Skip to main content

Roltrappen op stations blijven belangrijk voor reizigers

Het is belangrijk dat de roltrappen op het station voor iedereen in gebruik blijven. Dat schrijft Rover aan ProRail. Rover vraagt ProRail om de plannen om stroom te besparen via de roltrap, te verhelderen. ProRail heeft Rover laten weten te willen kijken of roltrappen minder energie kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door met sensoren te werken die de roltrap alleen activeren wanneer mensen er gebruik...

Lees meer

De Reiziger nummer 2 van 2022 is verschenen

Verenigingsblad De Reiziger nummer 2 van 2022 (april) is verschenen en valt binnenkort zowel digitaal als op papier op de deurmat. De Reiziger verschijnt 4 keer per jaar zowel op papier als digitaal. Daarnaast verschijnt nog 4 keer per jaar een online magazine met aanvullende artikelen, alleen digitaal. In nummer 2 van De Reiziger onder meer de volgende onderwerpen: Tips voor binnenlandse...

Vereniging

Lees meer

“Wegvallen coronasteun OV-sector betekent twintig jaar terug in bereikbaarheid”

De gevolgen voor de Nederlandse OV-sector zijn niet te overzien als de coronasteun in 2023 wegvalt. Naar schatting dreigt zo’n 30% van het Nederlandse openbaar vervoer te verdwijnen, met grote consequenties voor de reizigers, de medewerkers in het OV en de bereikbaarheid van ons land. De OV-sector reed de hele pandemie door, juist toen reizigers werd gevraagd om weg te blijven en er dus minder...

Corona

Lees meer

“Maak Eurostar-reis naar Londen sneller”

De Eurostar-reis tussen Nederland en Londen kan nog sneller waardoor de trein een aantrekkelijker alternatief wordt voor het vliegtuig. Dat stelt Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De consumentenorganisaties pleiten daarnaast voor verbeteringen voor reizigers naar Antwerpen en Brussel. Het Ministerie...

Internationaal

Lees meer

Toiletalliantie zoekt ervaringsverhalen

Wel eens de trein moeten verlaten bij hoge nood omdat er geen toilet beschikbaar was? Met volle blaas op een station terechtgekomen waar het toilet defect was? Of een stadswandeling moeten afbreken wegens gebrek aan openbare toiletten? De Toiletalliantie zoekt voorbeelden uit de praktijk. Ook is de organisatie op zoek naar iPhone-gebruikers die de nieuwste HogeNood-app willen testen. De Toiletalliantie...

Lees meer

Directeur Rover gekozen in bestuur van de European Passengers' Federation

De directeur van reizigersvereniging Rover, Freek Bos, is door de algemene ledenvergadering van de European Passengers’Federation (EPF) verkozen tot lid van de management board. Hij zal deze functie vervullen naast zijn werk bij Rover. De EPF is de Europese vereniging van reizigersorganisaties zoals Rover. Rover is blij met de vertegenwoordiging op internationaal niveau. Het is belangrijk om de...

Lees meer

Zorgen over voortgang Zuidasdok

 Ondernemend Amsterdam, VNO-NCW, MRA en Rover hebben in een brief aan minister Harbers en staatssecretaris Heijnen grote zorgen geuit over de voortgang van het Zuidasdok. In dit project wordt de ringweg A10 ter hoogte van station Amsterdam Zuid ondergronds gebracht, zodat er ruimte ontstaat om station Amsterdam Zuid met twee sporen uit te kunnen breiden. Inzet is om snel duidelijkheid...

Lees meer

Verstoring NS: Rover wil de prioriteit bij de reiziger

Zondag 3 april reden er door een storing aan het planningssysteem van NS het grootste gedeelte van de dag geen NS-treinen. Gebrek aan reisinformatie en het ontbreken van een goed noodplan veroorzaakten groot ongemak voor de reizigers. Rover is erg ontstemd over deze situatie en wil dat de prioriteit weer bij de reiziger wordt gelegd: “Wij constateren dat er voldoende materieel en personeel...

Lees meer

Gestrand: wat zijn je rechten op geld terug?

Gisteren hebben er een groot deel van de dag geen treinen gereden en dus wil je compensatie en geld terug. We roepen NS op om maximaal coulant te zijn. Hieronder vind je een overzicht van je passagiersrechten. Let op, er zijn twee verschillende regelingen en elke situatie is anders. Situatie 1: niet gereisd Los kaartje uit de automaat of e-ticket? Heb je een kaartje uit de automaat gehaald of...

Lees meer

“Den Haag, wacht niet met investeren in OV!”

Bezuinig niet op het OV, maar investeer nu in uitbreiding van duurzaam vervoer. Dit adviseert Rover-Den Haag in een brief aan de (in)formateur van de nieuwe coalitie. De Rover-afdeling pleit onder meer voor versnelling van tramlijnen 9 en 16 en investeringen in railvervoer door de Binckhorst. In Den Haag zullen de komende jaren circa 80.000 nieuwe inwoners gehuisvest gaan worden. En dat terwijl...

Den Haag, Lokaal

Lees meer

Alle dagkaarten van 2022 op een rij

Het is weer lente en de coronamaatregelen zijn nu ook in het OV komen te vervallen. Een goede gelegenheid om weer met het OV eropuit te trekken. Om Het wat makkelijker te maken, zet Rover ieder jaar alle dagkaarten in het OV op een rij. Dagkaartenoverzicht 2022 Reizigers die er zonder gedoe met het kilometertarief van de OV-chipkaart op uit willen trekken, wordt het helaas niet altijd gemakkelijk...

Tarieven, Overig

Lees meer

Petitie: Meer fiets en OV, minder olieverbruik

Rover organiseert samen met de Fietsersbond, Milieudefensie en Wandelnet een petitie om de afhankelijkheid van Russische olie te verminderen. Daarom pleiten zij voor steun aan de werkgeversaanpak om in het woon-werkverkeer minder autokilometers te gaan rijden en voor de inzet van fiets, OV en bedrijfsbussen.  Om het olieverbruik te verminderen willen Rover en de andere deelnemende organisaties...

Lees meer

Rover pleit voor trein naar Zernike

De Zernike campus heeft hetzelfde effect op Groningen als de luchthaven Schiphol bij Amsterdam, de bereikbaarheid moet daarom worden verbeterd. Dit stelt Rover-Groningen. Er wonen geen mensen op de campus maar dagelijks moeten er wel tienduizenden zijn op deze locatie. Waar Amsterdam inmiddels anderhalf miljard euro vraagt voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol gebeurt er in Groningen...

Groningen, Lokaal

Lees meer

Nieuw: de Rover-thermosbeker voor reizigers

Vanaf vandaag is het assortiment van Rover uitgebreid met een prachtige rode thermosbeker. Hiermee kun je optimaal genieten van een lekkere warme koffie, thee of chocolademelk tijdens het reizen. Deze opvallende rode beker met het logo van Reizigersvereniging Rover zorgt dat je drank warm blijft en je je handen niet brandt. En bij meer dan 200 verkooppunten op stations, zoals de Kiosk, StationsHuiskamer,...

Vereniging

Lees meer

NS-dienstregeling 2023: consumentenorganisaties willen meer treinen

Laat ook in het weekend alle Sprinters minimaal twee keer per uur rijden, laat een aantal spitstreinen ook in de daluren rijden en zie af van een uitgedunde vakantiedienstregeling. Onder meer deze adviezen geven Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov aan NS over dienstregeling 2023. De consumentenorganisaties pleiten vooral voor meer treinen in dienstregeling 2023. Sprinters die...

Lees meer

Bestuurslid Hans Ende overleden

Afgelopen weekend bereikte ons het droevige bericht dat bestuurslid Hans Ende is overleden. Nog maar kort geleden kreeg hij te horen dat hij aan onbehandelbare slokdarmkanker leed. Hans deed jarenlang vrijwilligerswerk voor Rover, onder meer in het ROCOV-Utrecht. Tot en met vorig jaar was hij actief als secretaris in het bestuur en daarna nog als dagelijks bestuurslid. Voor zijn inzet voor...

Lees meer

Geen verplichte fietsreservering in trein in 2022

Rover, de Fietsersbond en de andere consumentenorganisaties in het LOCOV, hebben met instemming kennisgenomen van het besluit van NS om deze zomer geen nieuwe pilot met verplichte reservering voor het meenemen van fietsen in de trein te starten. Een pilot met de verplichte reservering levert veel ongemak bij de reizigers op, bleek uit een evaluatie door Rover en de Fietsersbond. Problemen waren...

Fiets en OV

Lees meer