In
de jaren vijftig waren er vanuit Limburg 5 treinverbindingen voor personenvervoer die nu niet meer bestaan. Het gaat over de spoorlijnen Maastricht-Hasselt, Maastricht-Aken, Weert-Hamont, Roermond-Dalheim en Gennep-Wesel. De opheffing van deze lijnen werd veroorzaakt door de opkomst van de personenauto en de autobus in die jaren.
Standpunt
Rover vindt dat Nederland op korte termijn meer treinverbindingen naar Belgie moet krijgen, daarom moeten de werkzaamheden aan de verbinding Hamont-Weert starten omdat er een vierde treinverbinding tussen Nederland en België noodzakelijk is.
Bij de tram Maastricht-Hasselt zien we geen enkele vooruitgang, de vraag is ook of deze tramlijn wordt gerealiseerd. Er is wel een alternatief om de spoorlijn 20 Maastricht-Hasselt die al jaren niet meer in gebruik is voor personenvervoer te reactiveren. De spoorbrug bij Sappi mag dan natuurlijk niet gesloopt worden. Een jaar of 15 geleden werd afgezien van deze spoorverbinding en gekozen voor de tram, omdat de NMBS geen plannen had om in Limburg betere treinverbindingen te realiseren.