Skip to main content

Rover OV-kieshulp

 

stemmenDe verkiezingen staan voor de deur, veel mensen twijfelen nog op welke politieke partij ze deze keer gaan stemmen. Voor de reiziger is het uiteraard belangrijk om weten wat de politieke partijen met het openbaar vervoer willen. Rover heeft als service op een rij gezet welke beloftes de partijen hierover in hun verkiezingsprogramma doen.

In de tabel hieronder heeft Rover 15 beloftes op een rij gezet. Per politieke partij is één van de volgende pictogrammen te zien:

check-rover groen-160px-paddingDe partij doet deze belofte

cross-rover rood-160px-paddingDe partij doet deze belofte niet

doubt-iconDe partij doet deze belofte een beetje / in beperkte mate

 

Beweeg met de muis over de pictogrammen om de bijbehorende fragmenten uit de verkiezingsprogramma’s te lezen.

Via deze pagina kunt u de complete mobiliteitshoofdstukken uit de verkiezingsprogramma’s, of samenvattingen daarvan, lezen.

 

NB: Onderstaande stellingen zijn niet per se standpunten van Rover. Ze zijn afkomstig uit de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen. De standpunten van Rover staan hier: Standpunten Rover.

 


 Thema's VVD PvdA PVV CDA SP D66 GL CU SGP PvdD Piraten 50PLUS
1. Er komt geen forensentaks {tooltip}{end-link}De fiscale vrijstelling voor de tegemoetkoming in het woonwerk-verkeer blijft{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De PvdA wil dat de fiscale vrijstelling van de reiskostenvergoeding woon-werk-verkeer gehandhaafd blijft{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Geen kilometerheffing, geen forenzentaks{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer blijft bestaan tot het kostenniveau van het openbaar vervoer. {end-tooltip} {tooltip}{end-link}Er komt geen forensentaks.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}D66 was voorstander van de forensentaks, maar heeft tijdens het verkiezingscongres een motie tegen de maatregel aangenomen. Hierover staat echter nog niets in het verkiezingsprogramma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De vergoeding voor woon-werkverkeer met de auto gaat onder het normale belastingregime vallen. De vergoeding voor woon-werkverkeer met het OV blijft onbelast.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De onbelaste reiskostenvergoeding voor het openbaar vervoer blijft bestaan. Wel komt er een maximum aan de te vergoeden afstand. De onbelaste kilometervergoeding blijft ook bestaan, maar de kilometervergoeding wordt wel lager.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma{end-tooltip} {tooltip}{end-link} De Partij voor de dieren heeft de regering in een motie verzocht af te zien van de voorgenomen forensentax waar het OV reizigers betreft en op zoek te gaan naar een alternatief in de vorm van een heffing op milieubelastende activiteiten.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
2. De OV-chipkaart wordt gebruiksvriendelijker {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De regelgeving rondom de OV chipkaart zal, vóór de afschaffing van het papieren vervoersbewijs, aangepast worden zodat een deugdelijke oplossing geboden wordt voor OV aanbieders en gebruikers in de grensregio’s.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De taken van TLS (het bedrijf achter de OV-Chipkaart) worden bij het ministerie ondergebracht. De OV-Chipkaart wordt gebruiksvriendelijker: de kaart rekent automatisch het goedkoopste tarief, de dubbele opstaptarieven worden afgeschaft en de tariefstructuur wordt landelijk vastgesteld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De OV-chipkaart wordt een echte servicekaart die het reisgemak dient. Reizigers die op hun privacy gesteld zijn, mogen hiervan geen financieel nadeel ondervinden. De OV-chipkaart wordt pas verplicht op het spoor als de NS alle kinderziekten heeft opgelost en de klachtenafhandeling bij één loket is geregeld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De OV-chipkaart wordt meer klantgericht door meer verkooppunten en makkelijker overstappen. Het moet een brede mobiliteitskaart worden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het OV-chipkaart systeem is nog niet klaar voor gebruik, de strippenkaart moet teruggebracht worden totdat er een goed alternatief is. Fouten in het systeem moeten niet op de gebruikers afgeschoven worden, alleen op die manier zullen problemen efficient en tijdig afgehandeld worden. Dit betekent dat burgers op geen enkele manier belast mogen worden met mankementen in het systeem.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
3. OV-bedrijven worden op prestaties afgerekend {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Er komt een jaarlijkse toets op de prestaties van openbaar vervoersbedrijven.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Treinen rijden op tijd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Al het binnenlandse reizigersvervoer per spoor wordt weer onderdeel van één vervoervergunning. In deze concessie worden veel duidelijker prestatieafspraken gemaakt over de treinfrequenties, de gemiddelde snelheid, de punctualiteit, de veiligheid en de kwaliteit van de dienstverlening. Er komen landelijke basisafspraken over de prestatie-eisen in het stads- en streekvervoer.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Bij NS en bij vervoerders in het stads- en streekvervoer wil D66 dat het reizigersbelang en de betrouwbaarheid een prominente plaats innemen in de kaders die de overheid stelt en de financiële prikkels die zij geeft.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Vervoerders worden verplicht cijfers over bezettingsgraad, reistijd en klanttevredenheid te publiceren. De voor reizigers belangrijke criteria worden opgenomen in de nieuwe NS vervoersconcessie voor het hoofdrailnet. De maximaal toegestane prijsverhoging wordt afhankelijk van de prestaties van NS.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
4. Het OV is betaalbaar {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De tarieven voor het openbaar vervoer moeten landelijk door de overheid worden vastgesteld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Buiten de spits zijn er te veel lege stoelen in het openbaar vervoer. Door meer gebruik te maken van goedkope daltarieven voor doelgroepen wordt de benutting van de capaciteit in trein en bus verbeterd. Het toeslagtarief van de Fyra vervalt, zodat de miljardeninvestering in de hogesnelheidslijn maatschappelijk nut gaat opleveren. De OV-chipkaart rekent automatisch het goedkoopste tarief, de dubbele opstaptarieven worden afgeschaft en de tariefstructuur wordt landelijk vastgesteld.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De rijksoverheid stuurt zodanig op ov-tarieven en (auto) belastingen dat schoon en zuinig vervoer en thuiswerken aantrekkelijk worden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De toeslag voor de HSL-Zuid vervalt nu deze onderdeel wordt van het hoofdrailnet.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer, ook op het platteland, wordt betrouwbaar, betaalbaar{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Privacybeperkende initiatieven als de OV-chipkaart mogen niet door negatieve stimulans aan de burger verkocht worden. Dat betekent dat het niet duurder mag zijn om met een papieren kaartje te reizen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Gratis openbaar vervoer buiten de spits{end-tooltip}
5. Het OV is een samenhangend net {tooltip}{end-link}Verschillende vormen van vervoer moeten goed op elkaar aansluiten. Bij nieuwe infrastructurele projecten moet aandacht zijn voor overstapmogelijkheden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Ontbrekende trajecten in het spoorwegnet worden opgevuld met snelwegbussen, die ook de bereikbaarheid van grote bedrijventerreinen kunnen verbeteren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Goed openbaar vervoer is meer dan een verzameling lijnen, het is een systeem dat – veel meer dan nu – in samenhang moet worden bekeken. D66 wil het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door het bieden van meer kwaliteit, hogere frequenties, betere aansluitingen van trein, metro, tram, bus en fiets, het aanbieden van gratis internet in de trein en het zorgen voor schone treinen. D66 is voor het tot stand brengen van ‘metro-achtige’ treinverbindingen tussen de grote steden en een uitbreiding van het NS-nachtnet. D66 wil fietsgebruik stimuleren en binnen bereik van grotere groepen mensen brengen. Combinaties met het openbaar vervoer worden door D66 gestimuleerd met P+R voorzieningen op strategische locaties. D66 wil het netwerk van fietsverbindingen verbeteren, onder andere door meer stallingvoorzieningen in stadcentra, bij stations, publieke voorzieningen en bedrijven.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}In grootstedelijke regio’s gaan regionale treinen, lightrail, metro, sneltram en snelbus een samenhangend net vormen van hoge kwaliteit. Wacht- en overstaptijden worden korter. Reisinformatie is integraal en actueel. Er komen meer stationsstallingen en OV-fietsen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Investeren in lightrail en busbanen. Binnen het Infrafonds wordt structureel ruimte gereserveerd voor grote regionale OV-projecten met een nationaal belang, zoals de IJmeerverbinding, de metro tussen Schiedam, Rotterdam Zuid en Kralingse Zoom, de uitbouw van het tramnetwerk in Utrecht en meer vrije busbanen. De snelwegbus biedt voor veel forenzen kortere reistijden. Het OV-fietssysteem wordt uitgebreid tot alle stations en andere belangrijke OV-knooppunten.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het Rijk moet meer investeren in regionaal openbaar vervoer. Niet de vervoervraag moet leidend zijn, maar de ambitie om regionaal OV op te plussen tot een samenhangend netwerk van OV. Juist in dichtbevolkte gebieden, zoals Zuid-Holland, is nog veel te winnen. Zie het succes van Randstadrail. Er gaapt een kloof tussen de mogelijkheden en de financiële middelen die de decentrale overheden ontvangen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
6. Het OV is toegankelijk {tooltip}{end-link}Goed openbaar vervoer is heel belangrijk voor mensen met een beperking. De VVD wil daarom alle treinen, bussen, trams en stations toegankelijk maken voor mensen met een beperking. Deze eisen moeten in de aanbesteding worden opgenomen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het gehele openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking. De trein moet standaard uitgerust zijn met een toilet en internetverbinding.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}In de eerstkomende concessie wordt vastgelegd dat alle treinen een toilet krijgen. Stations en treinen worden zodanig ingericht dat mensen met een beperking er zelfstandig gebruik van kunnen maken. De kwaliteit van het leerlingvervoer en taxivervoer voor mensen met een beperking wordt beter geborgd. Lagere overheden mogen er ook voor kiezen om deze activiteit onder te brengen in een nutsbedrijf. Voor mensen met een handicap maken we treinen en perrons, maar ook bussen, trams en metro’s beter toegankelijk.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}D66 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is, onder andere door het toegankelijk maken van materieel, haltes en opstapplaatsen voor minder validen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer wordt beter toegankelijk voor ouderen, gehandicapten en mensen met kinderen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer moet goed toegankelijk zijn voor gehandicapten.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoer, ook op het platteland, wordt betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk, ook voor mensen met een beperking.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}In alle treinen toiletten. Meer beschutte zitplaatsen op perrons. Lokaal vervoer met haltes dichtbij woonwijken en niet te ver uit elkaar{end-tooltip}
7. Aanbesteden van OV in de steden is niet verplicht {tooltip}{end-link}De aanbesteding van het stadsvervoer in Rotterdam heeft bewezen dat het openbaar vervoer beter en goedkoper kan. Daarom willen we dat alle grote steden hun bussen, trams en metro's openbaar aanbesteden. Provincies worden verantwoordelijk voor de openbare aanbesteding van regionale stoptreinen, zodat de aansluiting tussen trein en bus makkelijker wordt. De VVD wil een kwaliteitsimpuls geven aan het openbaar vervoer. Dit kan door het voor een groter deel door particuliere bedrijven te laten uitvoeren. We willen meer concurrentie op het spoor, zo kunnen we treinreizen goedkoper en beter maken. De NS blijft de komende 10 jaar verantwoordelijk voor de trein op het hoofdspoornet (intercity’s). De regionale stoptreinen (sprinters) worden samen met ander regionaal vervoer aanbesteed, zodat er goede aansluitingen zijn.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het aanbesteden van het openbaar vervoer in de steden is geen verplichting.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De verplichte aanbesteding in het OV wordt afgeschaft. Provincies en gemeenten krijgen de mogelijkheid om het stads- en streekvervoer door een eigen nutsbedrijf te laten verzorgen.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De grote steden houden de keus hun openbaar vervoer zelf aan te besteden bij gemeentelijke vervoerbedrijven. Zo blijft de samenhang tussen tram, bus en metro in stand.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
8. Grensoverschrijdend OV wordt verbeterd {tooltip}{end-link}Ook wil de VVD de internationale verbindingen naar België en Duitsland verbeteren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Wij dragen de NS, als beoogd concessiehouder voor het hoofdrailnet, op om vóór 2015 grensoverschrijdende IC-verbindingen met HST-stations kort over de grens te realiseren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}D66 wil dat ook in grensstreken goed openbaar vervoer aanwezig is. Barrières die de ontwikkeling van grensoverschrijdend openbaar vervoer remmen, moeten worden weggenomen{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Nederland neemt internationaal het voortouw voor beter grensoverschrijdend openbaar vervoer, alsmede voor de invoering van een Europese treinplanner met boekingssysteem, ook voor fiets en rolstoel. Er komen betere treinverbindingen naar Duitsland en België.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De enkelsporige regionale spoorlijnen en grensoverschrijdende spoorlijnen worden opgewaardeerd door (gedeeltelijke) spoorverdubbeling, elektrificatie en verhoging van de baanvaksnelheid.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Nederland investeert in snelle treinverbindingen met het buitenland en naar de noordelijke provincies.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  9. Er komt toezicht op ProRail {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Perverse bonuscultuur bij NS en ProRail stoppen, regie spoor terug naar het rijk{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Betere samenwerking tussen ProRail en gebruikers, vooral NS, is noodzakelijk{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}ProRail komt onder directe leiding van de minister en wordt op termijn samengevoegd met Rijkswaterstaat. Hierdoor wordt synergie afgedwongen tussen weg- en spoorprojecten en wordt de minister beter aanspreekbaar op het spoorbeheer. De samenwerking tussen ProRail, NS en de andere spoorvervoerders wordt geïntensiveerd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  10. NS en ProRail worden samengevoegd {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Om de problemen op het spoor sneller aan te pakken willen we dat de NS en Prorail weer samengaan in één organisatie. De afstemming en samenwerking moet veel beter, waarbij de minister de eindverantwoordelijkheid draagt.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De splitsing tussen NS en ProRail wordt ongedaan gemaakt.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}NS en ProRail worden onderdeel van één publiek nutsbedrijf. Zo wordt de samenwerking versterkt en voorkomen dat de bedrijven langs elkaar heen werken. De minister van Infrastructuur en Milieu is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van het spoorvervoer.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  11. Het spoornet wordt uitgebreid {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link} Uitbreiding van het huidige spoornet verdient hoge prioriteit, waarbij regionale overheden mee kunnen financieren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het vervoer per trein krijgt een impuls: extra treincapaciteit, inhaalsporen, betere stations en beter onderhoud vanb spoor en treinen. De trajecten waar treinen in hoge frequentie gaan rijden, worden verlengd tot buiten de Randstad. Tevens starten in meerdere regio’s buiten de Randstad experimenten met nachttreinen, naar Brabants voorbeeld. Er komt een nieuwe spoorlijn van Almere via Utrecht naar Breda (AUB) en betere treinverbindingen naar Duitsland en België.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Inhaalsporen of spoorverdubbeling, extra perrons en ongelijkvloerse kruisingen zijn op een aantal punten noodzakelijk, zodat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd. De enkelsporige regionale spoorlijnen en grensoverschrijdende spoorlijnen worden opgewaardeerd door (gedeeltelijke) spoorverdubbeling, elektrificatie en verhoging van de baanvaksnelheid. Het spoor wordt waar mogelijk stapsgewijs geschikt gemaakt voor hogere snelheden. Oude spoorverbindingen, zoals Veendam-Stadskanaal en Apeldoorn-Dieren worden opnieuw geopend. Bij de verbreding van de A27 wordt rekening gehouden met een toekomstige spoorlijn Breda-Utrecht-Almere. Er wordt geïnvesteerd op de OV-relatie Drachten-Heerenveen, bij voorkeur in een spoorverbinding. Er moet ruimte komen voor stadsgewestelijk vervoer op het spoor. Er worden tot 2028 tenminste vijftig nieuwe stations geopend.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
12. Het OV is veilig {tooltip}{end-link}Het openbaar vervoer moet niet alleen goed, maar ook veilig zijn.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Veiligheid op het spoor moet weer gegarandeerd zijn en treinongevallen moeten tot het verleden gaan behoren. Daarom pleit de PvdA voor het versneld invoeren van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Veilig en goed openbaar vervoer. Geen criminelen als taxichauffeurs. Meer bevoegdheden voor conducteurs om tuig aan te pakken{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS wordt snel ingevoerd, zodat treinen korter op elkaar kunnen rijden, de spoorveiligheid verbetert en op langere termijn onderhoudskosten worden bespaard.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
13. Reisinformatie wordt verbeterd {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Reisinformatie dient tijdig beschikbaar te zijn{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Openbaar vervoerbedrijven gaan gratis goede en actuele reisinformatie leveren.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Reisinformatie is integraal en actueel.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}De actuele reisinformatie op haltes, stations en internet wordt aanzienlijk verbeterd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
14. Privacy van de OV-gebruiker is gewaarborgd {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Individuele gegevens over het reisgedrag van reiziger mogen niet langer worden opgeslagen dan noodzakelijk is voor het vervoer.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Reizigers die op hun privacy gesteld zijn, mogen hiervan geen financieel nadeel ondervinden.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Anoniem reizen blijft in alle vormen mogelijk en mag geen extra geld kosten. Anoniem reizen moet te allen tijde kunnen. Men moet niet alleen een anonieme chipkaart kunnen kopen en gebruiken maar bijvoorbeeld ook reistegoed (bijvoorbeeld bij niet uitchecken) moet anoniem kunnen worden teruggevraagd.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
15. OV-kaart voor MBO-studenten {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}MBO’ers vormen de toekomstige motor van onze economie. Daarom voeren wij een OV-trajectkaart voor het MBO in, samen met de provincies, te financieren uit de brede doeluitkering mobiliteit.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Er komt een OV-jaarkaart voor 16- en 17-jarige jongeren in het MBO.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Goedkoop reizen, ook voor MBO studenten. Zij krijgen net als HBO- en universitaire studenten een fikse korting op het reizen met het OV.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip} {tooltip}{end-link}Hierover staat niets in het programma.{end-tooltip}
  VVD PvdA PVV CDA SP D66 GL CU SGP PvdD Piraten 50PLUS