Skip to main content

Terugblik: ons jaar 2016 in vogelvlucht

gastvrijHet jaar 2016 gaat niet best de geschiedenisboeken in. Maar hoe ging het dit jaar op het gebied van openbaar vervoer? Een verslagje van ons OV-jaar.

Visie op de toekomst
In 2017 staan verkiezingen op het programma. Dit kan grote gevolgen hebben voor het OV waardoor het jaar 2016 deels in het teken stond van voorbereidingen hierop. Zo zal het nieuwe kabinet zich buigen over de toekomst van het spoor. Rover besloot het voortouw te nemen door dit jaar te komen met een eigen OV-visie, gericht op het hele openbaar vervoer. Kernwaarden in de visie zijn onder meer integraal aanbesteden, maatwerk voor dunbevolkte gebieden en overkoepelende leiding door een agentschap. Rover-afdeling Holland Rijnland kwam dit jaar met een eigen visie voor specifiek het OV in regio Leiden. De werkgroep ‘krimp’ van Rover kwam met een visie op OV in dunbevolkte gebieden, dat efficiënter kan door het onder meer te integreren met doelgroepenvervoer. Meerdere voorstellen werden overgenomen in een adviesrapport voor de Tweede Kamer.

Gastvrije stations
De ledenenquête naar gastvrije stations trok volop de aandacht in de media en van betrokken partijen. Op stations Rotterdam CS, Delft en Valkenburg prijken een bord voor het meest gastvrije station, diverse andere stations ontvingen een certificaat. De minst gastvrije stations, zoals Rijswijk en Amsterdam Muiderpoort, trokken na het onderzoek van Rover de aandacht van de plaatselijke politiek. Hopelijk leidt dit nog tot verbeteringen.

Ovchip amersfoortTLS
TLS ging na lang aandringen eindelijk overstag en maakte het ook voor reizigers met een buitenlands rekeningnummer mogelijk om saldo terug te vragen van de OV-chipkaart

Teletekstpagina 751
Reizigers werden  verrast door het bericht dat NS wilde stoppen met de teletekstinformatie. Rover ontving direct veel klachten van reizigers. Na een ongevraagd advies aan NS ging NS overstag en besloot de Teletekstpagina in de lucht te houden.

Terugkeer OV-dagkaart
Sinds het sneuvelen van de OV-dagkaart heeft Rover altijd gestreden voor de terugkeer, vooral voor toeristen. Dit jaar was het dan eindelijk zo ver met de Holland Travel Ticket, dat helaas wel erg prijzig is uitgevallen.

Fietsparkeren
Een mooi resultaat voor Rover en de Fietsersbond: er kwam een akkoord ‘fietsparkeren bij stations’, waarmee het Rijk 40 miljoen euro extra ter beschikking stelt om knelpunten in het stationsparkeren aan te pakken.

drukke sprinterNieuwe NS-dienstregeling
De nieuwe dienstregeling van NS leverde duizenden klachten op en de teller loopt nog. De dienstregeling is voor de meeste reizigers een verbetering, maar voor veel reizigers juist een verslechtering. Voorafgaand  aan de invoer van de nieuwe dienstregeling nam NS een aantal adviezen van Rover over. Zo kwamen er meer intercity’s in de avonduren tussen Utrecht en Eindhoven en in de ochtend- en middagspits tussen Alkmaar en Schagen. Na het negatieve advies van de consumentenorganisaties over de bediening van station Amsterdam Lelylaan heeft NS besloten de sprinterfrequentie tussen Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim en Leiden te verdubbelen. Ook vroegen de consumentenorganisaties vom een intercity tussen Dordrecht en Breda. Die kwam er, maar helaas slechts één keer per uur. Rover zal de pijnpunten in de nieuwe dienstregeling, die uit ons meldpunt naar voren komen, in 2017 verder bespreken met NS.

Nieuwe dienstregeling Zeeland
Terwijl de NS-dienstregeling voor Zeeuwse reizigers slecht uitpakt, is dat niet het geval voor de busdienstregeling. Connexxion nam dan ook het overgrote deel over van de dienstregelingsuggesties vanuit het Overleg Platform Openbaar Vervoer Zeeland (OPOV), waarin Rover sterk is vertegenwoordigd. Zo zijn er oa meer ritten gekomen in Tholen Stad, blijft er een halfuurdienst bestaan tussen Middelburg en Vlissingen en zijn op diverse plekken de aansluitingen verbeterd.

PlattelandBeter busvervoer op Wieringen
Busreizigers op Wieringen kregen op 10 juli al te maken met een nieuwe dienstregeling. Dankzij de inzet van Rover en ouders van Wieringer scholieren kunnen scholieren voortaan met een directe bus van en naar school in Schagen. Gunstig, want de voorheen verplichte overstap in Anna Paulowna ging nogal eens mis.

Hoogzomerdienstregeling Breng
Een dienstregeling die we niet meer terug willen zien, is de Hoogzomerdienstregeling waarmee Breng in regio Arnhem/ Nijmegen de reguliere zomerdienstregeling nog verder uitdunde. Grote vertragingen, slechte informatie en overvolle bussen waren het gevolg. Rover-Gelderland heeft hard geprotesteerd tegen deze dienstregeling. Toen er toch in de busdiensten werd gesneden, kwam Rover-Gelderland met een meldpunt en later met een zwartboek. Met succes: gesteund door de SP werd in een provinciale vergadering toegezegd dat de Hoogzomerdienstregeling volgend jaar niet zal terugkeren.

Zondagsbus in Hoogeveen
Mede dankzij de inzet van Rover-Drenthe blijft de stadsbus in Hoogeveen ook op zondag rijden. Omdat de reizigersaantallen op zondag wat tegenvielen was men oorspronkelijk van plan om de zondagsdienst te staken, maar gelukkig krijgt de nieuwe vervoersformule De Bij nog een kans.

Spoorboekje 20175-jarig jubileum papieren spoorboekje
Ook dit jaar verscheen weer het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2017. Dit jaar viert het papieren spoorboekje zijn vijfjarig jubileum. Nadat NS in 2010 stopte met het drukken van spoorboekjes, bliezen Treinreiziger.nl en Rover het papieren boekje in 2013 nieuw leven in. Eerst als minispoorboekje, later als compleet naslagwerk.

Volle treinen
Met ruim 23.000 meldingen van overvolle treinen was ook 2016 weer een druk jaar op het spoor. NS heeft alle meldingen van Rover in ontvangst genomen om te analyseren, samen met de meldingen die NS via andere kanalen ontvangt. Rover kreeg voor elkaar dat de sprinter Nijmegen – Den Bosch werd verlengd ondanks een aangescherpte veiligheidseis van NS langs het perron. De bomvolle sprinter Haarlem – Uitgeest stond het hele jaar in de top 3 van het meldpunt volle treinen, een probleem dat in de nieuwe dienstregeling opgelost zou moeten worden.

Incheckpaaltjes Zutphen
2016 was het laatste jaar dat reizigers de drie verwarrende chipkaartpalen in station Zutphen moeten passeren. Na aanhoudende klachten van reizigers en het ROCOV Gelderland wordt het verwarrende overstappunt eindelijk onder handen genomen. Syntus laat de Arriva-kleur rood varen en laat het paaltje volledig omstickeren naar een witte paal, bovendien zal het paaltje van Arriva worden verplaatst.

VeoliaAfscheid
Afscheid namen we dit jaar van spoorvervoeder Veolia, nadat de Limburgse treindiensten overgingen naar Arriva. Een overgang die niet alleen vooraf, maar ook zeker de eerste week na de start, de nodige voeten in de aarde had. Nog een afscheid: vrijdagavond 9 december vertrok de allerlaatste slaaptrein naar Basel en München vanaf station Amsterdam Centraal. Rover was erbij om afscheid van de City Night Line te nemen, maar niet zonder enige vorm van protest. Met Duitse zustervereniging PRO BAHN voerde Rover actie voor behoud van de nachttrein en ook nu de trein ter ziele is zal Rover blijven ijveren voor de terugkeer van de trein.

Storingen en werkzaamheden
Ook dit jaar heeft de reiziger weer veel last gehad van treinstoringen en (uitgelopen) werkzaamheden. Met de heropening van station Utrecht CS is voor veel reizigers een einde gekomen aan een lange periode met veel overlast. Overlast die enigszins beperkt bleef nadat ProRail op verzoek van Rover een monteur klaarzette bij een kwetsbare wissel tijdens de werkzaamheden. Ondanks inzet van Rover om de overlast van werkzaamheden voortaan te beperken, voorspelt de Staatssecretaris voor volgend jaar 40% meer overlast. Over de plannen om te bezuinigen door werkzaamheden voortaan overdag uit te voeren is al het nodige gesproken en zal nog veel meer gediscussieerd worden.

PleebackToiletten
Rover heeft in het verleden samen met actiegroep Treinen Met Toiletten met succes actie gevoerd voor de terugkeer van het treintoilet. Omdat sommige regio’s het nog een tijd zonder treintoiletten moeten stellen, is ook het stationstoilet van belang. In Gelderland stond het stationstoilet echter onder druk wegens oplopende kosten. Tijdens een debat in de Provinciale Staten ging de provincie overstag en wordt alsnog de portemonnee voor het stationstoilet getrokken. Maar ook slecht nieuws voor reizigers met hoge nood: provincie Zuid-Holland heeft besloten geen treintoiletten voor te schrijven. Wel is het busstation in het Zuid-Hollandse Heinenoord inmiddels van toilet voorzien. Nog meer toiletkwesties: de nieuwe geprivatiseerde stationstoiletten van Sanifair en 2theloo leverden de nodige klachten op omdat de reiziger hier 40% meer betaalt voor een bezoekje aan het toilet.

ProRail
Veel is gesproken dit jaar over de plannen om een einde te maken aan de zelfstandige positie van ProRail. Rover heeft fel gestreden tegen een overhaast besluit waarvan de gevolgen voor de reiziger niet duidelijk zijn. Bovendien heeft ProRail onder de nieuwe topman juist grote verbeteringen laten zien, zoals een grote daling in het aantal storingen rond Schiphol. Desondanks besloot de Staatssecretaris zonder gedegen vooronderzoek om ProRail voortaan onder de vleugels van het Ministerie onder te brengen. Omdat de plannen nog wel erg veel open eindjes kennen, is het nog de vraag of dit al een gelopen race is.

Meer weten over wat Rover de afgelopen jaren heet bereikt? Bekijk onze successen