Skip to main content

Blog: de spits is een maatschappelijk vraagstuk

Er is veel aandacht voor de vraag of het openbaar vervoer wel in staat is om alle reizigers comfortabel in de spits te vervoeren. Het feitelijke juiste antwoord is dat het openbaar vervoer zijn uiterste best doet. Het echte en ook juiste antwoord is dat als alle werknemers om 8.00 in de fabriek, alle kantoormedewerkers om 8.30 op kantoor en alle studenten om 9.00 in de collegezaal moeten zijn, het...

Lees meer

Blog: Amsterdam Zuid goed aanpakken

Een goed gebouwd station Amsterdam Zuid kan veel knelpunten in het openbaar vervoer in Amsterdam en de Randstad oplossen. Amsterdam Centraal barst uit zijn voegen. Dat geldt zowel voor het station zelf als voor het stationsplein waar trams, bussen, fietsers en voetgangers elkaar in de weg zitten. Amsterdam heeft dringend behoefte aan een groot en aangenaam tweede station. Vanaf Rotterdam, Den Haag,...

Lees meer

Tips voor de formatietafel

Afgelopen dinsdag tijdens Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet voor het laatst haar plannen voor Nederland. Het wachten is nu op een regeerakkoord voor het nieuwe kabinet. Eerder dit jaar hebben we onze visie op de toekomst van mobiliteit al aan de politiek meegegeven. Maar we lichten graag nog een paar van onze standpunten uit die we in de formatie aan bod willen zien komen. Investeringen Steeds...

Lees meer

Minder meldingen over volle treinen

September is traditioneel de drukste maand op het spoor. Deze maand levert Rover ieder jaar honderden klachten op en dat is dit jaar niet anders. Toch blijven de klachten tot nu toe dit jaar achter: voor het eerst is het klachtenaantal in de eerste helft van september onder de 1000-grens gebleven. De eerste 17 dagen van september kwamen er 710 meldingen binnen via het Meldpunt Volle Treinen. Dat...

Lees meer

Reactie Mobiliteitsalliantie op Prinsjesdag

De Mobiliteitsalliantie is verheugd dat één van onze kernpunten - namelijk het veel integraler kijken naar (duurzame) mobiliteit in Nederland - nog door het demissionair kabinet wordt omarmd. Hiermee geeft het demissionair kabinet een goede voorzet aan het nieuwe kabinet. Het bereikbaar houden van Nederland vraagt om extra investeringen in de infrastructuur, maar ook om een nieuwe aanpak van mobiliteit....

Lees meer

Rover vraagt om minder hinder voor treinreizigers Zwolle

Treinreizigers rondom Zwolle gaan de komende jaren veel hinder ondervinden van grootschalige werkzaamheden. Rover roept ProRail, NS en Arriva in een memo op om ruimte te creëren voor onorthodoxe maatregelen die de hinder voor reizigers zal verminderen. De afgelopen jaren heeft de reiziger rond Zwolle vaak te maken gekregen met aangepaste treindiensten en vervangend vervoer. Al deze overlast heeft...

Lees meer

OV loket: OV moet klantvriendelijker

OV-bedrijven benaderen reizigers niet altijd als klant en verplaatsen zich onvoldoende in hen. Dat stelt het OV loket in de rapportage over het tweede kwartaal. Processen worden veelal ontworpen vanuit het perspectief van de vervoerder in plaats van dat van de reizigers. En als de vervoerder fouten maakt, dan is het te vaak aan de reizigers om daarop alert te zijn en aan de bel te trekken. De reiziger...

Lees meer

Klachten over vertraging door ‘elke 10 minuten een Intercity’

Vandaag is NS begonnen met het testen van iedere tien minuten een Intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. Wat veel reizigers echter niet weten, is dat er op meerdere plaatsen in het land veranderingen zijn in de dienstregeling om de tienminutentrein in te kunnen passen. Rover roept alle reizigers op om de reisplanner te raadplegen. Om de test met de tienminutentrein uit te kunnen voeren, zijn er...

Lees meer

Politiek debat over gezond verkeer in Rotterdam: de eindstand

Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer moeten prioriteit krijgen in het centrum van Rotterdam. Dat vonden vrijwel alle Rotterdamse politieke partijen in 2014. Wat is daarvan terecht gekomen? En wat brengt de toekomst? Daarover gaat het politiek debat op dinsdagavond 19 september. In maart 2014 organiseerden Rover en Fietsersbond een verkiezingsdebat over gezond verkeer. Vrijwel alle kandidaatraadsleden...

Lees meer

Leidse OV-visie Rover-afdeling Holland Rijnland

Vorig jaar heeft de afdeling Holland Rijnland van de reizigersorganisatie Rover de nota ‘Bouwstenen voor een Leidse OV-visie’ gepubliceerd. Inmiddels is er veel gebeurd: er zijn plannen gepubliceerd voor een schaalsprong in het OV, waarbij door grote investeringen de capaciteit van het openbaar vervoer significant toeneemt, en in Leiden heeft de discussie over de locatie van het busstation...

Lees meer

Ophef over reclamecamera’s station Amersfoort

Veel reizigers reageren geschrokken nadat er op Twitter een bericht verscheen over camera’s op station Amersfoort die de reacties van reizigers op advertenties registeren. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Een reiziger ontdekte dat zich een soort kleine camera’s bevinden in een reclamezuil op station Amersfoort. NS liet op Twitter aanvankelijk een verontrustende verklaring horen: “Met die...

Lees meer

Blog: treinen in Noord-Holland

Alles wijst erop dat Noord-Holland economisch gaat groeien en dat er rond Amsterdam veel gebouwd gaat worden. Dat zal leiden tot een toename van de mobiliteit.  De vorige wethouder van verkeer in Amsterdam, Wiebes, wees er al op dat Amsterdam niet meer auto’s aankan en dat Amsterdam alleen maar bereikbaar blijft als er meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer en de fiets. De huidige...

Lees meer

Blog: NS International

Marjon Kaper maakt de overstap van de directie van NS International naar de ANWB. Zij kwam bij NS International te werken aan de vooravond van het FYRA-debacle en zij heeft de hele crisis meegemaakt rond het ineenstorten van de treindienst naar België. Het probleem bij NS International in die tijd was niet alleen de treindienst naar België. De website was lastig te doorgronden voor reizigers en...

Lees meer

“Investeringen nodig tegen overvolle treinen”

Rover wil dat het nieuwe kabinet investeert in meer ruimte op het spoor om de groeiende mobiliteit het hoofd te bieden. Ook moet er meer aandacht komen voor grootstedelijke OV-netwerken. Ieder jaar komen er in september veel klachten binnen over overvolle treinen. Door de aantrekkende economie verwacht NS dit jaar in september 5% meer reizigers dan vorig jaar. Reizigers worden daarom opgeroepen...

Lees meer

Wensenlijstje Rover-Den Haag e.o. voor de nieuwe gemeenteraad

In maart 2018 vinden de verkiezingen van de gemeenteraad plaats. Rover-Den Haag e.o. speelt alvast in op de verkiezingsprogramma’s in wording door een wensenlijstje voor het OV in periode 2018– 2022  te presenteren. De Rover-afdeling heeft hiervoor een aantal wenselijke ontwikkelingen voor Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg op een rij gezet. Den Haag Er zal volgens de visie van Rover...

Lees meer

Blog: spookbussen

Spookbussen zijn bussen die wel rijden maar waarover geen informatie te vinden is. Deze zomer ontdekte ik dat er bussen reden naar het Henschotermeer, een bekende recreatieplas op de Stichtse Heuvelrug. Op zichzelf is het een uitstekend idee om bussen die niet nodig zijn voor scholierenvervoer, in de zomer in te zetten naar recreatiegebieden die geteisterd worden door files. Maar omdat niemand wist...

Lees meer

De Reiziger nummer 5 van 2017 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2017 is verschenen en valt één dezer dagen bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Elektrisch busvervoer in vele vormen Het aantal elektrische bussen in Nederland neemt snel toe. In Eindhoven gaan er dit jaar 43 rijden, en vanaf december 100 in de concessie Amstelland-Meerlanden....

Lees meer