Skip to main content

Rover-Limburg

24
september
2021

Glimble: de app van Arriva om jouw reis te regelen

ArrivaKaartlezers Roermond heeft een nieuw reisplatform ontwikkeld met de naam Glimble. Met deze app kan de reiziger een reis van deur tot deur plannen en boeken. De betaling kan via een creditcard of door een automatische incasso.  Alle vormen van openbaar vervoer zoals trein, tram, bus en metro zijn hierin  meegenomen, maar ook het boeken van (deel)auto’s, (deel)fietsen en taxi’s is via deze app mogelijk.   

Na een aanbesteding is Arriva gekozen voor de uitrol van het reisplatform Glimble. Na Limburg wordt Glimble ook geïntroduceerd in de rest van Nederland. De regio Limburg is een van de acht regio’s die meedoen aan een nationale pilot Mobility as a Service (MaaS) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om reizen, ook grensoverschrijdend, makkelijker te maken en om duurzame mobiliteit te stimuleren.

18
september
2021

125 jaar spoor Sittard Heerlen Schaesberg Herzogenrath

Op                               zaterdag 12 september 2021 werden er een reeks festiviteiten georganiseerd door de stichting HEERLYCKheyt Schaesberg. Het onderwerp van deze viering was dat de spoorlijn Sittard-Heerlen-Schaesberg-Herzogenrath 125 jaar geleden in gebruik werd genomen. 

Het programma begon met een treinreis van Heerlen naar station Schaesberg, na de aankomst werd een kunstwerk onthuld en werd met een historische bus van de EMA een rit gemaakt naar Relim waar in het verleden de ondergrondse vakschool van de staatsmijn Maurits was gevestigd. Na een wandeling langs een aantal herinneringen aan het mijnverleden werden de festiviteiten afgesloten in SnowWorld dat gevestigd is op de steenberg van de voormalige staatsmijn Wilhelmina. Alle deelnemers ontvingen het boek “Vervoer in Landgraaf en omgeving in de twintigste eeuw”. 

16
september
2021

Meld overvolle treinen en bussen

StaHaarlem station drukte je als haring in een ton in een overvolle trein? Moet je op het perron achterblijven omdat je er in de trein niet meer bij past? De verwachting is dat het weer druk wordt in de trein, volle treinen kun je melden bij deze website. Bij de melding kun je ook foto’s en/of filmpjes meesturen.

Het Meldpunt Volle Treinen werd in 2014 door Reizigersvereniging Rover in samenwerking met Omroep MAX opgericht. Er is ook een website voor het melden van volle bussen. Meldingen worden periodiek doorgegeven aan de betreffende vervoerder. Er wordt regelmatig een overzicht van de trajecten met de drukste treinen gepubliceerd.

13
september
2021

Komend weekend geen treinverkeer vanuit Maastricht naar Sittard en Valkenburg

Alsbtrhdr gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Sittard en tussen Maastricht en Valkenburg op 18 en 19 september is er tussen vermelde plaatsen geen treinverkeer mogelijk. Gedurende de buitendienststelling van de zojuist vermelde baanvakken  worden reizigers met bussen vervoerd. NS zet snelbussen in tussen de Limburgse hoofdstad en Sittard en mensen reizende met de stoptrein naar en vanaf de stations Maastricht Randwyck, Maastricht, Bunde, Beek-Elsloo en Geleen-Lutterade maken gebruik van de stopbus van Arriva. Ook zullen tussen Valkenburg en Maastricht Randwyck geen treinen rijden en worden reizigers per bus van Arriva vervoerd. Het meenemen van fietsen is niet mogelijk. Houdt u rekening met een 30 minuten langere reistijd.

31
augustus
2021

Vervoerders rekenen op een drukke septembermaand

Deze                               week beginnen de onderwijsinstellingen aan het nieuwe studiejaar. In Limburg overlegt Arriva met de Limburgse onderwijsorganisaties om de lestijden te spreiden om zo de drukte in de spits te verminderen.

Het aantal reizigers in het openbaar vervoer is nu 60 tot 70 procent ten opzichte van de periode voor het coronavirus. De vermindering van het aantal reizigers komt onder andere doordat twee derde van de forenzen thuis blijft werken en door de afkeer die smmige reizigers hebben tegen het  dragen van een mondkapje. De Tweede Kamer staat achter het voornemen van het demissionaire kabinet om op 20 september de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer(ov) af te schaffen.

30
augustus
2021

Arriva en het rijden op het HoofdRailnet

Arrivasdr gaat samen met de andere regionale vervoerders, verenigd in Federatie Mobiliteit Nederland (FMN), de strijd aan over de onderhandse gunning van het HoofdRailnet (HRN) aan de NS. Het kabinet is voornemens om het HRN tot 2035 onderhands aan NS te gunnen. Het verwondert de FMN dat het HRN voor een periode van tien jaar onderhands gegund wordt. In een artikel in de Telegraaf laat Arriva’s bestuursvoorzitter Anne Hettinga weten dat de voorbereidingen voor een bodemprocedure in volle gang is zijn teneinde de onderhandse gunning te voorkomen.

24
augustus
2021

Waar zouden wij zijn zonder de trein…..

Deze                               slogan was eens een mooie reclame-uiting van NS en een slogan die als een paal boven water staat. Maar waar zouden wij zijn zonder NS-personeel?                   

Terwijl directie en beleidsmakers van NS in hun ivoren torentje allerlei plannen bedenken hoe het allemaal efficiënter, goedkoper en beter kan op de stations en in de treinen, krijgen bepaalde groepen reizigers in de toekomst te maken een verschraling van de serviceverlening.  

En wie zijn dan die mensen die voor het maken van hun reis afhankelijk zijn van de ondersteuning door servicemedewerkers. Allereerst zijn daar de wat oudere mensen die bij het ontbreken van een NS Tickets & Servicewinkel of een OV Service & Ticket winkel bij de kaartautomaat vragen hebben over het kopen van een vervoerbewijs of problemen ondervinden bij het opladen van de OV-chipkaart.

19
augustus
2021

Aanbesteding van het Openbaar Vervoer in de komende jaren

Welke financiële risico’s willen de aanbestedende overheden nu nemen?

Zoals                               algemeen bekend is kregen de ov-bedrijven na het uitbreken van de covid-19 pandemie te maken met sterk terugvallende reizigersaantallen en inherent hieraan een significante daling van de inkomsten. In verband hiermede kan men dus de vraag stellen of bij openbare aanbestedingen van het openbaar vervoer ov-bedrijven nog staan te trappelen om het bus- en eventueel het treinvervoer in een bepaalde regio binnen te halen.  

Echter vóór de coronacrisis stonden vervoerders hiervoor wel in de rij. Maar dat is helaas niet meer zo en staan toekomstige aanbestedingen onder druk. Er bestaat dus het risico is dat vervoerbedrijven afhaken en er helemaal geen marktwerking meer is.

17
augustus
2021

Mogelijk einde mondkapjesplicht in het OV vanaf 20 september 2021

InCorona mondkapje verplicht Nederland is het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer (OV) verplicht sinds 1 juni 2020. Het was het eerste segment van het openbare leven waar deze verplichting werd ingevoerd. Echter het kabinet streeft ernaar om de mondkapjesplicht per 20 september te beëindigen. De effectuering daarvan is afhankelijk van het advies van het OMT welke in de eerste helft van september verwacht wordt.

Maar naast de afschaffing van meer aangehaalde verplichting zou op 20 september ook de anderhalve-meter maatregel, het thuiswerkadvies en het advies om enkel op rustige momenten te reizen worden losgelaten.

15
augustus
2021

Korte berichten 4

België

Alsstation de Panne gevolg van de overvloedige regenval en de overstromingen is er vorige maand zeer veel schade ontstaan aan woningen, gebouwen en infrastructuur in onze provincie en in de ons omringende regio’s. Maar naast de materiële ramp zijn er bij onze zuiderburen, in het bijzonder in Wallonië, en in de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts ook nog eens meer dan 220 mensen om het leven gekomen.   

Ook vele spoortrajecten vielen ten prooi aan het wassende water waardoor er op een gegeven moment geen treinverkeer meer mogelijk was tussen Maastricht en Sittard en vanuit de Limburgse hoofdstad naar Visé. Ook op een aantal baanvakken in België en Duitsland konden gedurende kortere of langere tijd geen treinen rijden. Nog steeds wordt er met man en macht gewerkt aan het herstel van het spoor.  Gelukkig rijden er in België op de meeste trajecten weer de treinen volgens de dienstregeling. Alleen op een vijftal trajecten duurt het herstel aan het spoor wat langer. Het betreft de trajecten Ottignies-Gembloux, Dinant-Gendron Celles en dichter bij huis Luik-Nessonvaux, Nessovaux-Pepinster en Pepinster-Spa. Volgens de huidige stand van zaken wordt laatst vermeld traject pas op 4 oktober 2021 in gebruik genomen.

11
augustus
2021

Geen treinen van Heerlen naar Aachen Hbf door staking machinisten

DuitseEurobahn Venlo treinmachinisten staken deze week voor loonsverhoging. De actie van vakbond GDL, waar zowel het goederen- als personenvervoer hinder van ondervindt, duurt tot vrijdagochtend. Machinisten van goederentreinen legden al op dinsdagavond vanaf 19.00 uur het werk neer. Vanaf woensdagochtend 2.00 uur vallen ook een groot aantal passagierstreinen in heel Duitsland uit. Dat heeft ook gevolgen voor het grensoverschrijdende treinen van o.a. Arriva.

20
juli
2021

Tot 2 augustus geen treinen tussen Maastricht en Luik

UPDATE: De treinen rijden weer vanaf zaterdag 24 juli 2021.

HetEijsden overstroming treinverkeer tussen Maastricht en Luik ligt naar verwachting tot 2 augustus stil door de wateroverlast die het gebied rond Eijsden en België vorige week trof. Het spoor bij Eijsden kwam compleet onder water te staan. Op het traject tussen Maastricht en Luik is de schade vooral groot in het grensgebied met België.

18
juli
2021

Korte berichten 3

Intercity Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf

Recenteindhoven station is er een rapport gepubliceerd door ProRail over de Intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar Aachen Hbf. Naar aanleiding van dit rapport is er een Kamervraag gesteld of de IC van Arriva Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf binnen afzienbare tijd kan rijden.

Uit het rapport kwam, op basis van het toekomstbeeld OV2040, naar voren dat bij de introductie de IC van Arriva de volgende drie problemen zich kunnen voordoen.

11
juli
2021

NMBS en NS laten Nederlandse 65+ fors meer betalen

Met                                het seniorenbiljet Maastricht en het seniorbiljet Roosendaal, welke via diverse verkoopkanalen verkrijgbaar waren, reisde de 65+ tegen een attractief tarief met de trein naar België. Di vervoerbewijs was op werkdagen geldig vanaf 9 uur en in het weekend de gehele dag. De heen- en terugreis kostte € 11,20 voor de 2e klas.

Zonder daar publiciteit aan te geven heeft de NMBS vermelde seniorenbiljetten uit haar kaartassortiment gehaald. Een retourtje (zonder korting) Maastricht-Oostende via de NMBS- en NS-website voor een 65+ kost nu € 24,20 (2e klas). Tot voor kort was de prijs via de website van NS Internationaal € 49,00 en op deze website is nu ook de keuze voor 65+ openomen.

06
juli
2021

Knooppunt Aachen Hbf en werkzaamheden in de regio Aachen-Herzogenrath

Hetbtr spoorwegknooppunt Aken wordt steeds belangrijker, regionaal en ook internationaal, en voor de toekomst wordt ook een snellere en rechtstreekse IC/RE-verbinding van o.a. Eindhoven via Heerlen naar Aken onderzocht. Ook wordt een verdere toename van het nationale en internationale reizigersverkeer per spoor rond het knooppunt Aken verwacht. Het station Aachen Hbf wordt immers bediend door hogesnelheidstreinen (ICE en Thalys) en er zijn snelle rechtstreekse HSL-verbindingen met Luik, Brussel en Parijs, en binnen Duitsland onder andere Keulen en Frankfurt, waaronder ook de internationale luchthaven van Frankfurt. Daarnaast zal het regionale personenvervoer op de verbindingen Aken - Keulen en Aken-Herzogenrath-Düsseldorf in de komende jaren verder toenemen, aangezien beide verbindingen inmiddels deel uitmaken van het nieuwe en snellere interregionale RRX-netwerk (Rhein-Ruhr Express) in Noordrijn-Westfalen. Ook is er sinds 2019 een rechtstreekse treinverbinding met Maastricht (RE18 van Arriva, via Heerlen). Daarnaast zal het goederenvervoer via Aken, waaronder de verbinding met België via de Montzenlijn, in de toekomst verder groeien.

<<  6 7 8 9 10 [1112 13 14 15  >>