Rover is teleurgesteld in de afhandeling van de spoorproblemen tussen Geldermalsen en Tiel. In een brief aan ProRail vraagt Rover om een verbeterplan om dit soort grote storingen voortaan sneller te verhelpen. Ook wil Rover compensatie voor gedupeerde reizigers.
Reizigers tussen Tiel en Geldermalsen hebben al bijna twee maanden dagelijks te maken met tien minuten vertraging vanwege...
Wereld Gehandicapten Dag: doe mee aan de enquête
Op 3 december is het Wereld Gehandicapten Dag. Een goed moment voor Rover om een onderzoek te starten naar hoe reizigers de toegankelijkheid van NS ervaren. Hiermee wil Rover reizigers met een beperking een stem geven. De resultaten van de enquête zal Rover gebruiken bij de besprekingen over de nieuwe hoofdrailnetconcessie.
Reizigersvereniging Rover zet zich in voor toegankelijk en...
Oproep: wat vind jij van Rover? Vul de enquête in
Reizigersvereniging Rover bestaat dit jaar 50 jaar! Sinds 1971 zetten wij ons in voor aantrekkelijk openbaar vervoer voor iedereen. Een mooi moment om ook eens in de spiegel te kijken en te onderzoeken welke beelden er over ons leven en of wij nog voldoende aansluiten op de behoefte aan verbetering van het openbaar vervoer.
Wil je ons daar bij helpen? Vul dan de anonieme enquete in, dat kost...
Rover hekelt forse prijsverhoging NS-gezinsabonnementen
Rover reageert vol onbegrip op het besluit van NS om reizen voor gezinnen fors duurder te maken. Door het afschaffen van de zogeheten bij-abonnementen zijn veel vaste NS-klanten straks tientallen euro’s per maand duurder uit.
Treinreizigers met een NS-abonnement kunnen nu nog met flinke korting een bij-abonnement aanschaffen voor gezinsleden. NS heeft nu echter besloten per 1 maart 2022 alle...
Rover-Den Haag bezorgd om geschrapte tramhaltes
Het is onverstandig om kosten te besparen door tramhaltes te schrappen. Dat stelt Rover-Den Haag tegenover de Haagse gemeenteraad. Rover-Den Haag wil dat er juist wordt geïnvesteerd in maatregelen die op termijn zorgen dat de reiziger terugkeert en het openbaar vervoer zich weer kan herstellen.
Om een deel van de financiële klap door de coronacrisis op te vangen, worden per december 13...
Papieren spoorboekje na jaar pauze weer te koop
Het papieren spoorboekje is terug van weggeweest. Vanaf vandaag is het online te koop via OVshop.nl, het boekje kost € 11,95 exclusief verzendkosten. Wees er snel bij, want op=op! Bestellingen gedaan voor 10 december worden circa 17 december thuis bezorgd. Op 12 december gaat de nieuwe dienstregeling in en krijgen reizigers te maken met de grootste wijziging sinds 2017. Op meerdere trajecten...
Rover wil maatregelen metrostoringen Amsterdam
Er kan meer worden gedaan om de reiziger op weg te helpen wanneer de metro in Amsterdam door storingen niet rijdt. Dat stelt Rover-Amsterdam in een brief aan het GVB, de gemeente en Vervoerregio Amsterdam. Rover wil maatregelen en een financiële compensatie voor reizigers.
Op zaterdag 20 november reden er zeker twee uur lang geen metro’s in Amsterdam. De oorzaak was een grote storing in het...
Rover wil compensatie voor reizigers Tiel - Geldermalsen
Rover wil compensatie voor reizigers die hinder ondervinden van de vertragingen op treintraject Tiel – Geldermalsen. Vanwege plotselinge herstelwerkzaamheden aan het spoor zijn veel reizigers langer onderweg. Rover wil dat er snel duidelijkheid komt over hoe lang de overlast gaat duren.
Omdat één van de twee sporen tussen Geldermalsen en Tiel in slechte staat blijkt te zijn, is dit spoor sinds...
"Bushaltes Westland onvoldoende toegankelijk"
Niet alle bushaltes in de gemeente Westland zijn voldoende toegankelijk voor mensen met een beperking. Ook ontbreekt er reisinformatie. Dit blijkt uit een steekproefsgewijs onderzoek van Metrocov, een platform van reizigers van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam Den Haag. De resultaten zijn aan de wethouder van gemeente Westland aangeboden.
Leden van het Metrocov, waaronder...
Let op: Algemene Ledenvergadering geheel digitaal
Vanwege de huidige coronamaatregelen zal de Algemene Leden Vergadering (ALV) op zaterdag 20 november niet fysiek in Ermelo plaatsvinden. De vergadering kan digitaal gevolgd worden via www.rover.nl/alvnov21
Rover houdt de besmettingscijfers en ontwikkelingen rondom de maatregelen goed in de gaten en heeft hierop de lastige beslissing moeten baseren om enkel digitaal bij elkaar te komen....
Rover-Gelderland teleurgesteld in busplannen 2022
In het kader van de corona-transitieplannen gaat in 2022 minder openbaar vervoer rijden in de Achterhoek en in de steden Arnhem en Nijmegen. Rover-Gelderland is teleurgesteld en kraakt de plannen van Breng. Bij Arriva ziet de Rover-afdeling nog kleine lichtpuntjes.
Breng gaat fors snijden
Rover-Gelderland kraakt de plannen van Breng, waarin er flink wordt gesneden in de busdiensten rond...
Rover wil toiletten aan boord Merwedelingelijn
Een gebrek aan toiletten vormt een grote belemmering voor verschillende groepen reizigers om voor de trein te kiezen. Bij NS zullen daarom alle treinen vanaf dit voorjaar van een toilet zijn voorzien. Op sommige regionale lijnen echter, waaronder de MerwedeLingelijn, rijden er nog treinen rond zonder toilet. Reden genoeg voor ‘pleeboy’ Aldo Markus van Rover om bij de Provinciale Staten van...
Rover-Gelderland wil oplossing voor reizigers bus 56
Rover wil een oplossing voor reizigers nu buslijn 56 tussen Deventer en Borculo wordt opgeheven. Dat schrijft de reizigersvereniging in een brief aan Arriva, provincie Gelderland en gemeente Lochem. Rover pleit voor geïntegreerde bus- en treinabonnementen en een hogere frequentie van nieuwe buslijn 57.
Buslijn 56 tussen Deventer, Lochem en Borculo wordt opgeheven vanwege de vele nieuwe...
Blog: internationale treinkaartjes
Jaarlijks staat de eerste week van november in het teken van internationaal railvervoer. En dan is het ook nog het Europese jaar van het spoor. Een goede gelegenheid om eens wat aandacht te besteden aan dit onderwerp. En dan met name aan datgene wat voor de reiziger heel belangrijk is: internationale treinkaartjes. Want de reputatie van internationale treinkaartjes is niet zo positief als dat...
De Reiziger nummer 5 van 2021 is verschenen
Verenigingsblad De Reiziger nummer 5 van 2021 (november) is verschenen en valt binnenkort zowel digitaal als op papier op de deurmat.
Het digitale blad is een aanvulling op het papieren blad. Lezers van het papieren blad blijven deze versie dus ook gewoon ontvangen. Lezers met een digitaal lidmaatschap ontvangen alleen het digitale blad.
In nummer 5 van De Reiziger onder meer...
Klachten over liftstoringen op stations
Rover ontvangt de laatste tijd opvallend veel klachten over liftstoringen op stations en over de lange tijd die het soms duurt voordat deze verholpen zijn. Rover heeft er bij ProRail op aangedrongen defecte liften binnen 24 te herstellen. Verder vraagt Rover middels preventief onderhoud defecten te voorkomen en voldoende onderdelen in voorraad te hebben.
Rover ontvangt vooral klachten van...
Terugkijken: stand van zaken nieuwe betaalmethoden in het OV
2022 wordt het jaar van de nieuwe betaalmethoden in het OV. Dat bleek uit het webinar dat Rover vorige week presenteerde. Gedurende 2022 zal de reiziger in steeds meer gebieden gebruik kunnen maken van de nieuwe betaalmethoden, in eerste instantie alleen vol tarief maar ook de kortingsproducten volgen. Bekijk hier een samenvatting van het webinar:
Donderdag 28 oktober organiseerde Rover het...