Skip to main content

Deels uitgedunde dienstregeling door sneeuw

Rover is tevreden met het feit dat NS vandaag slechts deels een aangepaste dienstregeling heeft gereden. De consumentenorganisaties pleitten al eerder voor het meer flexibel hanteren van de zogenaamde LUD (Landelijk Uitgedunde Dienstregeling). Het was woensdag moeilijk te verkopen aan de reiziger: uiteindelijk viel er in de loop van de avond op veel plaatsen slechts een laagje sneeuw, terwijl er...

Dienstregeling, Dienstuitvoering

Lees meer

Rover-Limburg in de bres voor stoomtrein

Rover-Limburg wil dat ProRail een nieuw wissel aanlegt bij station Valkenburg. De toeristische stoomtrein zou dan kunnen terugkeren in het Geulstadje, bovendien zorgt een wissel voor extra uitwijkmogelijkheden bij storingen. Veiligheid op het spoor gaat boven alles. Dus als er een wissel of een stuk spoor vervangen moet worden dan moet dat gewoon gebeuren. Zo schrijft Rover-Limburg op de eigen...

Infrastructuur, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

HSL blijft zorgenkindje

Rover baalt ervan dat de problemen met de HSL nog altijd niet zijn opgelost. Wel is de reizigersvereniging tevreden over het feit dat NS met compensatie voor vaste reizigers komt. Vorig jaar kondigde NS nog aan per 1 januari de toeslag voor de Intercity Direct met 20 cent te verhogen. Na protesten van Rover was deze prijsverhoging van de baan. Geheel terecht, blijkt vandaag. Want ook in januari...

HSL, Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: MaaS en Flex

Iedere periode kent zijn eigen modewoorden. In de OV-wereld is dat op dit moment MaaS: Mobility as a Service. Het idee van MaaS is dat verschillende mobiliteitsvormen integraal worden aangeboden. Met MaaS wordt zoeken, boeken en betalen voor een reis van deur tot deur makkelijker. Een reis die multimodaal is. Ruim voor de file wordt direct het juiste P+R-terrein gereserveerd en de OV-reis de stad...

Blog, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Winterweer

Of er nu sneeuw komt of niet, de reiziger heeft last van de aangepaste dienstregeling. Rover is van mening dat deze landelijk uitgedunde dienstregeling (LUD) alleen mag worden ingezet bij zeer uitzonderlijk weer. Afgelopen zomer hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV, waaronder Rover, nog een formele reactie aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu gegeven over de LUD. Naast enkele...

Dienstregeling, Dienstuitvoering

Lees meer

“Declareer extra kosten door Schipholwerkzaamheden bij NS”

Rover roept reizigers die dit weekend extra kosten voor bus en metro hebben gemaakt wegens de werkzaamheden rond Schiphol, op om deze bij NS te declareren. NS heeft Rover toegezegd hier coulant mee om te gaan, echter wordt hier via de NS-website niet op gewezen. Wegens grootschalige spoorwerkzaamheden rondom Schiphol waren veel treinreizigers het afgelopen weekend aangewezen op alternatief vervoer....

Werkzaamheden, Klantenservice

Lees meer

Blog: het netwerk van de OV-reis

Nadat NRC eerder met het nieuws kwam dat er een geheim overleg was tussen premier Rutte en de grote steden over nieuwe investeringen in het openbaar vervoer, kwam dezelfde krant vorige week met de uitkomsten van het overleg. Het resultaat: er wordt verder gepraat. Dat is ook nodig en urgent. Vooropgesteld, het OV in Nederland werkt goed. Steeds meer reiziger maken er gebruik van, treinen en...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Blog: snelle internationale treinen

De afgelopen week maakte Eurostar bekend dat er vanaf juni een derde rechtstreekse trein tussen Londen en Amsterdam gaat rijden. Wegens het overweldigend succes breidt Eurostar de treindienst uit. En er komen nog meer snelle treinen: vanaf eind maart gaan er rechtstreekse treinen vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Disneyland Parijs rijden. Samen met de Thalys die het hele jaar naar Parijs rijdt,...

Internationaal, Blog

Lees meer

Blog: wat gaat 2019 ons brengen?

Het nieuwe jaar is aangebroken. Er gaat ongetwijfeld weer veel gebeuren in de wereld van het openbaar vervoer. Wij hebben als Rover wel een paar goede voornemens. Wordt 2019 het jaar van de verandering? Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten willen we als Rover laten zien dat het OV een oplossing is en dat investeringen in het OV in de nieuwe coalitieakkoorden thuis horen. Het OV kan en...

Blog, Politiek en lobby, Betaalwijzen, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Station Zwolle Stadshagen eind dit jaar open

Rover West–Overijssel is blij dat de treinen tussen Kampen en Zwolle alsnog gaan stoppen in Stadshagen. De Rover-afdeling pleit voor een strakke planning van de nog benodigde werkzaamheden om onaangename verrassingen te voorkomen. Station Zwolle Stadshagen zou in december 2017 in gebruik worden genomen. Vanwege een slappe grond onder de Kamperlijn kon echter de beoogde snelheid van 140 kilometer...

Infrastructuur, Stations en haltes, West-Overijssel, Afdelingsnieuws

Lees meer

2018: ons jaar in vogelvlucht

Traditioneel blikken wij aan het eind van het jaar even terug. Wat hebben wij in 2018 voor de OV-reiziger kunnen bereiken en met welke ontwikkelingen waren wij minder blij?  Veranderingen bij Rover2018 was een jaar vol verandering bij onze vereniging. Voorzitter Arriën Kruyt werd opgevolgd door Walter Etty en directeur Ineke van der Werf maakte plaats voor opvolger Freek Bos. De vereniging...

Vereniging

Lees meer

Rover wil betere informatie bij slechtere toegankelijkheid

Rover wil dat NS reizigers eerder informeert, als zij een toegankelijke trein op hun traject kwijtraken. Dat stelt de Rover in een reactie op klachten van treinreizigers in een rolstoel, die sinds de nieuwe dienstregeling niet meer zelfstandig kunnen reizen tussen Geldermalsen en Utrecht. Op steeds meer stations kunnen rolstoelers zelfstandig de trein in- en uitstappen, door het op gelijke hoogte...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Rivierenland

Lees meer

Rover wil actieplan verbetering Maaslijn

Rover vindt de problemen op de Maaslijn onacceptabel. De Reizigersvereniging wil dat provincie Limburg samen met Arriva en ProRail met een actieplan komt om de prestaties op de spoorlijn snel te verbeteren. Ook wil Rover maatregelen om toekomstige problemen te voorkomen. De Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, wordt al maanden geplaagd door vertragingen, uitval en overvolle treinen....

Drukte in het OV, Dienstuitvoering, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

Meer sporen nodig voor extra treinen Schiphol – Arnhem

Het inpassen van extra treinen tussen Utrecht en Arnhem leidt tot problemen. Rover en de andere consumentenorganisaties willen daarom onderzoek naar spooruitbreiding, stellen zij in een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Tussen Schiphol en Arnhem moet in de nabije toekomst het aantal Intercity’s worden uitgebreid van 4 naar 6 per uur. Goed nieuws voor Intercity-reizigers,...

Infrastructuur, Dienstregeling, Advies

Lees meer

Rover wil meer ruimte in metrolijn 54

Rover-Amsterdam wil dat het GVB maatregelen treft tegen overvolle metro’s op lijn 54. Dat schrijft de Rover-afdeling in een brief aan het vervoersbedrijf. Het GVB kampt al maanden met materieelgebrek bij de metro, waardoor een aantal treinen korter is dan noodzakelijk. De metrolijnen 53 en 54 naar de bestemmingen Gein en Gaasperplas zijn nu aan elkaar gekoppeld bij het Centraal Station, waardoor...

Drukte in het OV, Amsterdam

Lees meer

Spoor opnieuw niet winterklaar?

Ook dit jaar houdt de spoorsector de traditie in ere door bij de eerste sneeuw veel treinen uit te laten vallen. Rover heeft aan ProRail om opheldering gevraagd over de lange lijst wisselstoringen. In de nacht van zaterdag op zondag viel er tot enkele centimeters sneeuw in het land. De gevolgen op het spoor waren groot, wisselstoringen waren er onder meer tussen Lelystad en Zwolle, Schiphol en...

Infrastructuur, Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: pasfoto verlopen

“Uw pasfoto is verlopen.” Dat vertelde de klantenservicemedewerker mij. Ik belde hem om te vragen waar mijn nieuwe OV-chipkaart bleef, want mijn huidige staat op het punt om te verlopen. Via de prijs van mijn NS-abonnement betaal ik al mee aan de nieuwe kaart, waardoor ik deze tijdig kosteloos hoor te ontvangen. De NS-medewerker wist te vertellen dat mijn pasfoto 2 maanden geleden al was verlopen....

Blog, Betaalwijzen, Klantenservice

Lees meer