Reizigers gaan in 2023 minder betalen voor de aanschaf van een nieuwe OV-chipkaart. De kosten voor het betaalmiddel worden voortaan deels in de ritprijs verwerkt. Hiermee wordt een advies van Rover opgevolgd. Wel vindt Rover dat de prijsverhoging van de ritprijs te vroeg komt.
De aanschafkosten van €7,50 voor een OV-chipkaart is Rover en veel reizigers altijd een doorn in het oog geweest....
Oproep: overvolle trein? Laat het ons weten!
Rover roept reizigers op om overvolle treinen te melden via www.volletreinen.nl. De drukke septembermaand is weer aangebroken en tegelijk snijdt NS in de dienstregeling. Rover wil graag weten wat de gevolgen zijn.
Wegens personeelstekort ziet NS noodzaak om vanaf vandaag te snijden in de dienstregeling. Gesneden wordt in de tienminutentreinen (Amsterdam – Eindhoven en Arnhem - Rotterdam), de...
Adviezen OV-ebike overgenomen door NS
NS neemt in de komst van de OV-ebike vrijwel alle adviezen over van Rover en de andere consumentenorganisaties. Binnenkort wil NS op vier stations starten met een proef met de elektrische OV-fiets. Rover heeft dit voorjaar samen met andere organisaties advies uitgebracht over tarieven, gebruiksgemak, privacy en aansprakelijkheid.
Zo heeft NS toegezegd alleen OV-ebikes uit te geven die volledig...
10% minder NS-treinen in 2023
NS is voornemens om in het nieuwe jaar de dienstregeling af te schalen met 10% ten opzichte van de dienstregeling 2019, als gevolg van het aanhoudende personeelstekort. De wijzigingen worden ingevoerd per 11 december 2022, maar er worden komend najaar al meerdere treinseries uit de dienstregeling geschrapt.
Voor het afschalen van de dienstregeling loopt een officiële adviesaanvraag. Rover zal...
Enquête: denk mee over de koers van Rover
Aan welke thema's zou Rover de komende jaren aandacht moeten besteden? Hoe vertegenwoordigen wij de reiziger in een veranderende wereld? Vul de enquête in!
De wereld verandert continu. Dat geldt ook voor de wereld van mobiliteit, al verandert deze niet snel genoeg om de maatschappelijke opgaven bij te benen. Voor Rover blijft er dan ook altijd werk aan de winkel. Maar wat moet onze prioriteit...
NS-stakingen: dit weten we nu
Morgen beginnen estafettestakingen bij de NS. De vakbonden hebben 5 dagen aangekondigd waarop regionaal gestaakt gaat worden. In dit artikel proberen we de gevolgen voor jou uit te leggen. Veel is daarbij nog onduidelijk.
Waar wordt gestaakt?Officieel hebben de stakingen een regionaal karakter. Op woensdag 24 augustus gaat het om regio Noord (Zwolle, Lelystad, Groningen en Leeuwarden), vrijdag...
OV-sector heeft redding nodig ipv stakingen
Rover herhaalt de oproep aan NS en vakbonden om samen om tafel te gaan. Het zou hierbij om meer moeten gaan dan loonsverhogingen: de OV-sector heeft het financieel zwaar, draait op coronasteun en mist reizigers. Een gezonde toekomst voor de OV-sector is een gezamenlijke aangelegenheid.
Vanwege een CAO-conflict hebben de vakbonden voor volgende week een serie stakingsdagen aangekondigd bij...
Meer aandacht voor voetganger en fietser in symposium Rotterdam
Hoe zorgen we dat meer reizigers in regio Rotterdam/ Den Haag kiezen voor de fiets en de benenwagen? En dat het openbaar vervoer belangrijker voor de inwoners wordt dan een eigen auto? Praat mee op vrijdag 21 oktober. Het reizigersoverleg Metrocov organiseert deze dag het symposium STOP.
Met de term STOP wordt een prioriteit aangegeven in het beleid rondom vervoer: de eerste keuze is...
Rover: treinreizigers Amersfoort hebben recht op vervoer
NS kan treinreizigers van en naar Amersfoort dinsdagavond niet zomaar aan hun lot overlaten. Dat stelt Reizigersvereniging Rover. Rover wil dat er bovendien snel meer informatie komt voor reizigers.
Gisteravond kondigde ProRail plots aan te moeten werken aan het beveiligingssysteem rond Amersfoort. Er rijden daarom dinsdagavond vanaf 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort. NS zet geen...
Betere overstap voor reizigers naar Heerlen
De overstap voor reizigers van en naar Heerlen vanuit de richting Eindhoven is per direct verbeterd. Rover-Limburg had geklaagd dat de overstaptijd en afstand het vooral voor reizigers met een mobiliteitsbeperking onmohelijk maakten de overstap te halen.
Op 15 juli reed een vrachtauto tegen een spoorbrug in Sittard waardoor de spoorbrug zodanig beschadigd werd dat nog maar één van de twee...
Rover en TreinTramBus vragen compensatie Thalys-reizigers
Passagiers die deze zomer met de Thalys gestrand raakten, kregen niet waar zij recht op hebben. Dit schrijven reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International. De reizigersorganisaties vragen om een ruimhartige compensatie en maatregelen om herhaling te voorkomen.
Pech met de trein kan altijd voorkomen, vervolgens is het aan het vervoersbedrijf om...
“Laat reizigers kosteloos drukke ICE omboeken”
Geef treinreizigers naar Duitsland de mogelijkheid om gratis hun ticket om te boeken wanneer de trein erg vol dreigt te raken. Dit verzoek doet Rover aan NS en de Deutsche Bahn. Rover vraagt daarbij om betere informatie aan reizigers en duidelijkheid over compensatie bij treinuitval.
De ICE-treinen naar Duitsland zijn deze zomer regelmatig overvol. Omdat niet alle reizigers hoeven te...
Vertraagde internationale treinreis? Deel je ervaring!
Veel mensen kiezen voor een vakantie met de trein. Helaas zit het de treinreiziger deze zomer niet altijd mee. Rover hoort graag je ervaringen.
Defecte treinen, geannuleerde of overvolle treinen, treinen die het station voorbij rijden.. veel internationale reizigers hebben te maken (gehad) met forse vertragingen. Problemen zijn niet altijd te voorkomen, maar het is aan het vervoersbedrijf om...
Rover wil compensatie voor extra omreizen Utrecht – Den Bosch
Treinreizigers die te maken krijgen met langere wachttijden en lange omreisroutes vanwege het gebrek aan NS-bussen, moeten ruimhartig worden gecompenseerd én een goed reisadvies krijgen. Rover roept NS daar toe op. Ook wil Rover langere treinen op de omreisroutes.
Vanaf deze week krijgen treinreizigers tussen Utrecht en Den Bosch te maken met grootschalige werkzaamheden. Vanwege een tekort aan...
De Reiziger nummer 3 van 2022 is verschenen
Verenigingsblad De Reiziger nummer 3 van 2022 (juli) is verschenen en valt binnenkort zowel digitaal als op papier op de deurmat. De Reiziger verschijnt 4 keer per jaar zowel op papier als digitaal. Daarnaast verschijnt nog 4 keer per jaar De Reiziger Digitaal met aanvullende artikelen, alleen digitaal.
In nummer 3 van De Reiziger onder meer de volgende onderwerpen:
Corona: we...
Actie voor beter openbaar vervoer voor uitgaanspubliek
Er zijn onvoldoende mogelijkheden om met het openbaar vervoer thuis te komen na een voorstelling, concert of horecabezoek. Dit stelt Reizigersvereniging Rover. Samen met vertegenwoordigers van de cultuur- en horecasector is de reizigersvereniging een petitie gestart.
Veel uitgaansgelegenheden zijn in de late uren niet meer bereikbaar met het openbaar vervoer. Waar wel openbaar vervoer...
Open brief Rover, Milieudefensie en FNV-stadsvervoer: ‘Red het OV nu!’
Van elke twintig minuten een bus, naar één bus per uur. Of: van drie bussen per dag naar géén bus meer. Veel slechtere aansluitingen en het opheffen van haltes: het dreigt allemaal. Dit omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vooralsnog weigert het openbaar vervoer de noodzakelijke financiële zekerheid te bieden voor 2023. De politiek moet tijdens de behandeling van de...