Skip to main content

Rover-Limburg

30
november
2021

De voor- en nadelen van waterstofbussen

DeWaterstofbus Solaris brand in een waterstofbus van Arriva op 28 oktober roept vragen op. Natuurlijk moeten we wachten op de onderzoeksresultaten voordat we conclusies kunnen trekken.

Belangrijk voordeel van het gebruik van waterstof is, in vergelijking met elektrische bussen, dat deze bussen langere afstanden kunnen afleggen zonder te “tanken”. De verwachting bij elektrische bussen is dat in de komende jaren door verbetering van de accu’s de elektrische bussen langere afstanden kunnen afleggen. De kosten van waterstofbussen zijn vandaag de dag hoger dan de kosten bij elektrische bussen. De verwachting is dat als er in de toekomst op bepaalde momenten te veel energie geproduceerd wordt door windmolens en zonnepanelen en deze stroom gebruikt kan worden voor het produceren van ”groene” waterstof.

18
november
2021

Buitendienststelling van het baanvak Heerlen-Sittard van 20 t/m 28 nov 2021

Vanbtrhdr zaterdag 20 november 04:00 t/m maandag 29 november 02:00  rijden vanwege omvangrijke werkzaamheden geen treinen tussen Heerlen en Sittard. Er rijden in de hierboven vermelde periode snelbussen van NS tussen Heerlen en Sittard. Mensen reizende naar de stations Hoensbroek, Nuth en Geleen Oost maken gebruik van de stopbussen van Arriva, dit levert een extra reistijd op van +/- 30 minuten. Reizigers van en naar Schinnen of Spaubeek dienen gebruik te maken van een pendelbus naar Geleen-Oost en kunnen daar overstappen op de stopbus naar Heerlen en Sittard. 

09
november
2021

Hoe krijgen we de reiziger weer in de trein

Inthumb Rotterdam cs 2 Oostenrijk ontstond afgelopen maand een run op de aantrekkelijk geprijsde OV-jaarkaarten, deze abonnementen zijn inmiddels door ruim 106.000 Oostenrijkers aangeschaft.

De nieuwe Oostenrijkse OV-jaarkaart kost rond de 1000 euro en voor kinderen en senioren rond de 800 euro. Met ‘Klimaticket Ö’ kunnen Oostenrijkers een jaar lang onbeperkt reizen in de tweede klas per trein, bus, tram en metro. Toeristische treinen zijn uitgezonderd. Ter vergelijking: in Nederland kost een OV-jaarkaart ruim 4.000 euro per jaar. Naast het klimaatdoel speelt natuurlijk ook het weer meer reiziger weer gebruik te laten maken van de trein na de coronapandemie.

06
november
2021

Station Maastricht na 105 jaar feestelijk geopend

Afgelopenmaastricht station woensdagmiddag is het station van Maastricht officieel geopend. Bij deze inauguratie die in de stationshal plaatsvond waren onder meer president-directeur Marjan Rintel van NS, de Limburgse gedeputeerde Geert Gabriels en de wethouder van Maastricht Gert-Jan Krabbendam aanwezig. Het monumentale NS-station in Maastricht is 105 jaar na de ingebruikname daarvan in 1916 alsnog feestelijk geopend. Het station is een ontwerp van George van Heukelom. Ook de Inktpot, het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht,  is van de hand van zojuist genoemde architect.

01
november
2021

Werkzaamheden spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf gestart

Reizigers0001 spoorwerkzaamheden en automobilisten tussen Heerlen en Landgraaf kunnen bij het voormalige station Heerlen de Kissel en bij het spoorviaduct over de Euregioweg vanaf eind september al diverse bouwactiviteiten waarnemen die verband houden met de aanleg van het tweede spoor tussen de zojuist vermelde plaatsen.

De spoorverdubbeling is noodzakelijk om in de nabije toekomst meer treinen tussen Nederland en Duitsland te kunnen laten rijden. Maar om de aanleg mogelijk te maken moeten eerst de viaducten aan de Euregioweg en de Melchersstraat verbreed worden. Voorts worden de viaducten in het Glas-mij Park in Heerlen en aan de Spoorstraat in Landgraaf vervangen, zal de overweg in de Glas-mij weg en het daarbij liggende station Heerlen de Kissel worden verwijderd en dient de sporenlay-out aan de oostkant van het station in Heerlen vanwege de dubbelsporigheid te worden aangepast.

24
oktober
2021

Eerste nachttrein van Breda naar Praag

Vanaf Nightjet OBB websitespoor 6 in Breda vertrok vrijdagavond 15 oktober de allereerste slaaptrein van GreenCityTrip naar Praag. Naast Praag wil zojuist vermelde spoorwegmaatschappij ook Venetië, Innsbruck, Verona, Wenen en Milaan gaan bedienen. De trein start in Breda omdat dit een aantrekkelijk station is voor de Belgische markt. Na vertrek uit Breda zal de nachttrein via Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar een van de eindbestemmingen rijden.

19
oktober
2021

Stremming treinverkeer tussen Zuid-Limburg en Eindhoven

Tijdensbtrhdr een groot deel van de herfstvakantie rijden vanwege werkzaamheden aan het spoor geen doorgaande IC-treinen tussen Heerlen/Maastricht en Eindhoven. Het werk aan het spoor tussen Roermond en Eindhoven vangt komend weekend aan waardoor er tussen zojuist vermelde plaatsen reizigers met bussen worden vervoerd. Van maandag 25 oktober tot en met donderdag 28 oktober reizen passagiers tussen Eindhoven Centraal en Zuid-Limburg tussen Weert en Roermond met de bus. Op 29 en 30 oktober vinden er aanpassingen aan het spoor rond Eindhoven plaats. In verband hiermede stappen reizigers richting het zuiden op de stations Eindhoven Centraal en Weert resp. over van trein op bus en van bus op trein.

19
oktober
2021

Thalys gaat op termijn ook Eurostar heten

DeEurostarnaam Thalys vervalt op termijn en wordt gewijzigd in Eurostar. Thalys die tussen Amsterdam/ Dortmund/Köln via Brussel naar Parijs rijdt, krijgt dezelfde naam als de snelle treinen naar Londen. Thalys en Eurostar maakten al in september 2019 bekend te willen opgaan in één spoorwegbedrijf maar die plannen zijn door de corona pandemie vertraagd. Goedkeuring van de Europese Commissie wordt volgend jaar verwacht.  

10
oktober
2021

De kaartlezer op het station en de piepjes

Voorchip2 de doorgewinterde treinreiziger komen de piepjes bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart wel bekend voor. Maar voor de incidentele treinreiziger met zo’n kaart ligt dat even iets anders en zeker als hij/zij in- of uitstapt op een station dat niet afgesloten is met poortjes. Voor hen is het belangrijk dat het in- en uitcheckproces correct verloopt. Wij vertellen waar de reiziger op moet letten.

Zoals aangegeven zijn veel stations heden ten dage afgesloten en krijgt men alleen toegang tot de perrons en de treinen na ingecheckt te hebben bij de poortjes. Ook het uitchecken geschiedt dan via de kaartlezer bij de poortjes. Belangrijk is om op stations met meerdere vervoerders het juiste poortje te passeren zoals in Sittard, het station dat bediend wordt door NS en Arriva. Maar op de andere grotere stations zoals Heerlen, Maastricht en Roermond, welke ook door zojuist vermelde spoorwegmaatschappijen worden bediend, zijn geen poortjes en dient men derhalve via de kaartlezer bij de ingang van het station, in de stationshal of op het perron in- en uit te checken. Denk er wel aan dat u incheckt bij de vervoerder waarmee u gaat reizen.

05
oktober
2021

“Schienenersatzverkehr” tussen Heerlen en Aachen Hbf

Inbtr verband met wisselvernieuwing op het baanvak Herzogenrath en Aachen Hbf zullen de treinen tussen van Maastricht naar Aachen Hbf (RE18) vanaf aanstaande woensdagavond 20.00u. u. tot en met maandag 1.00u. tussen Heerlen en Aachen Hbf vervangen worden door bussen. Naast de RE18 zullen op het traject Aachen Hbf-Herzogenrath ook de treinen van de RB 20 (Stolberg Altstadt/Düren-Aachen Hbf-Herzogenrath-Alsdorf-Stolberg Hbf) en de RE 4(Aachen-Mönchengladbach-Dortmund) en RB 33 (Aachen-Heinsberg/Essen) niet rijden en zullen er bussen worden ingezet.

25
september
2021

Wordt de Maaslijn later opgeleverd door problemen bij ProRail?

Opnieuw                               zijn er twijfels gerezen of de electrificatie van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen op tijd wordt gerealiseerd. De huidige planning van ProRail geeft aan dat de Maaslijn in november 2024 klaar is.

Maar nu komt er een nieuwe aap uit de mouw in die zin dat ProRail, na het tegen het licht houden van de planning rondom de uitvoering van het project, de betrokken partijen waarschuwt voor een mogelijke vertraging bij de elektrificatie van vermelde spoorlijn. De opstelling van de provincies Limburg, Brabant en Gelderland is dat ProRail extra inspanningen zal moeten doen teneinde de electrificatie van de Maaslijn binnen de afgesproken termijn te kunnen realiseren.

24
september
2021

Glimble: de app van Arriva om jouw reis te regelen

ArrivaKaartlezers Roermond heeft een nieuw reisplatform ontwikkeld met de naam Glimble. Met deze app kan de reiziger een reis van deur tot deur plannen en boeken. De betaling kan via een creditcard of door een automatische incasso.  Alle vormen van openbaar vervoer zoals trein, tram, bus en metro zijn hierin  meegenomen, maar ook het boeken van (deel)auto’s, (deel)fietsen en taxi’s is via deze app mogelijk.   

Na een aanbesteding is Arriva gekozen voor de uitrol van het reisplatform Glimble. Na Limburg wordt Glimble ook geïntroduceerd in de rest van Nederland. De regio Limburg is een van de acht regio’s die meedoen aan een nationale pilot Mobility as a Service (MaaS) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om reizen, ook grensoverschrijdend, makkelijker te maken en om duurzame mobiliteit te stimuleren.

18
september
2021

125 jaar spoor Sittard Heerlen Schaesberg Herzogenrath

Op                               zaterdag 12 september 2021 werden er een reeks festiviteiten georganiseerd door de stichting HEERLYCKheyt Schaesberg. Het onderwerp van deze viering was dat de spoorlijn Sittard-Heerlen-Schaesberg-Herzogenrath 125 jaar geleden in gebruik werd genomen. 

Het programma begon met een treinreis van Heerlen naar station Schaesberg, na de aankomst werd een kunstwerk onthuld en werd met een historische bus van de EMA een rit gemaakt naar Relim waar in het verleden de ondergrondse vakschool van de staatsmijn Maurits was gevestigd. Na een wandeling langs een aantal herinneringen aan het mijnverleden werden de festiviteiten afgesloten in SnowWorld dat gevestigd is op de steenberg van de voormalige staatsmijn Wilhelmina. Alle deelnemers ontvingen het boek “Vervoer in Landgraaf en omgeving in de twintigste eeuw”. 

16
september
2021

Meld overvolle treinen en bussen

StaHaarlem station drukte je als haring in een ton in een overvolle trein? Moet je op het perron achterblijven omdat je er in de trein niet meer bij past? De verwachting is dat het weer druk wordt in de trein, volle treinen kun je melden bij deze website. Bij de melding kun je ook foto’s en/of filmpjes meesturen.

Het Meldpunt Volle Treinen werd in 2014 door Reizigersvereniging Rover in samenwerking met Omroep MAX opgericht. Er is ook een website voor het melden van volle bussen. Meldingen worden periodiek doorgegeven aan de betreffende vervoerder. Er wordt regelmatig een overzicht van de trajecten met de drukste treinen gepubliceerd.

13
september
2021

Komend weekend geen treinverkeer vanuit Maastricht naar Sittard en Valkenburg

Alsbtrhdr gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Sittard en tussen Maastricht en Valkenburg op 18 en 19 september is er tussen vermelde plaatsen geen treinverkeer mogelijk. Gedurende de buitendienststelling van de zojuist vermelde baanvakken  worden reizigers met bussen vervoerd. NS zet snelbussen in tussen de Limburgse hoofdstad en Sittard en mensen reizende met de stoptrein naar en vanaf de stations Maastricht Randwyck, Maastricht, Bunde, Beek-Elsloo en Geleen-Lutterade maken gebruik van de stopbus van Arriva. Ook zullen tussen Valkenburg en Maastricht Randwyck geen treinen rijden en worden reizigers per bus van Arriva vervoerd. Het meenemen van fietsen is niet mogelijk. Houdt u rekening met een 30 minuten langere reistijd.

<<  4 5 6 7 8 [910 11 12 13  >>