Skip to main content

Blog: fiets-informatie voor de OV-reiziger

OV-reizigers zijn vaak ook fietsers. Gemiddeld komt 50 procent van de reizigers met de fiets naar het station. NS meldde afgelopen week dat er weer een gigantische groei in het gebruik van de OV-Fiets te zien is. Onderzoek toont aan dat reizigers vaak bereid zijn om te fietsen naar een iets verder gelegen bushalte als daar meer bussen rijden. Daarom is het van groot belang dat er goede fietsvoorzieningen...

Reisinformatie, Blog, Politiek en lobby, Fiets

Lees meer

Met fiets en trein Europa in

De fiets mee in de trein op vakantie? Dat is zeker niet onmogelijk, maar vergt wel een goede voorbereiding. Rover helpt graag bij deze voorbereiding via onze website. Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. In veel Europese treinen is de fiets welkom. Wel is reserveren meestal nodig, vaak met een speciale fietsticket. Dit jaar zijn er weer wat nieuwe mogelijkheden...

Reisinformatie, Vereniging

Lees meer

“Voorkom extra overstappen met meer laadpalen voor bussen”

Rover wil dat er meer laadpalen en grotere accu’s komen voor de elektrische bussen in regio Amstelland-Meerlanden. Hiermee moet worden voorkomen dat reizigers vaker moeten overstappen. De Reizigers Advies Raad (RAR) waarin Rover-afdeling Amstelland-Meerlanden is vertegenwoordigd samen met andere consumentenorganisaties pleit voor deze maatregelen. Connexxion stapt in regio Amstelland-Meerlanden...

Dienstregeling, Amstelland-Meerlanden, Duurzaamheid, Advies, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: O, o, Den Haag

Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij. Doel van het plan is...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan. Dit levert onze maatschappij jaarlijks...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: vanaf nu Formule 1-snelheid

De OV-sector staat niet bekend om het snel realiseren van plannen. ProRail is daar zeker geen uitzondering op. Projecten zoals het uitbreiden van infrastructuur of het bouwen van een nieuw perron, moeten jaren vooraf worden gepland. En het plan kan nog niet eens worden uitgedacht voordat er geld beschikbaar is voor de uitvoering. Twaalf treinen per uur zijn er volgens de NS nodig om de reiziger...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Alle regionale dagkaarten op een rij

Met de zomer voor de deur komen er genoeg gelegenheden om er een dagje op uit te trekken met het openbaar vervoer. Een regionaal dagkaartje kan soms voordeliger zijn dan het kilometertarief van de OV-chipkaart. Dit betekent wel even puzzelen; sinds de komst van "één kaart voor al het OV" bestaat er juist een tal aan dagkaart(product)en. De meeste dagkaarten zijn alleen in een bepaalde regio...

Reisinformatie, Vereniging

Lees meer

Treintoiletten zijn mensenrecht

Aanbestedende overheden doen er goed aan voortaan treintoiletten voor te schrijven als eis voor de vervoerders in een aanbesteding. Deze aanbeveling doet het College voor de Rechten van de Mens. Rover zet zich al jaren in voor toiletten in alle treinen en voelt zich gesteund door de uitspraak. Enkele reizigers, die zelf door een chronische ziekte van de nabijheid van toiletten afhankelijk zijn,...

Toegankelijkheid

Lees meer

Grote OV-staking 28 mei

Dinsdag wordt het grootste deel van het openbaar vervoer platgelegd door de vakbonden als actie voor een betere pensioenregeling. Rover betreurt het dat de OV-reiziger de dupe is van een conflict waar hij geen deel van is. Reizigers reageren verdeeld op de staking. De vakbonden richten zich met de OV-staking op het kabinet. Ze eisen dat de AOW-leeftijd op 66 jaar wordt bevroren en dat de pensioenen...

Staking

Lees meer

Internationaal OV in de Achterhoek onder de loep

Er zou betere reisinformatie moeten komen over buslijnen aan de andere kant van de grens. Dit heeft Rover bepleit tijdens een symposium over OV in de Achterhoek. Met name de landgrensoverschrijdende verbindingen werden deze middag ochtend onder de loep gelegd. Goed OV-aanbod Een goed OV-aanbod leidt tot goed OV-gebruik. Dat bleek wel tijdens het symposium dat vakbonden op 6 mei organiseerden...

Internationaal, Politiek en lobby, Gelderland

Lees meer

Blog: overstappen in Hannover

Na een korte vakantie in München reisde ik vorige week vrijdag met de trein terug naar Nederland. Met alleen een overstap in Hannover ben je er zo. De reistijd was korter dan met de auto, de ritprijs was even hoog als de prijs van een tank benzine. Over de fijnere manier van reizen en de kleinere klimaatimpact heb ik het dan nog niet eens. De overstaptijd in Hannover was 8 minuten. Daar had ik...

Internationaal, Blog

Lees meer

Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan

Rover-Den Haag wil een railtracé tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan, zo schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeente. Mogelijke grootschalige werkzaamheden op dat traject bieden een uitgelezen kans om hier rails aan te leggen. Rover-Den Haag zou graag een railverbinding zien tussen Madurodam en de Eisenhowerlaan. Dit zou een snelle, duurzame verbinding kunnen bieden voor reizigers...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Den Haag, Afdelingsnieuws

Lees meer

Oproep: tips voor binnenlandse trips

De zomer staat weer voor de deur. Het seizoen bij uitstek om er per OV op uit te trekken en nieuwe streken te ontdekken. Rover zet graag wat leuke ideeën op een rij in blad De Reiziger en is op zoek naar tips voor binnenlandse trips. Ieder jaar verschijnt aan het begin van de zomer de rubriek ‘Tips voor Trips’ in ons blad met daarin een aantal ideeën voor een leuk dagje eropuit met het openbaar...

Vereniging

Lees meer

"OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven"

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar. Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor een deel ouderen,...

Toegankelijkheid, Betaalwijzen, OV ombudsman

Lees meer

Feestelijke opening station Lansingerland-Zoetermeer

Sinds eind vorig jaar kan de reiziger al op de NS Sprinter richting Den Haag of Gouda stappen, maar 19 mei is station Lansingerland-Zoetermeer dan eindelijk echt open. Zaterdag 18 mei zijn reizigers welkom voor een open dag, waar ook Rover-Zoetermeer bij van de partij is. Nog ruim een week, dan is het zover. Met de komst van een halte van RandstadRail-lijn 4 is station Lansingerland-Zoetermeer...

Infrastructuur, Stations en haltes, Zoetermeer, Afdelingsnieuws

Lees meer

Piek in meldpunt volle treinen door werkzaamheden Leiden

De maand april stond voor veel reizigers in de Randstad in het teken van de grootschalige gevolgen van spoorwerkzaamheden rondom Leiden. Het meldpunt volle treinen van Rover liet dan ook een flinke piek zien in het aantal klachten. In april ontving Rover 1444 meldingen over overvolle treinen: een flinke stijging ten opzichte van april vorig jaar (883 meldingen). Naast enkele drukke trajecten in...

Werkzaamheden, Drukte in het OV, Holland-Rijnland

Lees meer

Blog: meer nodig dan nieuwe stations

Onderstaand opiniestuk van Rover-directeur Freek Bos verscheen op 25 april in De Telegraaf Prachtig die ambitie van ProRail om in Nederland 30 nieuwe stations te bouwen. De meeste reizigers reizen op relatief korte afstanden van 30 tot 40 kilometer, een groot aanbod van stations is daarom hard nodig. Daarbij moet het station natuurlijk dicht bij een woonlocatie zijn: niemand wil lange afstanden...

Blog, Stations en haltes

Lees meer