Skip to main content

Rover-Limburg

14
september
2022

Bij de grensoverschrijdende treinen in Limburg zijn er positieve en negatieve ontwikkelingen

Er zijn positieve en negatieve ontwikkelingen te melden bij de IC Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf en negatieve ontwikkelingen bij de spoorverbinding Hamont-Weert

Weert-Hamont

HetStation Hamont besluit of er weer personenvervoer op de spoorlijn Weert-Hamont komt is uitgesteld tot 2024, dit meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. De vraag is wel of dit  een treinverbinding wordt.

Rover afdeling Limburg vindt dit een niet uit te leggen beslissing omdat alles wat tot nu toe onderzocht is in onze visie voldoende is om tot een definitief besluit te komen.

11
september
2022

Korte berichten 7

Stakingen bij de NS van de baan  

Er                               is overeenstemming bereikt over een nieuwe cao. Hierdoor zijn de stakingen voor dinsdag en donderdag vervallen.                                     

Nieuwe OV-chipkaart wordt goedkoper

Reizigers gaan in 2023 minder betalen voor de aanschaf van een nieuwe OV-chipkaart. De kosten voor het betaalmiddel worden voortaan deels in de ritprijs verwerkt.

De aanschafkosten van €7,50 voor een OV-chipkaart is Rover en veel reizigers altijd een doorn in het oog geweest. Met de komst van een nieuwe OV-chipkaart, OV-pas, gaat dit veranderen: de nieuwe kaart gaat €6 kosten voor een plastic pasje, reizigers die genoeg hebben aan een digitale variant betalen €3. Daarnaast gaat de algemene ritprijs met 0,44% omhoog.

Wel vindt Rover dat €6 voor het plastic pasje nog steeds veel geld is, zeker in combinatie met de ritprijsverhoging, en adviseert de vervoerders er alles aan te doen om de kosten te verlagen.

07
september
2022

Stakingen bij trein en bus

HetKoffers NS-personeel gaat weer staken voor een betere cao, melden de vakbonden. De stakingsdagen zijn vrijdag 9 september, dinsdag 13 september en donderdag 15 september. De stakingen vinden in een bepaalde regio plaats maar de NS rijdt die dagen in heel Nederland niet. De bonden waarschuwen dat er landelijke stakingen komen als er na deze tweede serie stakingen nog geen cao-akkoord over de arbeidsvoorwaarden en de loonsverhoging is bereikt.

30
augustus
2022

Problemen bij het boeken van internationale treintickets

Metduitsland thuringenwaldbahn een groep parochianen vanuit mijn toenmalige parochiecluster Stramproy c.s. heb ik sinds 2011 jaarlijks een voetbedevaart gemaakt richting Santiago de Compostella. Sinds mijn verhuizing naar Landgraaf (2019) zijn we trouwens nog steeds onderweg. De groepssamenstelling heeft in de jaren wat wisselingen ondergaan, evenals de lengte van de tochten. Wat niet veranderde: het groene karakter ervan. Immers, wie de uitdaging van lopen aangaat, staart zich niet langer blind op ultrasnel vervoer (als dat al bestaat).

24
augustus
2022

Verminderde dienstregeling van NS en de gevolgen voor Limburg

DeStation Amsterdam NS zet vanwege personeelstekorten en de verminderde vervoersvraag in 2023 10% minder treinen in ten opzichte van de dienstregeling 2019. Toch blijven de gevolgen voor Limburg beperkt, de belangrijkste wijzigingen vanaf 5 september staan hieronder vermeld:

  • de sprinter tussen Weert en Tilburg Universiteit gaat in het weekend een keer per uur rijden;
  • de intercity vanuit Heerlen zal dan eindigen in Eindhoven vanaf eind september.

Op 11 december gaat de nieuwe dienstregeling van 2023 van start. De IC uit Heerlen rijdt dan van maandag tot en met donderdag in de richting Amsterdam.

23
augustus
2022

Werkzaamheden op de Heuvellandlijn

Vanvalkenburg station woensdag 24 augustus tot en met zaterdag 3 september werkt Swietelsky op verschillende locaties aan het spoor op het traject Maastricht-Heerlen. Op diverse locaties tussen Maastricht en Heerlen is het spoor aan vervanging toe. De spoorstaven en ballast worden vernieuwd. Daarnaast worden houten dwarsliggers vervangen doordwarsliggers van beton. 

Het spoor tussen Meerssen en Valkenburg wordt vervangen en twee overwegen worden vernieuwd, hiernaast wordt er ook spoor vervangen bij Voerendaal en tussen Klimmen en Schin op Geul. Door de werkzaamheden is er tussen 24 augustus 01:00 uur en 29 augustus 05:00 uur geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Valkenburg. Daarna is het treinverkeer gestremd tussen Valkenburg en Heerlen van 29 augustus 05:00 uur en 3 september 07:00 uur.

20
augustus
2022

Het reizen met de bankpas in het OV voorlopig uitgesteld

NS-medewerkersovchippaal4 gaan op stations in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Den Bosch en Delft deelnemers werven voor de proef van OVPay om in te checken met hun betaalpas. De proefperiode begint op 29 augustus, in ruil voor hun deelname mogen ze tot 1 november in de eerste klas reizen voor de prijs van de tweede klas.

De proef vindt later plaats dan verwacht. Oorspronkelijk zou iedereen deze zomer al met een betaalpas moeten kunnen inchecken, maar vorige week werd bekend dat de invoering minstens een half jaar vertraging had opgelopen. Uiteindelijk moet het systeem in het hele openbaar vervoer worden ingevoerd. Het reizen op saldo tijdens de proef is alleen mogelijk voor het basistarief. Dus reizigers met kortingsproducten kunnen niet deelnemen aan de proef. Het reizen in het OV wordt mogelijk met de betaalpas, creditcard of smartphone en smartwatch.

11
augustus
2022

Overstappen op station Sittard verbeterd

Op btrhdr15 juli reed een vrachtauto tegen een spoorbrug in Sittard waardoor de spoorbrug zodanig beschadigd werd dat nog maar één van de twee sporen te gebruiken is. Daarom kunnen er tussen Roermond en Sittard maar de helft van het aantal treinen rijden. Door de beschadigde spoorbrug is een tijdelijke dienstregeling ontstaan waardoor de overstapmogelijkheden op station Sittard minder werden, terwijl door de uitgedunde dienstregeling de overstappen nog belangrijker geworden zijn.

31
juli
2022

Weten NS en ProRail niet meer waar Heerlen ligt?

Alsdav er in Nederland wat aan de hand is op het spoor dan wordt regelmatig de IC Heerlen-Amsterdam-Enkhuizen opgeheven. Als dit het geval is wordt er meestal een IC tussen Heerlen en Sittard gereden. Het nadeel van deze IC is dat er extra moet worden overgestapt in Sittard en deze IC komt normaliter aan op spoor 20; het bekende kopspoortje. Dit levert een behoorlijke loopafstand op naar de Intercity uit Maastricht in de richting van Eindhoven. Voor reizigers met een verminderde mobiliteit is deze overstapverbinding niet te halen en dit betekent minimaal 30 minuten extra reistijd.

26
juli
2022

Problemen bij NS-assistentieverlening voor mobiliteitsgehandicapten

Terwijl                                directie en beleidsmakers van NS allerlei plannen bedenken hoe het allemaal efficiënter, goedkoper en beter kan op de stations en in de treinen, krijgen bepaalde groepen reizigers in de toekomst te maken een verschraling van de serviceverlening door het verminderen van het aantal NS-servicemedewerkers op de stations

De reizigers met een mobiliteitsbeperking die bij het in- en uitstappen van de trein, uiteraard na aanmelding van hun verzoek tot het verlenen van assistentie, kunnen rekenen op de hulp van de servicemedewerkers. Maar wat als de servicemedewerker straks op een groot aantal stations niet meer aanwezig is?

Rolstoelplaatsen bij de deuren betekenen dat je de koude of hete buitenlucht over je heen krijgt en altijd in het gedrang zit; bovendien klagen mensen dat je in de weg zit. Een plaats naast de toiletten is geen pretje.

21
juli
2022

Stremming Sittard-Roermond en compensatie voor de reiziger

Opbtrhdr 15 juli 2022 strandde de intercity rond 18:00 uur in Roermond, omdat er in Sittard een te hoge vrachtwagen tegen de spoorbrug over de Doctor Nolenstraat botste. De brug raakte daardoor ernstig beschadigd. De reizigers werd door de NS medegedeeld dat er geen bussen kwamen wegens personeelsgebrek. Rond 23:00 werd de dienstregeling weer hervat.

De vraag is of in deze situatie de Geld Terug bij Vertraging (GTBV)-regeling voldoende is omdat in vergelijkbare situaties de NS na een uur bussen inzet voor trein vervangend vervoer. Omdat in deze situatie de NS geen trein vervangend vervoer heeft geregeld vindt de Rover afdeling Limburg dat er de GTBV-regeling moet uitgebreid worden met vergoeding van de taxikosten en niet dat deze kosten in sommige gevallen uit “coulance” worden vergoed.

17
juli
2022

Minder treinen in Zuid-Limburg door te weinig machinisten

In Heerlen station HeuvellandlijnZuid-Limburg vallen vanaf maandag 18 juli 2022 meerdere treinen van Arriva uit vanwege een acuut personeelstekort. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de reisplanner te checken.

Net als veel andere bedrijven en sectoren ondervindt Arriva momenteel de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een stapeling van uitgestelde vakanties en opleidingen, ziekte en beperkte vervanging lukt het Arriva niet meer om alle treinen te laten rijden. Ook op andere plaatsen in het land zorgt het personeelstekort voor problemen op het spoor. Ook de NS heeft de dienstregeling aangepast vanwege personeelsproblemen.  

15
juli
2022

Problemen trein vervangend vervoer tussen Geldermalsen en Utrecht

NSutrecht cs dak adviseert reizigers om het traject tussen Geldermalsen en Utrecht tussen donderdag 14 juli 4:00 uur t/m zaterdag 6 augustus 2:00 uur te mijden. Spoorbeheerder ProRail voert in die periode grootschalige werkzaamheden uit op het traject en busbedrijven kunnen maar 60 van de 100 gewenste bussen leveren voor trein vervangend vervoer. NS raadt reizigers aan voor vertrek de reisplanner of NS-app te raadplegen en vooraf een vervoerbewijs te kopen en ook meteen voor de terugreis. 

ProRail vervangt tussen Culemborg en Geldermalsen kilometers spoor. Er is bewust voor gekozen het in een vakantieperiode uit te voeren omdat er dan minder treinreizigers zijn. Hierdoor kunnen de Intercity’s niet rijden. Daarnaast rijden er geen Sprinters tussen Houten en Geldermalsen. Reizigers tussen Houten en Utrecht kunnen wel gewoon met de trein.

10
juli
2022

Ramblas in Maastricht afgeblazen

De                                1200 meter lange Ramblas in Barcelona straalt nog steeds een 19e eeuwse sfeer uit, afgewisseld met terrassen, moderne zaken en vele souvenirshops. De Ramblas is een van de meest bezochte bezienswaardigheden in Barcelona. De stad heeft zoveel meer te bieden dan deze drukke, te toeristische straat vol zakkenrollers en proppers.

Eind 2021 heeft de Maastrichtse gemeenteraad de D66-motie voor een pilot met terrassen op de middenberm van een deel van de Stationsstraat aangenomen, Je mag je afvragen of D66 voor de motie de voordelen en nadelen goed heeft afgewogen om zo te bepalen of de motie zinvol was.

04
juli
2022

OV-bedrijven hebben langer steun nodig vanwege wegblijvende reizigers

Vanbtrhdr elke dertig minuten een bus, naar één bus per uur. Of: van drie bussen per dag naar géén bus meer. Veel slechtere aansluitingen en het opheffen van haltes: zonder financiële steun dreigt afschaling van de dienstregeling. De OV-bedrijven moeten binnenkort de dienstregeling voor volgend jaar vastleggen. Daarom studeren vervoerders nu op hogere ritprijzen en een uitgeklede dienstregeling, waarmee maximaal dertig procent van het aanbod dreigt te verdwijnen.

Het aantal reizigers ligt nu op circa 80 procent van het aantal voor corona, de vervoerders pleiten voor overheidssteun ook na 1 januari 2023. Het OV denkt circa 500 miljoen euro nodig te hebben; de helft voor NS, de andere helft voor streek- en stadsvervoerders.

<<  2 3 4 5 6 [78 9 10 11  >>