Skip to main content

Blog: de reiziger op één, twee en drie

Deze uitspraak is afkomstig van Timo Huges toen hij als directeur van NS merkte, dat dit voor NS niet vanzelfsprekend was. De rechtbank heeft Hughes in een strafrechtelijk proces onlangs vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie, dat de fraudezaak met veel verbaal geweld had ingezet, gaat nu in beroep. Is dat beroep in het belang van de reizigers? De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) maakte een proef...

Blog

Lees meer

Verwarring door staking streekvervoer

Vandaag wordt landelijk gestaakt in het streekvervoer voor meer loon en betere werkomstandigheden. Rover heeft begrip voor de reden van de actie, maar vindt een algehele staking een te zwaar middel om het gelijk te halen. Ontevreden is Rover over de reisinformatie, die bij een aantal vervoerders in de ochtendspits te wensen over liet. Connexxion, Keolis en ArrivaDe reisinformatie van Connexxion...

Reisinformatie, Staking

Lees meer

Dupeer reizigers niet met acties in het OV!

Rover roept werkgevers en vakbonden in het OV op om onderhandelingen te hervatten en reizigers niet de dupe te laten worden door te staken. Donderdag wordt er in het hele land gestaakt in het streekvervoer, medewerkers willen meer loon en een lagere werkdruk. Volgens de vakbonden FNV en CNV is er te weinig tijd voor bijvoorbeeld toiletpauzes. Rover herkent dat krappe dienstregelingen tot de nodige...

Staking

Lees meer

40 jaar buurtbus: meer dan alleen een busje!

De buurtbus vierde in 2017 zijn 40-jarig jubileum. Een leuke gelegenheid om een aantal buurtbusvrijwilligers aan het woord te laten. Wie aan een buurtbus denkt, denkt aan een klein busje op het platteland. Het busje rijdt een vaste route volgens een vaste dienstregeling en wordt bestuurd door een vrijwilliger. De gebruikers zijn over het algemeen erg tevreden. Helemaal juist! Toch is een buurtbus...

Lees meer

2017: ons jaar in vogelvlucht

Het jaar loopt alweer ten einde, tijd voor een terugblik. Wat hebben wij dit jaar voor de OV-reiziger kunnen bereiken en waar waren wij minder blij mee?  De tienminutentrein2017 was het jaar waarin de ‘tienminutentrein’, de hoogfrequente Intercity op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn intrede deed. Een hoogfrequente Intercity klinkt al meteen als een succes, toch kon Rover niet...

Lees meer

Ook nieuwe busstation Leiden te klein

Het beoogde compacte busstation van Leiden blijkt veel te klein om alle buslijnen een plek te geven. Rover-afdeling Holland Rijnland spreekt in een brief aan de gemeenteraad de verwachting uit dat de plannen van tafel gehaald zullen worden. Gemeente Leiden probeert al jaren de ruimte van het busstation vrij te maken voor andere doelen. Oorspronkelijk was het plan het busstation te verhuizen naar...

Lees meer

Meeste klachten volle bussen in 2017 uit Amsterdam

De meeste klachten over volle bussen komen uit Amsterdam, blijkt uit een eerste analyse van de meldingen in het Meldpunt Volle Bussen van Rover. Op de tweede plaats komen de klachten uit concessiegebied Midden Overijssel, gevolgd door regio IJsselmond.  AmsterdamMet 18,6% zijn de meeste klachten afkomstig uit Amsterdam. Het gaat hierbij om drukke trams, metro’s en bussen. Meest genoemd worden...

Lees meer

Arriva schaft onverwacht 65+ Dal Vrij abonnement af

Arriva stopt per 1 januari met het 65+ Dal Vrij abonnement voor bus en trein. Omdat Arriva hierover nauwelijks heeft gecommuniceerd, kan het voor veel reizigers een nare verrassing betekenen. Rover adviseert reizigers het abonnement dit jaar nog snel aan te schaffen. Het Dal Vrij abonnement van Arriva voor 65-plussers kost €14 per maand voor de bus of €28 voor een gecombineerd bus/trein abonnement....

Lees meer

Zorgen om defecte NS-treinen

Het aantal zware defecten aan NS-treinen is het afgelopen jaar verdubbeld, stelt De Telegraaf vandaag. Ook Rover signaleert dat er meer hinder is door defecte treinen en heeft NS hierover om opheldering gevraagd. Uit cijfers van NS blijkt dat er steeds meer grote storingen op het spoor zijn toe te schrijven aan NS. Tussen januari en oktober 2017 was het aantal impactvolle storingen 147, beduidend...

Lees meer

Meer kans op een zitplaats bij NS

Er is steeds meer kans om een zitplaats te vinden bij NS, blijkt uit het rapport Evaluatie Programma vervoercapaciteit NS, dat economisch onderzoeksbureau Decisio in opdracht van het ministerie van I&W opstelde. Ook Rover constateert een daling in het aantal meldingen in het meldpunt volle treinen. Toch ziet Rover nog steeds te veel situaties waarin er te korte treinen rijden. Zitplaatskans...

Lees meer

Blog: pas op voor de IT van Bombardier

In 2013 werd de Fyra van de rails gehaald. NS besloot om de treinen op de Hogesnelheidslijn Amsterdam – Rotterdam – Breda te vervangen door treinen die getrokken werden door Traxx-locomotieven van Bombardier. NS is van plan om die treinen door te trekken van Breda naar Antwerpen en Brussel. Daar is veel voor te zeggen. Het probleem is dat de Belgische spoorwegen een ander beveiligingssysteem hebben...

Lees meer

Rover-Den Haag wil bus 25 naar Centraal Station

Rover afdeling Den Haag e.o. heeft bij het college van B. en W. en de gemeenteraad per brief een voorstel ingediend om Bus 25 HTM/Buzz te verlengen naar station Den Haag Centraal. Tevens zou deze buslijn opgewaardeerd moeten worden naar het kwaliteitsniveau van R-net. Volgens Rover is een kwaliteitsslag nodig in het openbaar vervoer om de stad beter bereikbaar te maken. Niet alleen in het (Randstad)railverkeer...

Lees meer

Let op: valse mail in omloop

Mail ontvangen van Rover over een saldo-teruggave op de OV-chipkaart? Klik niet op de links en verwijder het bericht! Het gaat om valse mail. Er gaan diverse mails in omloop met de titels ‘Je saldo is teruggestort op je OV-chipkaart’ en ‘Je OV-jaarkaart staat klaar voor gebruik’. De mails zouden afkomstig zijn van ‘Stichting Rover’ en spelen in op de actie ‘Jouw geld telt’, waarmee Translink reizigers...

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2018 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 1 (januari) van 2018 is verschenen en valt één dezer dagen bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Nieuw in 2018: elke tien minuten een trein! Meer intercity’s in Friesland en Zeeland. Geen NS maar Keolis tussen Kampen en Enschede. Nieuwe stations aan de Gouwe en de IJssel. Maar het...

Lees meer

Reizigers extra in problemen door slechte reisinformatie OV

Een nieuwe dienstregeling, last-minute-wijzigingen wegens sneeuw, grote ontregelingen en gestaakt busverkeer. ‘Dus’ ligt de website van 9292 plat, al vanaf zondag. Zonder verklarende tekst of verwijzing, de bezoeker zoekt het maar uit. 9292 werkt aan een oplossing, maar dat vlot nog niet. Gelukkig zijn er alternatieven. Rover adviseert als alternatief de website van NS te gebruiken, waar...

Lees meer

Koning Winter op bezoek

Goed voorbereid op de tienminutendienst, slecht voorbereid op de winter. Dat mogen we wel stellen over ProRail en NS, na het eerste prikje van Koning Winter op zondag 10 december, toevallig de eerste dag van de nieuwe dienstregeling. Dat er bij sneeuw meer storingen en vertragingen optreden, daar hebben we best begrip voor. Maar als het spoorsysteem bij niet-ongewoon Hollands winterweer zo sterk...

Lees meer

Blog: fiasco Kamperlijn vraagt om goede ingenieurs

Het verzakken van de spoorbaan tussen Zwolle en Kampen is een pijnlijke blamage voor ProRail en de aannemer. Bijgaande foto laat een mooi staaltje zien van op het laatste moment geïmproviseerd knutselwerk om de bovenleiding stabiel te houden. Er is een feitenonderzoek aangekondigd, maar het is de vraag of de dieperliggende oorzaken aan de orde zullen komen. Voor de splitsing van de Nederlandse Spoorwegen...

Lees meer