Skip to main content

NS Flex: mooie ontwikkeling, maar niet voor iedereen

Vanaf deze week kunnen reizigers kiezen voor achteraf betalen in het OV met ‘NS Flex’. Je reist dan met de OV-chipkaart op rekening, in plaats van op saldo dat eerst op de OV-chipkaart moet zijn geladen. Dit is een zeer welkome nieuwe ontwikkeling in het openbaar vervoer, maar het is nog niet voor alle reizigers aantrekkelijk. Zo ontbreekt afstemming met abonnementen van andere vervoerders en...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Directeur Ineke van der Werf neemt afscheid van Rover

Na ruim 20 jaar neemt Ineke van der Werf afscheid van Rover. Rover is onder haar leiding uitgegroeid tot de reizigersorganisatie voor openbaar vervoer. Ineke van der Werf begon in 1996 haar carrière bij Rover: eerst als vrijwillig bestuurslid, later als kantoorcoördinator en sinds 2008 als directeur. In deze periode heeft zij de organisatie geprofessionaliseerd, het beleid van de vereniging...

Vereniging

Lees meer

Rover wil reizigersplan bij grote storingen

Rover wil dat er een reizigersprotocol komt dat in werking treed bij grote storingen op het spoor. In zo’n noodplan moet aandacht zijn voor opvang van reizigers, informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer. Dinsdagavond was de wijde omgeving van Amsterdam per spoor compleet onbereikbaar. Ondanks de vele gestrande reizigers kwam er slechts een handvol klachten binnen bij...

Reisinformatie, Infrastructuur, Dienstuitvoering

Lees meer

Het spoor raakt vol, wat nu?

Zowel NS als ProRail luidden deze week de alarmbel: het Nederlandse spoor loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Volgens ProRail moet er vooral gekeken worden naar innovatieve oplossingen en heeft spooruitbreiding weinig zin. Rover is het daar niet helemaal mee eens: waarom zou er niet aan spooruitbreiding gedacht mogen worden? Wel is hiervoor een goede langetermijnvisie nodig. Spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

De Reiziger nummer 5 van 2018 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2018 is verschenen en valt binnenkort bij onze leden (elektronisch of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Walter Etty: ‘Beter inspelen op veranderende rol OV en reiziger’ In de vorige De Reiziger blikte Arriën Kruyt terug op zijn Rover-voorzitterschap. In dit nummer dus de hoogste tijd voor een...

Vereniging

Lees meer

Rover publiceert wandelgids Op Verkenning

Rover publiceert een wandelgids waar naast verschillende wandelingen ook het openbaar vervoer centraal staat. Op 14 augustus is de gids Op Verkenning - 40 wandelingen met het Openbaar Vervoer verschenen. Het eerste exemplaar werd deze dag aangeboden aan wandelauteur John Jansen van Galen. RTV Bunschoten maakte een filmpje over deze middag. In 2018 bestaat het door Rover uitgegeven tijdschrift...

Publicaties

Lees meer

Eerste SLT-sprinter met toilet op het spoor

Zeven jaar geleden voerde Rover samen met enkele andere consumentenorganisaties,  patiëntenverenigingen en met het VVMC actie om in de toen nieuwe sprinters alsnog toiletten in te bouwen. Nu zijn de eerste omgebouwde sprinters een feit. In 2009 deden de zogenaamde SLT-sprinters hun intrede op het spoor. Al voor die tijd had Rover samen met andere consumentenorganisaties fel geprotesteerd...

Toegankelijkheid, Materieel

Lees meer

“RandstadRail en tram blijven ruggengraat van OV Den Haag”

De tram en het RandstadRail blijft het belangrijkste OV in Den Haag, waarop de bus een aanvulling vormt. Dit schrijft Rover-Den Haag in een brief aan het College B&W, in reactie op het idee om mogelijk trams door bussen te vervangen. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ziet de kosten van beheer en onderhoud aan de railinfrastructuur steeds hoger worden. Tegelijk staat de...

Infrastructuur, Den Haag, Afdelingsnieuws

Lees meer

Veel klachten over hitte in meldpunt volle treinen

Staan in een volle trein is natuurlijk nooit fijn, maar deze hete zomer levert dit extra klachten op van verhitte reizigers. “Echt lekker op elkaar geplakt staan bij 30 graden!” Met 437 klachten was juli geen heel drukke maand in het meldpunt volle treinen. In de zomer is het dan ook rustiger in het OV. Toch zijn er ook in de rustige zomer klachten over piekmomenten, onder meer bij...

Drukte in het OV

Lees meer

Telefoonnummer voor assistentie op stationsliften

Reizigers die op het station te maken krijgen met een defecte lift, kunnen voortaan eenvoudiger om hulp vragen. ProRail voorziet alle stationsliften van een sticker met telefoonnummer voor assistentie. Dit telefoonnummer is onderdeel van het loket dat ProRail in samenspraak met Rover heeft ingericht.  Eerder dit jaar was Mark Rijken, rolstoelgebruiker en vrijwilliger...

Toegankelijkheid

Lees meer

Vragen over aangepaste dienstregelingen door werkzaamheden

Rover heeft NS vragen gesteld over diverse aangepaste dienstregelingen die deze week door werkzaamheden van kracht zijn. Volgens de website van NS zou er geen extra reistijd zijn, maar voor veel reizigers pakt dit anders uit. Ook vraagt Rover zich af de waarom de Intercity Direct als omreisroute niet toeslagvrij is. Op de website van NS staan werkzaamheden beschreven tussen Leiden en Den Haag...

Reisinformatie, Tarieven, Werkzaamheden

Lees meer

Rover-Holland Rijnland stuurt speerpunten naar college Leiden

Rover-afdeling Holland Rijnland is positief over de plannen van het nieuwe college van burgemeesters en wethouders in Leiden. De Rover-afdeling wil graag betrokken zijn bij de verdere concretisering van de plannen en heeft het college hierover een brief geschreven met daarin een aantal speerpunten. De Rover-afdeling heeft inmiddels een eerste kennismakinggesprek gevoerd met de nieuwe wethouder...

Politiek en lobby, Holland-Rijnland, Afdelingsnieuws

Lees meer

Meld ervaringen Noord/Zuidlijn bij Rover

Rover-Amsterdam is blij dat de Noord/Zuidlijn zondag eindelijk de deuren opent voor de reiziger. Tegelijk betreurt Rover het dat de opening van de nieuwe metro is aangegrepen om te snijden in het Amsterdamse openbaar vervoer. De Rover-afdeling roept reizigers op om hun ervaringen te melden. Rover vindt het belangrijk dat het Amsterdamse openbaar vervoer flink wordt uitgebreid. Tenslotte neemt...

Infrastructuur, Dienstregeling, Amsterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Weinig klachten over sluiting station Zwolle

De werkzaamheden die van 30 juni t/m 15 juli plaatsvonden rondom station Zwolle, zijn afgerond. De grootschalige buitendienststelling heeft slechts een handvol klachten opgeleverd bij Rover. Daarmee lijkt het vervangende busvervoer goed verlopen. De testtrein van Keolis kwam op 16 juli 2018 binnen op spoor 8. Dit kopspoor is in de afgelopen twee weken aangelegd door ProRail. In september gaat...

Werkzaamheden, West-Overijssel, Afdelingsnieuws

Lees meer

Veel zorgen over plannen scholierenlijnen in Gouda

Tientallen mensen hebben bezwaarschriften ingediend bij het ROCOV Utrecht tegen de voorgestelde inkorting van de scholierenlijnen 646 en 647 naar Gouda tot station Woerden. De kosten voor de ouders van de betreffende scholieren dreigen door de plannen meer dan te verdubbelen. Het ROCOV Utrecht, waar Rover deel van uitmaakt, heeft negatief geadviseerd op de plannen. De scholierenlijnen bedienen...

Tarieven, Dienstregeling, Gouda en Midden-Holland, Advies, Afdelingsnieuws

Lees meer

Veel klachten over vertragingen HSL

Rover ontvangt de laatste maanden steeds meer klachten van reizigers die gebruik maken van treinen die over de HSL rijden. Het gaat daarbij niet alleen over de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam/Breda, maar ook over de IC Den Haag-Eindhoven die sinds begin vorig jaar over de HSL is gaan rijden. Sinds april rijdt ook de IC Brussel over de HSL, ook dat heeft gezorgd voor een...

HSL, Dienstuitvoering

Lees meer

Rekening voor abonnementhouder door storing bij Arriva

Rover wil dat Arriva pro-actief gaat handelen in het compenseren van reizigers die afgelopen zaterdag door een systeemfout te veel moesten betalen. Zaterdag 7 juli is er een probleem geweest met het OV-chipkaartsysteem van Arriva, waardoor ten onrechte saldo is afgeschreven bij treinreizigers die gratis reisden met een Weekend Vrij-abonnement. Reizigers die toevallig onvoldoende saldo hadden...

Klantenservice

Lees meer