Skip to main content

Station Zwolle Stadshagen eind dit jaar open

Rover West–Overijssel is blij dat de treinen tussen Kampen en Zwolle alsnog gaan stoppen in Stadshagen. De Rover-afdeling pleit voor een strakke planning van de nog benodigde werkzaamheden om onaangename verrassingen te voorkomen. Station Zwolle Stadshagen zou in december 2017 in gebruik worden genomen. Vanwege een slappe grond onder de Kamperlijn kon echter de beoogde snelheid van 140 kilometer...

Infrastructuur, Stations en haltes, West-Overijssel, Afdelingsnieuws

Lees meer

2018: ons jaar in vogelvlucht

Traditioneel blikken wij aan het eind van het jaar even terug. Wat hebben wij in 2018 voor de OV-reiziger kunnen bereiken en met welke ontwikkelingen waren wij minder blij?  Veranderingen bij Rover2018 was een jaar vol verandering bij onze vereniging. Voorzitter Arriën Kruyt werd opgevolgd door Walter Etty en directeur Ineke van der Werf maakte plaats voor opvolger Freek Bos. De vereniging...

Vereniging

Lees meer

Rover wil betere informatie bij slechtere toegankelijkheid

Rover wil dat NS reizigers eerder informeert, als zij een toegankelijke trein op hun traject kwijtraken. Dat stelt de Rover in een reactie op klachten van treinreizigers in een rolstoel, die sinds de nieuwe dienstregeling niet meer zelfstandig kunnen reizen tussen Geldermalsen en Utrecht. Op steeds meer stations kunnen rolstoelers zelfstandig de trein in- en uitstappen, door het op gelijke hoogte...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Rivierenland

Lees meer

Rover wil actieplan verbetering Maaslijn

Rover vindt de problemen op de Maaslijn onacceptabel. De Reizigersvereniging wil dat provincie Limburg samen met Arriva en ProRail met een actieplan komt om de prestaties op de spoorlijn snel te verbeteren. Ook wil Rover maatregelen om toekomstige problemen te voorkomen. De Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, wordt al maanden geplaagd door vertragingen, uitval en overvolle treinen....

Drukte in het OV, Dienstuitvoering, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

Meer sporen nodig voor extra treinen Schiphol – Arnhem

Het inpassen van extra treinen tussen Utrecht en Arnhem leidt tot problemen. Rover en de andere consumentenorganisaties willen daarom onderzoek naar spooruitbreiding, stellen zij in een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Tussen Schiphol en Arnhem moet in de nabije toekomst het aantal Intercity’s worden uitgebreid van 4 naar 6 per uur. Goed nieuws voor Intercity-reizigers,...

Infrastructuur, Dienstregeling, Advies

Lees meer

Rover wil meer ruimte in metrolijn 54

Rover-Amsterdam wil dat het GVB maatregelen treft tegen overvolle metro’s op lijn 54. Dat schrijft de Rover-afdeling in een brief aan het vervoersbedrijf. Het GVB kampt al maanden met materieelgebrek bij de metro, waardoor een aantal treinen korter is dan noodzakelijk. De metrolijnen 53 en 54 naar de bestemmingen Gein en Gaasperplas zijn nu aan elkaar gekoppeld bij het Centraal Station, waardoor...

Drukte in het OV, Amsterdam

Lees meer

Spoor opnieuw niet winterklaar?

Ook dit jaar houdt de spoorsector de traditie in ere door bij de eerste sneeuw veel treinen uit te laten vallen. Rover heeft aan ProRail om opheldering gevraagd over de lange lijst wisselstoringen. In de nacht van zaterdag op zondag viel er tot enkele centimeters sneeuw in het land. De gevolgen op het spoor waren groot, wisselstoringen waren er onder meer tussen Lelystad en Zwolle, Schiphol en...

Infrastructuur, Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: pasfoto verlopen

“Uw pasfoto is verlopen.” Dat vertelde de klantenservicemedewerker mij. Ik belde hem om te vragen waar mijn nieuwe OV-chipkaart bleef, want mijn huidige staat op het punt om te verlopen. Via de prijs van mijn NS-abonnement betaal ik al mee aan de nieuwe kaart, waardoor ik deze tijdig kosteloos hoor te ontvangen. De NS-medewerker wist te vertellen dat mijn pasfoto 2 maanden geleden al was verlopen....

Blog, Betaalwijzen, Klantenservice

Lees meer

FNV en Rover: meer treinen en bussen

  In FNV Spoormagazine editie 17 verscheen onderstaand tweegesprek tussen FNV Spoor-bestuurder Henri Janssen en Rover-voorzitter Walter Etty.    Waar kunnen de belangenvereniging van reizigers, Rover, en de belangenvereniging van spoorpersoneel, FNV Spoor, elkaar vinden? Juist: in een pleidooi voor uitbreiding van het openbaar vervoer. Een tweegesprek. Tekst Ronald...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Staking

Lees meer

IC Direct voorlopig niet duurder

Op verzoek van Rover verhoogt NS voorlopig niet de tarieven van de toeslagkaartjes voor de Intercity Direct. De vervoerder gaat eerst maatregelen nemen om de kwaliteit van de treindienst te verbeteren. Eind oktober maakte NS bekend de toeslagkaartjes voor de IC Direct 20 cent duurder te maken. Ook de tarieven van abonnementen zouden met 10% stijgen. De plannen konden op forse kritiek van Rover...

HSL, Tarieven, Dienstuitvoering

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2019 is verschenen

Het jaar is nog niet ten einde, maar ons blad De Reiziger nummer 1 (januari) van 2019 is al verschenen! Binnenkort valt het blad (elektronisch of per post) bij onze leden op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Spoorboekje 2019 Het nieuwe spoorboekje staat niet boordevol veranderingen. Het begroet wel Drielandentrein van Arriva en Qbuzz als nieuwe vervoerder...

Vereniging

Lees meer

Station Amersfoort te krap voor reizigersgroei

Op station Amersfoort zijn aanpassingen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Dat is de belangrijkste conclusie van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. Wachtrijen en opstoppingen, reizigers op station Amersfoort zal dit bekend voorkomen. Het grootste knelpunt op station Amersfoort is de drukte bij de trappen. Met name de trap...

Drukte in het OV, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek

Lees meer

Station Harderwijk onvoldoende toegankelijk

Station Harderwijk voldoet niet aan de eisen van toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden. Met name de geleidelijnen voldoen niet aan de normen. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een schouw van dit station door vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, waaronder Rover. Station Harderwijk is recent compleet vernieuwd. De spoorwegovergang is vervangen door een onderdoorgang voor...

Reisinformatie, Toegankelijkheid, Stations en haltes, Amersfoort, Onderzoek

Lees meer

Rover-Limburg wil betere aansluitingen voor reizigers Kerkrade

Rover-Limburg is ontevreden over de gevolgen van de nieuwe dienstregeling voor reizigers uit Kerkrade, die sinds 9 december met een langere reistijd te maken hebben gekregen. De Rover-afdeling roept ProRail op extra capaciteit op het spoor te creëren door een extra wissel te plaatsen. De komst van de Drielandentrein, die voorlopig alleen tussen Maastricht, Heerlen en Aachen rijdt, heeft negatieve...

Infrastructuur, Dienstregeling, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

Papieren spoorboekje weer in de winkel

Het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2019, is te koop bij de AKO-boekwinkels op het station. Treinreiziger.nl en Rover geven sinds 2013 een papieren spoorboekje uit. Het spoorboekje bevat dienstregeling 2019 van alle vervoersbedrijven en handige informatie over onder meer NS-abonnementen, de OV-chipkaart en contactgegevens van treinbedrijven....

Publicaties

Lees meer

Opinie: tienduizenden auto’s erbij in Haarlem?

In Haarlem loopt de discussie over bussen in het centrum hoog op. Actieplatform Bus-kruit en ‘De Stekker in Haarlem’ willen bussen bannen uit het centrum en ‘hubs’ inrichten aan de rand van de stad. Een dodelijk plan voor het Haarlems openbaar vervoer. Een aan Bus-kruit verbonden stedenbouwkundige pleit zelfs voor het afschaffen van het centrale station in Haarlem. Léon Tebbens van Rover-Haarlem...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Stations en haltes, Haarlem e.o., Afdelingsnieuws, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Rover pleit voor terugkeer sneltrein

Rover roept op tot de herintroductie van de sneltrein bij NS. Rover ziet de sneltrein als hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen. Reizigers tussen de grote steden blijven dan profiteren van snelle intercity-verbindingen, terwijl reizigers van kleinere stations er meer reismogelijkheden bij krijgen. Tot 2011 reden er op meerdere trajecten sneltreinen....

Dienstregeling

Lees meer