Skip to main content

FNV en Rover: meer treinen en bussen

  In FNV Spoormagazine editie 17 verscheen onderstaand tweegesprek tussen FNV Spoor-bestuurder Henri Janssen en Rover-voorzitter Walter Etty.    Waar kunnen de belangenvereniging van reizigers, Rover, en de belangenvereniging van spoorpersoneel, FNV Spoor, elkaar vinden? Juist: in een pleidooi voor uitbreiding van het openbaar vervoer. Een tweegesprek. Tekst Ronald...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Staking

Lees meer

IC Direct voorlopig niet duurder

Op verzoek van Rover verhoogt NS voorlopig niet de tarieven van de toeslagkaartjes voor de Intercity Direct. De vervoerder gaat eerst maatregelen nemen om de kwaliteit van de treindienst te verbeteren. Eind oktober maakte NS bekend de toeslagkaartjes voor de IC Direct 20 cent duurder te maken. Ook de tarieven van abonnementen zouden met 10% stijgen. De plannen konden op forse kritiek van Rover...

HSL, Tarieven, Dienstuitvoering

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2019 is verschenen

Het jaar is nog niet ten einde, maar ons blad De Reiziger nummer 1 (januari) van 2019 is al verschenen! Binnenkort valt het blad (elektronisch of per post) bij onze leden op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Spoorboekje 2019 Het nieuwe spoorboekje staat niet boordevol veranderingen. Het begroet wel Drielandentrein van Arriva en Qbuzz als nieuwe vervoerder...

Vereniging

Lees meer

Station Amersfoort te krap voor reizigersgroei

Op station Amersfoort zijn aanpassingen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Dat is de belangrijkste conclusie van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. Wachtrijen en opstoppingen, reizigers op station Amersfoort zal dit bekend voorkomen. Het grootste knelpunt op station Amersfoort is de drukte bij de trappen. Met name de trap...

Drukte in het OV, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek

Lees meer

Station Harderwijk onvoldoende toegankelijk

Station Harderwijk voldoet niet aan de eisen van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Met name de geleidelijnen voldoen niet aan de normen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. Station Harderwijk is recent compleet vernieuwd. De spoorwegovergang is vervangen door een onderdoorgang voor...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek

Lees meer

Rover-Limburg wil betere aansluitingen voor reizigers Kerkrade

Rover-Limburg is ontevreden over de gevolgen van de nieuwe dienstregeling voor reizigers uit Kerkrade, die sinds 9 december met een langere reistijd te maken hebben gekregen. De Rover-afdeling roept ProRail op extra capaciteit op het spoor te creëren door een extra wissel te plaatsen. De komst van de Drielandentrein, die voorlopig alleen tussen Maastricht, Heerlen en Aachen rijdt, heeft negatieve...

Infrastructuur, Dienstregeling, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

Papieren spoorboekje weer in de winkel

Het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2019, is te koop bij de AKO-boekwinkels op het station. Treinreiziger.nl en Rover geven sinds 2013 een papieren spoorboekje uit. Het spoorboekje bevat dienstregeling 2019 van alle vervoersbedrijven en handige informatie over onder meer NS-abonnementen, de OV-chipkaart en contactgegevens van treinbedrijven....

Publicaties

Lees meer

Opinie: tienduizenden auto’s erbij in Haarlem?

In Haarlem loopt de discussie over bussen in het centrum hoog op. Actieplatform Bus-kruit en ‘De Stekker in Haarlem’ willen bussen bannen uit het centrum en ‘hubs’ inrichten aan de rand van de stad. Een dodelijk plan voor het Haarlems openbaar vervoer. Een aan Bus-kruit verbonden stedenbouwkundige pleit zelfs voor het afschaffen van het centrale station in Haarlem. Léon Tebbens van Rover-Haarlem...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Haarlem e.o., Afdelingsnieuws, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Rover pleit voor terugkeer sneltrein

Rover roept op tot de herintroductie van de sneltrein bij NS. Rover ziet de sneltrein als hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen. Reizigers tussen de grote steden blijven dan profiteren van snelle intercity-verbindingen, terwijl reizigers van kleinere stations er meer reismogelijkheden bij krijgen. Tot 2011 reden er op meerdere trajecten sneltreinen....

Dienstregeling

Lees meer

Blog: hoe ver is de toekomst?

Twee keer per jaar is het feest voor de staatssecretaris en de minister. Dan delen ze cadeautjes uit aan reizigers. Ze besluiten dan samen met provinciale gedeputeerden waar meer infrastructuur wordt aangelegd. Zo kreeg de regio Den Haag geld cadeau voor het verbeteren van de infrastructuur voor bussen. Daardoor zien reizigers hun vervoer sneller worden en over een paar jaar kan het makkelijker...

Infrastructuur, Dienstregeling, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Rover sluit zich aan bij Toiletalliantie

Rover heeft zich aangesloten bij een brede samenwerking van organisaties die zich inzetten voor meer toiletten in de openbare ruimte. De Toiletalliantie werd opgericht op Wereld Toilet Dag (19 november), donderdag werd de samenwerking officieel ondertekend. Een gebrek aan openbare toiletten weerhoudt één op de vier buik- en blaaspatiënten er regelmatig van om de deur uit te gaan. Die angst blijkt...

Politiek en lobby, Toegankelijkheid

Lees meer

Rover biedt reizigerseisen kleinschalig vervoer aan

Er moet nodig duidelijkheid en eenduidigheid komen in de diverse vormen van kleinschalig openbaar vervoer. Rover heeft daarom vrijdag 16 november tien reizigerseisen voor het kleinschalig vervoer aangeboden aan gedeputeerde Dennis Straat, tijdens het symposium ‘Reizen tot in de haarvaten’. Het kan behoorlijk ingewikkeld zijn voor de reiziger om gebruik te maken van de verschillende Opstappers,...

Symposium

Lees meer

Nog steeds klachten over defecte reisinformatieschermen

Lege of “bevroren” reisinformatieschermen blijven nog steeds veel aanwezig op de stations. De problemen worden door NS en ProRail aangepakt, maar op een aantal stations laat een oplossing nog op zich wachten. Dit najaar was het op vele stations nog aan de orde van de dag: reisinformatieschermen die geen of verouderde reisinformatie tonen. Verwarrend voor de reiziger. De reactie van NS en ProRail...

Reisinformatie

Lees meer

Nieuwe NS-dienstregeling per 9 december

Per 9 december gaat de nieuwe NS-dienstregeling van start. In april hebben de consumentenorganisaties over deze dienstregeling een advies uitgebracht en een wensenlijst bij NS neergelegd. Er verandert dit jaar niet heel veel. We zetten een aantal interessante wijzigingen op een rij. HSL De grootste wijziging is dat op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam een vijfde Intercity direct...

Dienstregeling

Lees meer

Geen zicht op reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve

Pogingen vanuit Duitsland ten spijt, lijkt de reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve voorlopig van de baan. Rover-afdeling Arnhem-Nijmegen is teleurgesteld in de onwil die de Nederlandse betrokken partijen laten zien in dit dossier. Een gemiste kans, noemt Rover Arnhem-Nijmegen de ontwikkelingen rond de verlaten spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleve. De Rover-afdeling ziet...

Infrastructuur, Internationaal, Gelderland, Arnhem-Nijmegen, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: peentjes zweten op station Schiphol

Reizen via station Schiphol is toch altijd een beetje spannend. Het is één van de belangrijkste OV-knooppunten van ons land. Maar gelijktijdig ook één van de kwetsbaarste. De combinatie van de vele binnenlandse treinen, internationale treinen, de IC Direct en storingsgevoelige tunnels maakt station Schiphol tot een knelpunt waar vertragingen op de loer liggen. NS International adviseerde mij een...

Tarieven, Blog

Lees meer

Meldingen overvolle treinen nemen toe

Dat het herfstweer is losgebarsten, is goed aan de spits te zien. We zagen alweer een aantal van de zwaarste filedagen van het jaar voorbijkomen en ook de meldingen over overvolle treinen nemen toe. Maar dit is niet alleen aan het herfstweer te wijten. Kreeg Rover in de traditioneel drukke septembermaand 1035 meldingen te verwerken via het Meldpunt volle treinen, in oktober was dit zelfs opgelopen...

Drukte in het OV

Lees meer