Skip to main content

Verbazing om verdwenen OV-chipkaart app

Verbazing bij veel reizigers: sinds enkele dagen blijkt het opeens niet meer mogelijk gemaakte reiskosten te bekijken in de OV-chipkaart app. Ook op Twitter verdwijnt het OV-chipkaart informatiekanaal. Reizigersvereniging Rover heeft OV-chipkaartbaas Trans Link Systems (TLS) om opheldering gevraagd. Reizigers die op saldo reizen met de OV-chipkaart, kunnen sinds jaar en dag hun gemaakte reiskosten...

Betaalwijzen

Lees meer

Enquête: papieren spoorboekje 2022

Nadat het papieren spoorboekje afgelopen jaar door de coronacrisis niet is verschenen, onderzoeken Rover en Treinreiziger.nl de mogelijkheden om dit jaar in december weer een spoorboekje uit te geven met de nieuwe dienstregeling. Wel moet er dan eea aan de opzet veranderen: NS levert namelijk geen tabellen meer, maar wel alternatieve databestanden met de dienstregeling. We bekijken daarom de uitdagende...

Lees meer

De Reiziger nummer 4 van 2021 is verschenen

Verenigingsblad De Reiziger nummer 4 van 2021 (september) is verschenen en valt deze week in papieren vorm op de deurmat. Daarnaast is het blad ook digitaal verspreid op vridjag 27 augustus. Niet ontvangen? Check dan even de map ongewenste mail of geef uw emailadres door aan onze ledenservice (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het...

Vereniging

Lees meer

Rover wil betere OV-verbindingen Rijswijk Buiten

Vier keer per uur een bus en in de nabije toekomst een CitySprinter naar station Rijswijk Buiten: daarvoor pleit Rover Den Haag in een brief aan de gemeente Rijswijk. Rover verwacht dat Rijswijk Buiten een belangrijke rol gaat spelen in de verdere verstedelijking van de zuidelijke Randstad. Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 wijst Rover Den Haag de gemeente Rijswijk alvast...

Den Haag, Lokaal

Lees meer

Rover-Den Haag wil P+R-verbinding naar Mall of the Netherlands

Parkeren op een P+R-terrein en dan makkelijk met de tram naar The Mall of the Netherlands in Leidschendam: hiervoor pleitte Rover-Den Haag eerder dit jaar in een gesprek met wethouder van Eekelen van gemeente Leidschendam-Voorburg. De Rover-afdeling, die de wens in het reizigersoverleg METROCOV agendeerde, ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor tram 19. Eerder dit jaar is het nieuwe winkel-...

Den Haag, Lokaal

Lees meer

Rover waarschuwt reiziger voor Formule 1 hinder

Rover waarschuwt treinreizigers voor overlast op het spoor in heel het land tijdens het Formule 1 weekend. De reizigersvereniging vreest dat veel reizigers voor een onaangename verrassing komen te staan en vraagt NS daarom om duidelijkheid te scheppen. Van vrijdag 3 t/m zondag 5 september vindt de Formule 1 Dutch Grand Prix plaats op het circuit van Zandvoort. NS verwacht 10 keer zoveel reizigers...

Reisinformatie

Lees meer

“Zuid-Holland, kom nú in actie voor het OV van de toekomst!”

Snel en drempelvrij kunnen reizen van deur tot deur met goede OV-verbindingen die woon- en werkplekken maar ook recreatiegebieden optimaal bereikbaar houden: zo kiest de reiziger de komende jaren steeds vaker voor duurzaam vervoer. Maar om dit te bereiken moet er nu samen actie worden genomen, schrijven de acht Zuid-Hollandse Rover-afdelingen in een gezamenlijke brief aan provincie Zuid-Holland...

Den Haag, Zoetermeer, Holland-Rijnland, Drechtsteden, Rotterdam, Gouda en Midden-Holland, Delft, Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee, Lokaal

Lees meer

Vacature: coördinator OV Ombudsman (18 u/week)

Voor OV Ombudsman zijn wij op zoek naar eenCoördinator OV Ombudsman (18 uur/week, Amersfoort, min. HBO) OV Ombudsman Dagelijks reizen duizenden mensen met het openbaar vervoer. Soms gaat er iets mis. Reizigers kunnen bij OV Ombudsman terecht als zij niet weten waar zij met hun klacht terecht kunnen of als zij vragen hebben over de te volgen procedures. OV Ombudsman wijst dan de weg. Maar ook als...

OV ombudsman, Vereniging

Lees meer

Rover vraagt alles-uit-de-kast-plan van ProRail

De kwetsbaarheid van het spoor door het personeelsgebrek bij ProRail blijft tot zeker 1 oktober een rol spelen. Dit heeft ProRail aan Rover laten weten. Rover vraagt om een alles-uit-de-kast-plan en ruimhartige compensatie voor reizigers die naar alternatief vervoer moesten uitwijken. Minder treinen omdat ProRail onvoldoende personeel beschikbaar heeft op de verkeersleidingpost, de reiziger krijgt...

Prestaties

Lees meer

Minder treinen door logistieke problemen: “kom in ieder geval met correctie reisinformatie”

Een probleem is moeilijk te managen, maar de overlast valt soms wel wat te beperken. Nu het treinverkeer incidenteel door ProRail wordt uitgedund bij personeelsgebrek, wil Rover dat er ten minste aandacht komt voor het geven van correcte reisinformatie. Dat stelt Rover tegenover ProRail in een reactie op de logistieke problemen woensdag. Door personeelstekort op de verkeersleidingspost in Utrecht...

Reisinformatie

Lees meer

Toiletalliantie in een nieuw jasje want ‘Iedere WC Telt’

De Toiletalliantie gaat verder onder een nieuwe naam, mét een nieuwe website en een nieuwe huisstijl. De nieuwe website is vanaf nu te vinden via www.iederewctelt.nl. Iedere wc extra telt. Vandaar de nieuwe naam: Toiletalliantie, Iedere WC Telt. De alliantie zet zich met ambassadeur Catherine Keyl in voor meer openbare, opengestelde en toegankelijke toiletten....

Toegankelijkheid

Lees meer

Inbreng Rover krijgt plek in ontwerp Haarlems Stationsplein

Een fijne, groene plek met duidelijke looproutes, comfortabele wachtgelegenheid en ruimte voor een tram. Zo ziet Rover-Haarlem het nieuwe Stationsplein voor zich. Na inspraak in de Haarlemse gemeenteraad werd de inbreng van Rover overgenomen in een amendement. De ambities waren hoog in de Startnotitie over het Haarlemse stationsplein, maar in de hierop volgende toekomstvisie was hier minder van...

Haarlem e.o.

Lees meer

“Oplossing nodig voor fietsvervoer en NS-bus”

Er is een oplossing nodig om fietsen te vervoeren op de trajecten rond Zwolle waar momenteel geen treinen rijden. Dat stellen Rover en de Fietsersbond in een bericht aan NS. Er komen veel klachten binnen over het gebrek aan mogelijkheden voor het meenemen van de fiets in de NS-bus. Vanwege werkzaamheden aan het spoor rond Zwolle zijn treinreizigers tot 20 juli aangewezen op bussen in plaats van...

Werkzaamheden, Fiets en OV

Lees meer

NS-actiedagkaarten keren terug

Er komen weer voordelige actiedagkaartjes voor de trein. Dit heeft NS besloten na een advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov. Rover en de andere consumentenorganisaties proberen NS al langer te overtuigen om reizigers terug te trein in te lokken met mooie aanbiedingen. Dit heeft ertoe geleid dat NS drie nieuwe ticketsoorten wil introduceren: een vroegboek-dalticket,...

Tarieven

Lees meer

NS zet reserveringsplicht fiets door ondanks protesten

De consumentenorganisaties Reizigersvereniging Rover, Fietsersbond, KBO-PCOB, LSVb en Ieder(in) waarschuwen fietsers voor veel onduidelijkheid nu NS heeft besloten de verplichte reservering voor het meenemen van een fiets in de trein door te zetten. De organisaties roepen reizigers op hun ervaringen te melden. Vanaf 10 juli is voor het meenemen van de fiets in de trein een reservering verplicht...

Fiets en OV

Lees meer

Nog forse uitdagingen voor toegankelijk OV

Er is al veel bereikt op het gebied van toegankelijkheid in het openbaar vervoer, maar er zijn ook nog forse uitdagingen. Dit blijkt uit een voortgangsbrief van Staatssecretaris Van Veldhoven. Rover hoopt dat er meer aandacht komt voor reizigers met “onzichtbare” beperkingen. ProRail, NS en DOVA hebben eind juni een voortgangsrapportage uitgebracht aan het ministerie en de Tweede Kamer over de...

Toegankelijkheid

Lees meer

Rover ongelukkig met wijziging reisplanner NS

Rover is verrast door een aanpassing in de NS-reisplanner, waardoor reizigers nu direct met de aanmeldfunctie te maken krijgen. Rover vraagt NS de wijziging terug te draaien zodat niet ten onrechte de indruk wordt gewekt dat het aanmelden van een reis verplicht is. Sinds kort heeft NS een verandering doorgevoerd in de reisplanner op de NS-website. Wie hier een reisadvies opvraagt, krijgt te maken...

Reisinformatie

Lees meer