, datzelfde Europa dreigt tegelijkertijd juist de reizigersrechten van treinreizigers uit te kleden. Al sinds 2017 wordt gesproken over het vernieuwen van de Europese regels, over goede reisinformatie en over -indien nodig- alternatief vervoer of een overnachting bij een opgelopen vertraging. Een ander belangrijk punt voor de reizigers is dat bij een vertraging reizigers in de toekomst minder snel recht hebben op een geldelijke compensatie. Ook zullen de plannen rond de uitgifte van gecombineerde tickets voor een hele reis niet worden doorgevoerd. Daarnaast zien we in Nederland dat reizigers vaak geen recht hebben op “geld terug bij vertraging” wanneer er met twee verschillende vervoerders wordt gereisd.

16
december
2020

Comeback van de nachttrein in Europa

Zo’nOBB nightjet vier jaar geleden verdwenen een groot aantal nachttreinen uit de dienstregeling. Een te lage bezettingsgraad en rijtuigen die op het einde van hun levenstermijn zaten, waren voor een groot aantal West-Europese spoorwegmaatschappijen reden om de stekker uit het net van nachttreinen te trekken. 

Nu een aantal jaren later en een aantal conferenties verder waar het gaat om maatregelen ter beperking van de CO-2 uitstoot zijn regeringen uit diverse landen en belangenverenigingen die opkomen voor een schonere lucht van mening dat mensen voortaan voor een milieubewustere wijze van vervoer zouden moeten kiezen. En dat is voor de middellange afstandsreizen in Europa de  trein in plaats van het vliegtuig. In feite heeft men een aantal jaren geleden met de opheffing van dit type vervoer “het kind met het badwater weggegooid”.

11
december
2020

Verschraling klantenservice op Limburgse stations

VanwegeBreda OV Servicewinkel het feit dat op stations steeds minder gebruik wordt gemaakt van de OV Service en Tickets winkels en de informatiebalies zal NS de dienstverlening aan de reiziger op een andere wijze gaan inrichten. NS is voornemens om hierin vier niveaus te gaan hanteren en wel Full Service stations, Full Service Light stations, Samen Service stations en de Self Service stations. Van de eerste groep stations, stations met een OV Service en Tickets winkel, servicemedewerkers en kaartautomaten, blijven van de 36 stations er maar 10 over. Het aantal Self Service stations, stations welke voorzien zijn van een kaartautomaat met hulp op afstand en een service- en informatiezuil, zal daarentegen met 16 worden uitgebreid tot 253 stations.  

05
december
2020

Opnieuw financiële tegenvaller voor de Maaslijn

Op                               25 januari van dit jaar informeerden wij u op onze website over de perikelen rond  de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn; aanpassingen aan de spoorinfrastructuur die noodzakelijk zijn vanwege de toegenomen reizigersaantallen op het noordelijke gedeelte van dit traject.  Naar nu blijkt gaan de kosten verbonden aan de elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling hoger uitvallen dan was beraamd.

Deze week liet gedeputeerde Hubert Mackus het Limburgs Parlement weten dat de kosten hiervan fors hoger zullen zijn dan was voorzien; een tweede tegenvaller in nog geen twee jaar tijd. Met betrekking tot de te laag geraamde kosten voor kabels, leidingen en bruggen, daarover heeft spoorbeheerder ProRail het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Limburg reeds in de maand juli 2020 op de hoogte gesteld. Maar de hogere kosten van het project worden ook veroorzaakt door de extra beveiligingsmaatregelen die nodig zijn als er aan het spoor gewerkt wordt.

03
december
2020

Volgende week zondag nieuwe trein- en busdienstregeling

OpArriva Limburg 13 december gaat de trein- en busdienstregeling voor 2021 in. Of er gedurende het gehele dienstregelingsjaar volgens het spoor- en busboekje zal worden gereden is nog ongewis. Het wel of niet laten rijden van ritten is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het covid-19 virus. Voor meer informatie over de mogelijkheid dat er aanpassingen in de dienstregeling gaan plaatsvinden, daarover hebben wij u in het nieuwsbericht van 1 november al geïnformeerd.

Bij de treindienstregeling 2021 die dus binnenkort ingaat doen zich qua aankomst- en vertrektijden geen grote wijzigingen voor. De enige verandering ten opzichte van de huidige treindienstregeling is dat de eerste trein van Maastricht naar Aachen Hbf en de laatste tussen Aachen en Maastricht (RE18), vertrek uit Aachen Hbf om 23.46u., vanwege lage reizigersaantallen niet meer zullen rijden tussen Maastricht en Heerlen. Dit betekent dat op werkdagen de Domstad vanuit Maastricht in de vroege ochtenduren niet meer per trein bereikbaar is. Op zaterdag en zondag heeft men op het vroege uur wel de mogelijkheid om met de regiosprinter (RS18) van resp. 6.07u. en 7.07u. naar Heerlen te reizen en daar over te stappen op de RE18 naar Aachen Hbf.

23
november
2020

Revival van de TEE

DerTEE Spiegel meldde onlangs in haar krant dat het Duitse ministerie van Verkeer met het idee is gekomen om onder de naam Trans-Europ-Express een nieuw Europees treinnetwerk op te zetten. Doel hiervan is om de trein op langere afstanden beter te laten concurreren met het vliegtuig. Het is de bedoeling dat naar Chinees voorbeeld zowel dag- als nachttreinen deel gaan uitmaken van het hogesnelheidsnetwerk. De merkrechten zullen wellicht in handen komen van Deutsche Bahn. 

12
november
2020

Aanmelden treinreis bij NS

ReizigersStation Amsterdam die geregeld gebruik maken van internationale treinen zijn bij het kopen van een vervoerbewijs op de hoogte van de mogelijkheid om een zit, lig of slaapplaats te reserveren. Deze optie geeft, zeker als het om een langere treinrit gaat, een fijn gevoel als je bij het instappen zeker bent van een plaats in een van de rijtuigen. Voor sommige treinen is het reserveren van een zitplaats zelfs verplicht zoals in de treinen van de Thalys en de Eurostar.

Maar de verplichte reservering geldt in meerdere hogesnelheidstreinen in Europa. Voor een groot aantal (inter)nationale hogesnelheids- en langeafstandstreinen wordt het reserveren van een zit- of slaapplaats zelfs aanbevolen.

08
november
2020

Minder intercitytreinen tussen Zuid-Limburg en de Randstad

De davtweede coronagolf heeft ervoor gezorgd dat momenteel er opnieuw minder mensen in de trein stappen. Als gevolg van de teruglopende reizigersaantallen heeft NS besloten om vanaf 9 november minder treinen te laten rijden. Het betreffen de forensentreinen die in de spitsuren worden ingezet en waarvan de meesten in het westen en in het midden van Nederland rijden. Daarnaast zullen in het weekend een aantal nachttreinen uit de dienstregeling worden gehaald zoals de treinen tussen Eindhoven en Utrecht en tussen Eindhoven en Rotterdam.

02
november
2020

Aanpassing kilometerafstand treintraject Heerlen-Aachen

De Limburgse afdelingbtr van Rover en de Werkgroep Internationaal van dezelfde reizigersbelangenvereniging  constateerden ruim een jaar geleden dat het aantal tariefeenheden in Nederland als in Duitsland één tariefeenheid te hoog was vastgesteld. Naar aanleiding daarvan gaat Arriva de afstand op het Nederlandse traject met één tariefeenheid verminderen.

01
november
2020

Mogelijk minder trein- en busritten in 2021

ZoalsRotterdam RET bus u al eerder op onze website heeft kunnen lezen rijden de bussen van Arriva vanwege teruglopende reizigersaantallen na de herfstvakantie tot nadere aankondiging volgens de vakantiedienstregeling. Teneinde de zitplaatscapaciteit vanaf 26 oktober op peil te houden zullen de scholierenlijnen en een aantal andere buslijnen, bussen die tijdens de vakantieperiode niet rijden, nu wel rijden.

Maar niet alleen Arriva heeft last van lagere bezettingscijfers. Een aantal ov-bedrijven hebben na de zomervakantievakantie al ingegrepen in hun busdienstregeling en rijdt NS minder extra forensentreinen en weekendnachttreinen. Zoals eerder aangegeven is het nog niet bekend tot welke datum de hierboven vermelde beperkingen zullen gelden. Raadpleeg voor de meest actuele informatie over de trein- en busdiensten de websites van NS en die van de regionale vervoerbedrijven.

23
oktober
2020

Streep door uitbreiding station Maastricht-Noord

RecentMaastricht Noord is bekend geworden dat de uitbreiding van station Maastricht-Noord van de baan is.Het was de bedoeling dat na de aanleg en de opening van Maastricht-Noord, het station waar in de eerste instantie alleen de regiosprinter tussen Maastricht Randwyck en Heerlen zou stoppen, het station in een later stadium (fase 2) ook bediend zou worden door de regiosprinter Maastricht Randwyck-Roermond.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Limburg zouden de kosten van de aanleg van de perrons gelegen langs de spoorbaan Maastricht-Sittard financieren. Echter de Maastrichtse wethouder Gert-Jan Krabbendam heeft de gemeenteraad inmiddels laten weten dat de kosten van de aanleg van de perrons hoger uitvallen dan was voorzien.

15
oktober
2020

Gewijzigde trein- en busdienstregeling bij Arriva vanaf 17 oktober

Vanwege                               de herfstvakantie voert Arriva een aangepaste dienstregeling in bij trein en bus. De aanpassingen bij de busdienst zijn minimaal. Tijdens de herfstvakantie rijden de bussen, uitgezonderd de buurtbussen, volgens de vakantiedienstregeling. De verwachting is dat de buurtbuslijnen pas in de loop van de maand november gaan rijden.

Bij de treinen van Arriva gaat het om grotere aanpassingen in de dienstregeling. Op de Maaslijn (Roermond-Venlo-Nijmegen) na stapt de regionale vervoerder van zaterdag 17 oktober t/m zondag 25 oktober van een halfuurdienst op een uurdienst over en zullen tijdens de  zojuist vermelde periode ook geen sneltreinen rijden tussen Maastricht en Heerlen.

10
oktober
2020

De buurtbus gaat weer rijden

Op                               deze site hebben wij u regelmatig geïnformeerd over de situatie rondom de buurtbus; de bus die sinds de uitbraak van het covid-19 virus werkloos aan kant staat. Maar er is goed nieuws voor mensen die voor hun vervoer afhankelijk zijn van de buurtbus. 

Onderzoeksinstituut TNO heeft ten behoeve van een veilige omgeving voor chauffeur en passagiers van de buurtbus onlangs een advies uitgebracht. Uit het door TNO uitgevoerd onderzoek is komen vast te staan dat na het aanbrengen van spatschermen en het installeren van extra ventilatie units en actieve HEPA luchtfilters de 8-persoons busjes weer mogen worden ingezet voor reizigersvervoer. Deze aanpassingen verkleinen de kans op blootstelling aan coronadeeltjes. Daarnaast is een regelmatige schoonmaak van het spatscherm noodzakelijk.

09
oktober
2020

Wordt de OV-reiziger de komende jaren de dupe van het covid-19 virus?

Bij                               het Openbaar Vervoer(OV) moet volgend jaar worden bezuinigd. De reden hiervoor is dat er veel minder reizigers zijn omdat veel werknemers vanuit huis werken en vanwege het feit dat een groot deel van de lessen en colleges van studenten digitaal plaatsvindt. De daling in het gebruik van het OV werd grotendeels veroorzaakt door maatregelen die de landelijke overheid in maart/april rond het coronavirus had genomen.

Het Rijk zal omwille van de hierboven genoemde redenen over het eerste half jaar van 2021 opnieuw moeten bijdragen aan de verminderde inkomsten. Deze bijdrage dekt 93 procent van de kosten. De uitkomst resulteert helaas in een tekort van een half miljard euro bij de vervoerders; een tekort dat wellicht  zal leiden tot aanpassingen in de bus- en treindienstregeling.

<<  8 9 10 11 12 [1314 15 16 17  >>