Skip to main content

Veel NS-reizigers verliezen stationsloket

De loketten op stations Haarlem en Zwolle blijven toch open. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Daarmee wordt niet voorkomen dat veel reizigers hun stationsloket zullen zien verdwijnen. Rover maakt zich zorgen om de opvang van reizigers tijdens grote storingen. NS wil van de 36 stations met loket uiteindelijk 19 loketten sluiten. Op...

Stations en haltes

Lees meer

“OV moet nu nadenken over terugwinnen reiziger”

Door nu bussen te schrappen, blijven veel reizigers mogelijk nog jaren weg uit het openbaar vervoer. Daarvoor waarschuwt Rover de Tweede Kamer en Provinciale Staten in een brief. Na een analyse van de diverse dienstregelingsplannen concludeert Rover dat er te veel aandacht uitgaat naar de huidige financiële zorgen, waardoor de OV-sector de gevolgen op lange termijn uit het oog dreigt te verliezen. “Reizigersaantallen...

Corona

Lees meer

Verlopen OV-chipkaart? Doneer aan Rover!

Is je OV-chipkaart (bijna) verlopen en ga je écht geen moeite doen om het saldo terug te vragen? Geef dit dan niet aan de vervoersbedrijven cadeau: doneer de chipkaart aan Rover! Rover ziet graag dat het saldo dat op verlopen OV-chipkaarten achterblijft, weer terugkomt bij de reiziger. Daarom is het op aandringen van Rover in het verleden al makkelijker gemaakt om het restsaldo terug te vragen...

Vereniging

Lees meer

Papieren spoorboekje uitverkocht

Het papieren spoorboekje is razendsnel uitverkocht. Daarmee zien Rover, Treinreiziger.nl en Treinposities.nl bevestigd dat er nog altijd veel behoefte is aan een compleet overzicht van de dienstregeling op papier. Dit jaar was het spoorboekje exclusief te koop via OVshop.nl, waar het boekje binnen enkele dagen al grotendeels uitverkocht raakte. Het spoorboekje is dit jaar compleet vernieuwd. Dit...

Vereniging

Lees meer

NS laat reiziger in de kou staan: vanaf 20 december tijdelijk minder treinen

Op 16 december maakte NS bekend dat er met ingang van 20 december a.s. extra spitstreinen en uitgaanstreinen worden geschrapt. Op korte termijn zal er ook in de avonddienstregeling gesneden worden. NS maakt deze keuze omdat er minder reizigers in de trein zouden zitten. Daarmee lijken bedrijfseconomische redenen boven het belang van de reiziger te gaan. Hoe lang dit duurt is niet bekend.  De...

Dienstregeling, Corona

Lees meer

Laat Rijk en vliegreizigers bijdragen aan doortrekken Noord-Zuidlijn naar Schiphol

Er moet snel een besluit worden genomen over het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroring in Amsterdam. Door de sterke groei van het aantal reizigers wordt het spoor rond Schiphol een steeds groter knelpunt op het (inter)nationale spoorwegnetwerk. Vanuit het Nationaal Groeifonds is inmiddels 50% van het benodigde budget beschikbaar. Reizigersvereniging...

Lees meer

Inschattingsfout NS: deze week geen extra spitstreinen Enkhuizen - Amsterdam

NS heeft aan Rover laten weten dat door een inschattingsfout van NS deze week geen extra spitstreinen rijden tussen Enkhuizen en Amsterdam. NS dacht dat er onvoldoende treinen beschikbaar waren om de volledige dienstregeling te kunnen rijden en is er uit voorzorg besloten de spitstreinen uit de dienstregeling te halen. Er bleek echter wel voldoende materieel. De dienstregeling werd echter niet meer...

Dienstregeling, Amsterdam, Noord-Holland-Noord

Lees meer

Informatie over lidmaatschapscontributie

Het einde van het jaar is in zicht, voor veel Roverleden is dit het moment om de jaarlijkse contributie aan de vereniging te betalen. Dit jaar zijn er enkele veranderingen. Omdat wij duurzaamheid belangrijk vinden, zijn wij overbestapt naar de Triodos bank. Tevens biedt Rover vanaf nu de mogelijkheid om te betalen middels een automatische incasso.  De antwoorden op veelgestelde vragen over...

Vereniging

Lees meer

‘Maak reizen van deur tot deur eenvoudiger in nieuwe NS-concessie’

Om het reizen eenvoudiger te maken, moet het Rijk regie nemen en zorgen dat de belangen van de reiziger een grotere rol gaan spelen op het spoor. Dat schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Rover pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden. Op 9 december...

Politiek en lobby

Lees meer

Locov dringt aan op afzien verplichte fietsreservering in trein

Het Locov (landelijke consumentenorganisaties in het openbaar vervoer), waarvan Rover deel uitmaakt, adviseert NS nogmaals met klem het systeem van verplicht reserveren voor een fietsplek in de trein niet door te voeren. “Het verplicht reserveren van een fietsplek in de trein is een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein”. Het Locov heeft dit...

Fiets en OV

Lees meer

Liften stations De Vink en Lombardijen langer buiten gebruik

De vernieuwing van de liften op stations De Vink (2 liften) en Rotterdam Lombardijen (4 liften) loopt vertraging op vanwege langere productie- en levertijden en een tekort aan gespecialiseerde medewerkers. Dat heeft ProRail laten weten. Voor reizigers die hierdoor moeten omreizen, worden taxikosten vergoed. De liften op de stations worden vervangen omdat de levensduur bijna ten einde is. Lift 1...

Toegankelijkheid

Lees meer

‘Overlast als Tiel - Geldermalsen in toekomst voorkomen’

Rover is teleurgesteld in de afhandeling van de spoorproblemen tussen Geldermalsen en Tiel. In een brief aan ProRail vraagt Rover om een verbeterplan om dit soort grote storingen voortaan sneller te verhelpen. Ook wil Rover compensatie voor gedupeerde reizigers. Reizigers tussen Tiel en Geldermalsen hebben al bijna twee maanden dagelijks te maken met tien minuten vertraging vanwege herstelwerkzaamheden...

Werkzaamheden

Lees meer

Wereld Gehandicapten Dag: doe mee aan de enquête

Op 3 december is het Wereld Gehandicapten Dag. Een goed moment voor Rover om een onderzoek te starten naar hoe reizigers de toegankelijkheid van NS ervaren. Hiermee wil Rover reizigers met een beperking een stem geven. De resultaten van de enquête zal Rover gebruiken bij de besprekingen over de nieuwe hoofdrailnetconcessie. Reizigersvereniging Rover zet zich in voor toegankelijk en inclusief...

Toegankelijkheid

Lees meer

Oproep: wat vind jij van Rover? Vul de enquête in

Reizigersvereniging Rover bestaat dit jaar 50 jaar! Sinds 1971 zetten wij ons in voor aantrekkelijk openbaar vervoer voor iedereen. Een mooi moment om ook eens in de spiegel te kijken en te onderzoeken welke beelden er over ons leven en of wij nog voldoende aansluiten op de behoefte aan verbetering van het openbaar vervoer. Wil je ons daar bij helpen? Vul dan de anonieme enquete in, dat kost ongeveer...

Vereniging

Lees meer

Rover hekelt forse prijsverhoging NS-gezinsabonnementen

Rover reageert vol onbegrip op het besluit van NS om reizen voor gezinnen fors duurder te maken. Door het afschaffen van de zogeheten bij-abonnementen zijn veel vaste NS-klanten straks tientallen euro’s per maand duurder uit. Treinreizigers met een NS-abonnement kunnen nu nog met flinke korting een bij-abonnement aanschaffen voor gezinsleden. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle bij-abonnementen...

Tarieven

Lees meer

Rover-Den Haag bezorgd om geschrapte tramhaltes

Het is onverstandig om kosten te besparen door tramhaltes te schrappen. Dat stelt Rover-Den Haag tegenover de Haagse gemeenteraad. Rover-Den Haag wil dat er juist wordt geïnvesteerd in maatregelen die op termijn zorgen dat de reiziger terugkeert en het openbaar vervoer zich weer kan herstellen. Om een deel van de financiële klap door de coronacrisis op te vangen, worden per december 13 tramhaltes...

Den Haag, Lokaal

Lees meer

Papieren spoorboekje na jaar pauze weer te koop

Het papieren spoorboekje is terug van weggeweest. Vanaf vandaag is het online te koop via OVshop.nl, het boekje kost € 11,95 exclusief verzendkosten. Wees er snel bij, want op=op! Bestellingen gedaan voor 10 december worden circa 17 december thuis bezorgd. Op 12 december gaat de nieuwe dienstregeling in en krijgen reizigers te maken met de grootste wijziging sinds 2017. Op meerdere trajecten gaan...

Dienstregeling, Vereniging

Lees meer