Dit voorjaar was het kabinet het strengst voor de OV-reiziger in de pogingen het coronavirus te beteugelen. Het gebruik van het OV werd veel meer ontmoedigd dan het gebruik van de auto. Dat uitte zich onder meer in abriposters waarmee de reiziger heel effectief het OV werd uitgejaagd. Wie geen alternatief vervoer kon regelen, merkte vaak dat het OV zijn gastvrijheid tijdelijk was verloren. Gelukkig...
Intercity Amsterdam – Amersfoort dreigt te verdwijnen
Treinreizigers tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal zijn in de toekomst aangewezen op de Sprinter. Dit besluit is genomen door staatssecretaris Van Veldhoven in het plan voor uitbreiding van treinen rond Almere. Rover wil een andere oplossing. Er zijn meer treinen nodig rond Amsterdam, Schiphol, Almere en Lelystad maar de ruimte op het spoor ontbreekt. De Staatssecretaris heeft daarom samen...
Blog: bezuinigen of investeren?
Iedereen probeert ongeschonden de eindstreep van de coronacrisis te halen. Dat dit geen eenvoudige opgave is merken mensen op persoonlijk gebied, maar ook ondernemers en zelfs complete sectoren. De OV-sector mag dan de status ‘vitaal’ hebben, ook hier vallen rake klappen. Ondanks financiële steun verwacht de sector tot 15% te moeten bezuinigen, Connexxion heeft het zelfs al over dit jaar nog snijden...
Terugkijken: webinar over opvolger OV-chipkaart
Ons webinar ‘Pinnen, chippen, scannen of strippen?’ gemist? Geen zorgen, deze is nu gratis terug te kijken.
Opvolger OV-chipkaartIn 2023 zou de OV Chipkaart verleden tijd moeten zijn. Wat staat de reiziger te wachten als de OV-chipkaart straks wordt opgevolgd door nieuwe betaalmethoden? Aan welke voorwaarden zou de ‘ov-chipkaart 2.0’ moeten voldoen? Op maandag 21 september ging Rover hier met reizigers...
"Amsterdamse haltes opheffen? Lopen naar de halte is ook reistijd!"
Gemeente Amsterdam probeert reistijden te verbeteren door haltes op te heffen. Dit moet stoppen. De loopafstand naar de halte is óók reistijd, stelt Rover-Amsterdam. Dit opiniestuk verscheen eerder in het Parool.
De Kinkerstraat wordt opnieuw ingericht. Dat is goed, want voor voetgangers en fietsers is het nu niet ideaal. Voor het openbaar vervoer zitten er adders onder het gras. De halte...
Rover: Groei openbaar vervoer noodzakelijk
Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekend gemaakt het openbaar vervoer ook in 2021 te steunen. Daarvoor heeft zij voor de eerste helft van het jaar een zogenaamde beschikbaarheidsvergoeding voor het dekken van de tekorten van de vervoerders aangekondigd. Gelijktijdig geeft het kabinet ook de opdracht om een besparingsgedreven transitieplan te maken. Rover vraagt om een groeigedreven transitieplan.
Groei...
Rover organiseert webinar over opvolger OV-chipkaart
Wat staat de reiziger te wachten als de OV-chipkaart straks wordt opgevolgd door nieuwe betaalmethoden? Aan welke voorwaarden zou de ‘ov-chipkaart 2.0’ moeten voldoen? Praat erover mee vanuit je eigen huiskamer tijdens het webinar dat Rover organiseert op maandag 21 september tussen 16:00 en 17:30 uur.
In 2023 zou de OV Chipkaart verleden tijd moeten zijn. Er wordt daarom hard gewerkt door partijen...
Rover en Fietsersbond willen fietsdagkaart terug
Rover en de Fietsersbond willen dat de Dagkaart Fiets zo snel mogelijk terugkeert in de kaartautomaten van NS. Beide organisaties krijgen veel klachten binnen van reizigers die er sinds de coronacrisis veel moeite mee hebben om hun fiets mee met de trein te nemen.
Sinds de coronacrisis is de fietsdagkaart bij NS alleen nog online te koop, waarbij NS reizigers vraagt de fietsreis vooraf te reserveren....
Basistraining Reizigersinvloed op donderdag 19 november
Hoe help je het openbaar vervoer verbeteren? Speciaal voor beginnende leden van een reizigersoverleg of ROCOV organiseert Rover de Basistraining Reizigersinvloed op 19 november 2020. Maar ook anderen die hun kennis over het OV willen uitbreiden of opfrissen, zijn welkom.
Hoe is het openbaar vervoer georganiseerd? Wat kun je als reizigersvertegenwoordiger doen om het OV te verbeteren? Deze vragen...
Rover pleit voor meer samenhang Amsterdams en Zaans OV
Door de verstedelijking van Zaanstad en Amsterdam-Noord in samenhang met elkaar te ontwikkelen, ontstaan er kansen voor een aantrekkelijk, integraal OV-netwerk. Dit schrijft Rover-Amsterdam in een brief aan de gemeente Zaanstad.
Het Mobiliteitsplan van de gemeente Zaanstad bevat een aantal goede uitgangspunten, vindt Rover-Amsterdam. De Rover-afdeling pleit voor een grotere rol voor het openbaar...
Rover pleit voor meer regie op het spoor
Er is meer regie nodig op het spoor. Hiervoor pleit Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Ook vraagt Rover om investeringen zodat het spoor beter kan concurreren met andere vervoersmiddelen.
Op woensdag 9 september spreekt de Tweede Kamer tijdens een Algemeen Overleg Spoorordening over de toegang tot het spoor voor verschillende treinvervoerders vanaf 2025. Volgens Rover is het van ondergeschikt...
“Actieplan nodig voor doorstroming Amsterdamse tram en bus”
De doorstroming van bussen en trams in Amsterdam kan een stuk beter, stelt Rover-Amsterdam. De Rover-afdeling vraagt om nieuw beleid in een notitie, die maandag 7 september 2020 aan wethouder Sharon Dijksma is aangeboden.
Om van de autoluwe stad een succes te maken, is snel en aantrekkelijk openbaar vervoer nodig, dat de reiziger brengt waar die moet zijn. Maar door in te zetten op het opheffen...
Blog: leuker kunnen we het niet maken, duurzamer wel!
Wat is de goedkoopste manier om zonder auto van Eindhoven naar Amsterdam te reizen? Het antwoord zal je wellicht verbazen: het AD berekende dat de goedkoopste optie het vliegtuig van Ryanair is, de trein is 81 cent duurder. Voor deze goedkope optie vliegt de reiziger via Dublin en mag geen koffers meenemen. Erg efficiënt is de reis niet: je bent ruim 10 uur onderweg, inchecktijd niet meegerekend,...
"Maak nieuwe Sprinter meer herfstbestendig"
Rover wil dat er maatregelen worden getroffen zodat de nieuwe sprinters in de herfst volgens dienstregeling kunnen blijven rijden tussen Groningen en Zwolle. Op die manier blijven aansluitingen en toegankelijkheid intact.
Vanaf 7 september zullen net als vorig jaar enkele sprinterdiensten met oudere Sprinters (SGMm) worden gereden. Deze oude Sprinters hebben een Sandite-voorziening die ervoor...
Alternatieve buurtbus voor Utrechtse dorpen
Veel Utrechtse dorpen kunnen binnenkort weer gebruik maken van de buurtbus. Op aandringen van Rover zet Syntus-Utrecht vanaf 30 augustus grote bussen in op de lijnen waar dit mogelijk is.
In maart zijn de buurtbusdiensten landelijk stil komen te liggen wegens corona: in de kleine bussen is het niet mogelijk voldoende afstand te houden van de vrijwillige chauffeur, die bovendien vaak in de risicoleeftijd...
“Kom met meer voordelige treindagkaarten en -abonnementen”
NS kan meer doen om reizigers te verleiden terug te keren in de trein, stelt Rover. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov pleit Rover in een advies aan NS voor de terugkeer van voordelige dagkaarten, aantrekkelijke abonnementen voor semi-thuiswerkers en meer jongerenproducten.
Sinds de coronacrisis is het aantal treinreizigers drastisch gedaald, aantrekkelijke producten om de...
“Heroverweeg verschraling voordeelurenabonnement”
Rover heeft NS gevraagd opnieuw na te denken over het voornemen om de middagspitskorting te schrappen in het voordeelurenabonnement. De coronacrisis heeft het immers minder urgent gemaakt om reizigers te demotiveren in de middagspits te reizen.
Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40% korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie...