Rover vraagt OV-bedrijven coulant om te gaan met compensatievragen van reizigers die door de sneeuwoverlast vertraging opliepen of extra kosten hebben gemaakt.
Na de sneeuwval van 7 februari heeft de reiziger nog dagenlang te maken gekregen met uitval van bussen en treinen. Bij NS is ruim een week later de dienstregeling zelfs nog steeds niet hersteld. Veel reizigers vragen zich af of zij...
Rover wil meer ruimte voor OV in Haagse plannen
Maak in de toekomstplannen over het gebied tussen het centrum en het centraal station van Den Haag voldoende ruimte vrij voor het OV. Dat vraagt Rover-Den Haag in een brief aan de gemeente. De Rover-afdeling pleit onder meer voor meer ruimte voor de bus en een extra tramspoor.
Gemeente Den Haag heeft plannen voor verdergaande verstedelijking van het gebied van de Campusboulevard en rond Den Haag...
Rover presenteert plan voor ‘groene loper’ in Leiden
Om de autoluwe binnenstad een succes te maken, moet meer aandacht komen voor stimulering en verbetering van duurzaam vervoer. Met die boodschap is Rover-afdeling Holland Rijnland naar de gemeenteraad in Leiden gestapt. De Rover-afdeling neemt zelf het voortouw voor verbetering met de notitie ‘Een groene loper als de entree van Leiden’.
Een groene wandelroute naar de binnenstad van Leiden, een alternatieve...
‘Klapperbord’ na tien jaar terug op station Utrecht Centraal
Precies tien jaar nadat we het befaamde ‘klapperbord’ op station Utrecht Centraal weghaalden, hebben NS en ProRail een nieuw megascherm met reisinformatie opgehangen op het grootste station van Nederland. Het oude verhuisde in 2011 naar het Spoorwegmuseum. Het scherm op Utrecht Centraal is vandaag, maandag 1 februari ‘live’ gegaan.
Het nieuwe ‘XL-scherm’ klappert niet zo mooi als het oude bord,...
Forse prijsstijging dreigt voor Zeeuwse busreiziger
Een groot deel van de Zeeuwse busreizigers hangt een prijsstijging van tientallen procenten boven het hoofd, als Connexxion in mei het nieuwe Zeeland Voordeel invoert. Dat schrijft Rover-Zeeland in een visie op het nieuwe product. De Rover-afdeling is bang dat busreizigers zullen afhaken en wil daarom uitstel van invoering.
Met de invoering van Zeeland Voordeel betalen reizigers voortaan op rekening....
Kritiek Rover op belasting OV-abonnementen
Rover roept de Kamer op OV-abonnementen voor thuiswerkers aantrekkelijk te houden. Tot 1 april is het mogelijk voor werkgevers om belastingvrij OV-abonnementen te verstrekken. Rover voorziet veel gedoe voor zowel werkgever als werknemer als deze regeling afgeschaft wordt, bovendien kan dit een nieuwe klap voor de OV-sector betekenen.
Per 1 april mogen werkgevers hun thuiswerkende werknemers niet...
Rover-Limburg blijft zich inzetten voor grenstram
Rover-Limburg denkt dat een tram tussen Maastricht en Hasselt een succes kan worden. Wel moet de tram dan beide binnensteden aandoen en de stations met elkaar verbinden. De route is echter al tijden aanleiding tot discussie.
Het idee speelt al tijden: een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt, die tussengelegen belangrijke locaties zoals de universiteit en het centrum van Hasselt aandoet,...
Aanbieding! Twee Rover-mondkapjes voor €4,95
Maak je binnenkort gebruik van het OV? Of wil je op andere plekken laten zien dat je het OV een warm hart toedraagt? OVshop.nl heeft nu een leuke aanbieding: twee Rover-mondkapjes voor slechts €4,95: dat is bijna 50% korting!
De OV-reiziger kreeg er al sinds 1 juni mee te maken, maar sinds 1 december geldt in heel Nederland een mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes. Reden voor Rover...
Onze bereikbaarheid tijdens de coronamaatregelen
In verband met de maatregelen tegen het coronavirus werken de medewerkers van Rover vanuit huis. We vragen zoveel mogelijk per email met ons contact op te nemen.
Een klacht over het OV of suggestie voor verbetering? Dien deze dan altijd bij voorkeur in via onze website. Daarnaast kunt u ons uiteraard altijd mailen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld...
“Menselijk contact op stations moet mogelijk blijven”
Reizigers moeten altijd de mogelijkheid hebben om persoonlijke hulp te krijgen op het station, ook wanneer loketten worden gesloten. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een advies aan NS. Rover vraagt NS om na te denken over alternatieve contactmogelijkheden zoals een servicepunt of videoverbinding.
Rover heeft er begrip voor dat NS veel loketten wil sluiten nu daar...
Rover vraagt aandacht voor kleine OV-projecten
Rover is blij dat een aantal grote OV-projecten op de nominatie staat om door het Rijk gefinancierd te worden. Tegelijk vraagt Rover aandacht voor de kleinere OV-projecten die de reiziger minstens zo veel kunnen opleveren. Dit meldt directeur Freek Bos in een uitzending van SpoorProTV.
Het kabinet stelt 20 miljard euro beschikbaar in een Nationaal Groeifonds om kennisontwikkeling, onderzoek en...
Rover bezorgd over afstoten Amsterdamse trams
Volle trams en lagere frequenties dreigen als Vervoerregio Amsterdam te snel trams afstoot. Hiervoor waarschuwt Rover-Amsterdam samen met Stadsvervoerbelang in een brief aan het GVB en de Vervoerregio.
De vervoerregio Amsterdam heeft besloten 32 van de 45 oudere trams af te stoten.. Rover-Amsterdam vreest dat dit beleid de komende jaren tot een tekort aan trammaterieel gaat leiden waar reizigers...
Rover-Amsterdam wil goede tramhaltes bij de Dam
Zie af van het plan een belangrijke tramhalte achter Paleis op de Dam te verplaatsen. Dat adviseren Rover Amsterdam en Stadsvervoerbelang in een brief aan de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam. De organisaties maken zich zorgen om de bereikbaarheid van één van de drukstbezochte plekken van de stad.
De gemeente wil de halte een eind van de Dam verplaatsen om deze te vervangen voor een bredere...
Blog: het orkest speelt door
Het OV is weer alleen voor noodzakelijke reizen aangewezen. De laatste keer dat dit gebeurde, bleef de helft van de OV-reizigers naderhand weg. Reizigers of niet, het OV blijft (op verzoek van het kabinet) gewoon doorrijden. Het voelt als het orkest dat bleef spelen terwijl de Titanic zonk. Maar in tegenstelling tot de Titanic, kan het OV er wel op rekenen dat er redding klaarstaat. De reiziger...
"Prestatie-eisen NS en ProRail moeten omhoog"
Op de HSL-Zuid moeten de punctualiteitseisen omhoog. Dat stelt Rover in reactie op het besluit van de staatssecretaris om de concessies van NS en ProRail te actualiseren.
Afgelopen jaar is een tussentijdse evaluatie uitgevoerd van de concessies van NS en ProRail. Het ministerie heeft gekeken hoe NS en ProRail presteren en welke zaken in de concessies geactualiseerd moeten worden. Dit heeft geleid...
2020: ons jaar in vogelvlucht
2020 is een jaar waar we misschien niet graag op terugkijken. Voor veel mensen, organisaties en complete sectoren konden de plannen voor dit jaar grotendeels de prullenbak in. Toch is er dit jaar veel gebeurd waar we de komende jaren nog gevolgen van zullen zien. Daarom ook in coronatijd een terugblik op dit veelbewogen jaar met de vraag: wat kon Rover voor de reiziger bereiken en welke verliezen...
"Maak vaart met elektrificatie spoor Achterhoek"
Rover Gelderland is zeer blij met de plannen voor de Regio Expres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. De bereikbaarheid van de Achterhoek verbetert sterk. Wel wil Rover een snellere elektrificatie van het spoor en meer aandacht voor de hele mobiliteitsketen in het gebied, schrijft de Rover-afdeling in een brief aan provincie Gelderland.
De verbinding tussen Arnhem, Doetinchem...