Skip to main content

Rover-Limburg ergert zich aan onbetrouwbare Drielandentrein

Of het nu komt door personeelsuitval, materieeluitval of een vertraagde goederentrein die er tussendoor wordt gepland: de reiziger tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken kan niet rekenen op een betrouwbare dienstregeling en hier ondervinden ook andere reizigers hinder van. Rover-Limburg stelt de kwestie via het regionale reizigersoverleg aan de kaak. “De kinderziektes tussen Luik en Maastricht...

Internationaal, Limburg, Lokaal

Lees meer

Geduld treinreiziger wordt verder op de proef gesteld

NS en ProRail waarschuwen voor een pittig najaar met veel vertragingen. Rover hekelt het feit dat er desondanks nog steeds een toeslag geldt voor de meest onbetrouwbare spoorlijn: de HSL. Wel is er een start gemaakt met een verbeterplan. Sinds 2023 hebben veel reizigers te maken met vertragingen en uitval van treinen. Ook voor dit jaar hebben NS en ProRail de verwachting uitgesproken de afspraken...

Tarieven, Prestaties

Lees meer

Deel je ervaring met spoorwerkzaamheden en maak kans op een bol.com bon!

Er waren er veel deze zomer: werkzaamheden op het spoor. Rover wil graag weten hoe reizigers deze werkzaamheden beleven en hoe de overlast kan worden beperkt. Help ons door de enquête in te vullen en maak kans op een bol.com bon twv €20. Spoorwerkzaamheden zijn onvermijdelijk maar zorgen ook voor de nodige overlast. Zeker nu steeds vaker overdag en buiten de vakanties werkzaamheden uitgevoerd moeten...

Werkzaamheden

Lees meer

Achtergrond: waar blijft dat eenvoudige internationale boekingssysteem?

Artikel uit magazine De Reiziger Dit artikel verscheen eerder in ons blad De Reiziger. Vaker achtergronden lezen? Word dan lid van Rover. Je draagt dan bij aan onze inzet voor beter openbaar vervoer en je ontvangt ons blad 4 keer per jaar. Achtergrond Wanneer kunnen we eindelijk eenvoudig internationaal boeken? Iedere zomer lopen reizigers er weer tegenop:...

Internationaal

Lees meer

Oproep: actievoerders gezocht

Wil je meer doen om in actie te komen voor beter openbaar vervoer? Vind je het leuk om contact te leggen met andere reizigers? Dan is het Rover-actieteam misschien iets voor jou! We zijn op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die zo nu en dan voor ons op pad willen om in de bres te springen voor beter openbaar vervoer. Denk aan het verzamelen van handtekeningen of het uitdelen van flyers. Deze...

Vereniging

Lees meer

"Internationale treinvervoerders moeten beter samenwerken"

Zorg voor een onbeperkt aantal Interrail-plekken in de trein en werk internationaal beter samen aan reisinformatie en boekingssystemen. Dit heeft Rover eerder dit jaar geadviseerd na een peiling onder internationale treinreizigers. Rover deed de peiling in het najaar van 2023 om te bekijken of de afspraken die dat jaar daarvoor werden gemaakt, tot goed resultaat hadden geleid. In de zomer van...

Internationaal

Lees meer

Rover in de bres voor nachttrein naar Almere en Lelystad

Doe wat nodig is om een nachttrein naar Almere en Lelystad te realiseren. Dit schrijft Rover in een brief aan beide gemeentes nu de nachttrein dreigt te stranden op wat juridisch uitzoekwerk. Het leek al bijna in kannen en kruiken, de nachttrein naar Almere en Lelystad. Zowel NS als Arriva gaven aan interesse te hebben de trein te rijden. Beide vervoerders vroegen om een financiële bijdrage, de...

Flevoland, Lokaal

Lees meer

Treinkaartjes ruim 10% duurder: grote zorgen bij reizigers

Rover maakt zich grote zorgen over de aangekondigde prijsverhoging bij NS en vreest dat de trein voor veel reizigers te duur wordt. Dit terwijl er nog steeds minder treinen rijden dan afgesproken. Rover roept NS en de politiek op tot maatregelen: "het wordt hoog tijd om de negatieve spiraal een halt toe te roepen en juist werk te maken van het terugwinnen van reizigers." NS heeft aangekondigd volgens...

Tarieven

Lees meer

Meer duidelijkheid dienstregeling Ameland

Wagenborg schept meer duidelijkheid voor reizigers naar Ameland door de inzet van de tweede veerboot voortaan tijdig weer te geven in het afvaartenoverzicht. Hiermee is een aanbeveling van onder andere Rover opgevolgd. De vijfkwartierdienstregeling waarmee sinds september wordt gevaren, blijft. Door problemen met de dichtslibbende vaargeul naar Ameland, was de dienstregeling van de veerdienst onbetrouwbaar...

Dienstregeling, Friesland, Lokaal

Lees meer

"Nieuwe afspraken met ProRail nodig"

Maak nieuwe afspraken met ProRail over onder meer het beperken van hinder voor reizigers. Dat schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een reactie op het nieuwe contract dat binnenkort met ProRail zal worden getekend. In 2025 gaat een nieuw contract in tussen ProRail en het Rijk. Als het aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt, komt daar niets nieuws in te...

Politiek en lobby

Lees meer

Overlast door werkzaamheden Den Haag - Rotterdam: Rover vraagt om evaluatie

Rover baalt van de grote overlast voor reizigers door de uitgelopen werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam, juist nu het zomercarnaval extra reizigers naar Rotterdam trekt. Rover wil met de betrokken partijen in gesprek om te bekijken hoe herhaling voorkomen kan worden. Door onverwachte tegenslagen bij de spoorwerkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam, krijgen reiziger langer te maken met...

Werkzaamheden

Lees meer

HSL-debacle duurt voort

Treinen over de hogesnelheidslijn blijven tot in 2026 op lager snelheid rijden. Er kan niet langer met goed fatsoen een toeslag voor deze treindienst gevraagd worden, vindt Rover. Desondanks houdt NS aan de toeslag vast. De snelheid op de HSL is op enkele stukken al een tijd verlaagd naar 80 km per uur in verband met bouwfouten. Door alle snelheidsbeperkingen zijn reizigers nu langer onderweg....

HSL, Prestaties

Lees meer

“Arriva-infozuil goede aanvulling op servicepunt”

De Arriva-infozuil is een goede aanvulling op een serviceloket maar geen vervanging, stelt Rover-Drenthe. Samen met het OV-Consumentenplatform Groningen en Drenthe heeft de Rover-afdeling een aantal verbeterpunten voor Arriva. Reizigers moeten altijd de mogelijkheid hebben om persoonlijke hulp te krijgen op het station, vindt Rover. Een videohulp kan een goed alternatief zijn wanneer er geen loket...

Drenthe, Lokaal

Lees meer

NS en ProRail gaan aan de slag met verbeteringen

NS en ProRail gaat maatregelen treffen tegen defecte treinen, hinder door werkzaamheden en vertragingen door snelheidsbeperkingen. Dat blijkt uit het verbeterplan dat werd gemaakt nadat Rover hiertoe had opgeroepen. Rover heeft een positieve indruk van het plan maar vindt dat ook zonder inzet van boetegelden de verbeteringen door moeten gaan. Eerder dit jaar werden NS en ProRail onder verscherpt...

Prestaties

Lees meer

Rover-'Pleeboy' Aldo Markus ontvangt postuum de Gouden Rolstoel

Vorige week werd de vereniging opgeschrikt door het plots overlijden van Aldo Markus. Maandag namen familie, collega’s en vakgenoten afscheid van hem. Daarbij werd hij postuum door NS bekroond met een gouden rolstoel vanwege zijn inzet voor toegankelijk openbaar vervoer. Aldo is vanaf het prille begin betrokken geweest bij Rover en heeft menig afdeling helpen opbouwen. Hij heeft in bijna alle gremia...

Vereniging

Lees meer

De Reiziger nummer 3 van 2024 is verschenen

Verenigingsblad De Reiziger nummer 3 van 2024 (juli) is zowel digitaal als op papier verschenen. Rover-leden die voor een papieren blad hebben gekozen, kunnen één dezer dagen het nieuwste exemplaar op de deurmat verwachten. Met hierin de volgende onderwerpen: Nieuwe OV-stem bij TransdevOok de stem die de haltes omroept kan met pensioen gaan. Bij Transdev heet de nieuwe stem Marieke Eyskoot,...

Lees meer

“Maak fietsenstalling Amsterdam beter toegankelijk voor reizigers met een beperking”

Bij de nieuwe fietsenstalling van station Amsterdam Centraal worden reizigers met een beperking niet altijd correct en gelijkwaardig gefaciliteerd. Dit schrijft de Reizigers Advies Raad (RAR), waar Rover Amsterdam onderdeel van uitmaakt. De RAR heeft wel grote waardering voor de ondergrondse fietsenstallingen die Amsterdam Centraal sinds vorig jaar rijk is: “wij zien in deze fietsenstallingen een...

Amsterdam, Lokaal

Lees meer