Skip to main content

"Meer werkzaamheden vraagt ook meer van spoorvervoerders"

Er zijn creatieve maatregelen nodig nu de treinreiziger de komende jaren steeds meer overlast gaat krijgen door spoorwerkzaamheden. Zo kunnen de drukste momenten worden ontlast door extra korting in de daluren te geven. Daarvoor pleit Rover-directeur Freek Bos vandaag in de Tweede Kamer. Treinreizigers moeten de komende jaren rekening houden met grote overlast door werkzaamheden aan het...

Werkzaamheden

Lees meer

Arriva en Hermes verbeteren klachtafhandeling na advies Reizigersoverleg Brabant

Arriva en Hermes zeggen toe diverse onderdelen van hun klachtenmonitoring en -afhandeling te gaan versterken. Aanleiding is een advies van Reizigersoverleg Brabant, waar Rover ook deel van uitmaakt. Het Reizigersoverleg baseerde het advies op diverse signalen van reizigers.  Beide vervoerders ontvingen eerder suggesties van Reizigersoverleg Brabant om hun klachtenafhandeling te...

Noord-Brabant, Lokaal

Lees meer

Actie nodig om onbetaalbare trein te voorkomen

De politiek moet snel in actie komen om te voorkomen dat de trein voor veel mensen onbetaalbaar wordt. Dat stelt Rover in een reactie op de jaarcijfers van NS. Duurdere treinkaartjes zal alleen maar meer reizigers kosten, waarschuwt Rover. Eerder besloot het kabinet om de knip te trekken om te voorkomen dat de trein dit jaar fors duurder zou worden. Voor 2025 is deze toezegging echter niet...

Tarieven

Lees meer

Vroege intercity Rotterdam – Dordrecht keert terug

Treinreizigers kunnen later dit jaar weer in de vroege ochtend van Rotterdam naar Dordrecht reizen. NS geeft gehoor aan het advies van Rover en de andere consumentenorganisaties om de eerste intercity op werkdagen te laten terugkeren. Sinds december 2023 is de Intercity die op werkdagen om 06:21 van Rotterdam naar Dordrecht reed, geschrapt. Rover krijgt hierover veel klachten. Het was de...

Dienstregeling

Lees meer

Langere treinen voor Sprinter-reiziger Utrecht - Leiden

Reizigers tussen Utrecht, Alphen aan den Rijn en Leiden kunnen voortaan iets langere treinen verwachten op zondag. Dat is onderdeel van een aantal maatregelen die NS neemt om vertragingen op het traject tegen te gaan. Dat heeft NS een Rover laten weten. Rover ontving een aantal klachten over vertragingen tussen Utrecht, Alphen aan den Rijn en Leiden. Vooral in het weekend lijkt de overstap op...

Drukte in het OV, Dienstuitvoering

Lees meer

NS kondigt meer treinen aan in 2025

In 2025 gaan er weer flink meer treinen rijden, heeft NS bekend gemaakt. Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden. NS heeft een adviesaanvraag neergelegd waar Rover zich met de andere consumentenorganisaties over gaat buigen. Na enkele jaren van minder treinen wegens de corona-nasleep en het slepende...

Dienstregeling

Lees meer

Gebrek aan openbaar vervoer dreigt in Amsterdam

Minder trams in de binnenstad en de oude wijken, vaker overstappen en verder lopen naar de halte: de nieuwe plannen van Vervoerregio Amsterdam dreigen het Amsterdamse openbaar vervoer fors minder aantrekkelijk te maken. Dat zegt Rover-Amsterdam tijdens een inspraakmoment tegen de gemeente. “Buiten de A10 wonen ook mensen die niet alleen bereikbaar willen zijn, maar ook naar de oudere stadsdelen...

Amsterdam, Lokaal

Lees meer

NS maakt samenreiskorting flink ingewikkelder

NS gaat het flink moeilijker maken om gebruik te maken van samenreiskorting. Middels een systeem met koppelcodes moet de reiziger vanaf 22 april flink wat voorwerk doen om iemand met korting mee te nemen, de bedoeling is dat het daardoor onmogelijk wordt om samen met een onbekende te reizen. Rover ziet er niets in om de NS-reiziger nog meer drempels op te werpen. NS-abonnementhouders kunnen...

Tarieven

Lees meer

Reizigerscadeau: treinreizigers vragen vooral om meer sociale interactie

Veel treinreizigers zouden graag een manier zien om contact te leggen met andere reizigers in de trein. Dat blijkt uit inzendingen voor het Reizigerscadeau, de wedstrijd die Rover organiseert voor een verbetering die NS gaat uitvoeren. Tot nu toe kreeg Rover ruim 4600 ideeën binnen. Rover vroeg reizigers wat zij zichzelf en andere treinreizigers cadeau zouden willen doen als zij maximaal 1,5...

Acties

Lees meer

“Meer ruimte voor bus en fiets aub bij nieuwbouwgebied Gouda”

Er moet meer aandacht komen voor veilige doorstroming van bus en fiets bij de herinrichting van het PWA-kazernegebied in Gouda. Dit kan onder meer door de ruimte anders in te richten of buslijnen te verleggen. Dit schrijven de plaatselijke afdelingen van Rover en de Fietsersbond. De beide partijen sloegen de handen ineen en presenteren een zienswijze op de plannen voor het gebied aan gemeente...

Gouda en Midden-Holland, Lokaal

Lees meer

OV-reiziger heeft vaak meer dan één reisplanner nodig

Een grote groep reizigers maakt gebruik van meerdere reisplanner-apps omdat er niet één app bestaat die in alle situaties het beste advies geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Rover. Wel zijn reizigers tevreden over de kwaliteit van de populairste apps. De NS-reisplanner wordt door reizigers het meest gewaardeerd. Rover onderwierp 42 reisplanners aan een uitgebreide test en vroeg honderden...

Reisinformatie

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2024 is verschenen

Verenigingsblad De Reiziger nummer 1 van 2024 (januari) is zowel digitaal als op papier verschenen. Rover-leden die voor een papieren blad hebben gekozen, kunnen deze week het nieuwste exemplaar op de deurmat verwachten. Met hierin de volgende onderwerpen: Welkom terug!In 2024 keren veel intercity’s en enkele sprinters terug, en krijgt de vrijdag definitief trekjes van een...

Vereniging

Lees meer

Betere bereikbaarheid moet prioriteit worden nieuw kabinet

Een coalitie van 29 maatschappelijke organisaties en bedrijven, waaronder Rover en partijen als HandicapNL, vakbond FNV, de Nederlandse Spoorwegen en Natuur & Milieu, maakt zich grote zorgen dat steeds minder mensen dagelijkse bestemmingen goed kunnen bereiken. Deze liggen steeds verder weg, het ov wordt in veel gebieden uitgekleed en is bovendien niet voor iedereen goed toegankelijk. Door...

Politiek en lobby

Lees meer

Wedstrijd: bedenk jij het Reizigerscadeau?

Wat zou jij jezelf en andere treinreizigers cadeau willen doen? Rover daagt de treinreiziger antwoord te geven op deze vraag. De leukste inzendingen winnen zelf een mooi cadeau zoals een rondreis door Zwitserland. Maar het belangrijkste: het winnende idee wordt daadwerkelijk door NS uitgevoerd. In 2022 kregen treinreizigers te maken met minder treinen bij NS wegens personeelsgebrek. Het...

Acties

Lees meer

Veel klachten over nieuwe busvervoerders

Reizigers die vorige maand te maken hebben gekregen met een nieuwe busvervoerder in hun regio, klagen steen en been over vertragingen en uitval. Rover baalt van de overlast en vraagt om compensatie van reizigers. Rover krijgt opvallend veel klachten over vertragingen en uitval van ritten sinds de nieuwe dienstregeling van start is gegaan. Het gaat met name om de delen van het land waar met de...

Dienstuitvoering, concessies, Prestaties

Lees meer

“ProRail en NS moeten prestaties spoor snel weer verbeteren”

ProRail en NS moeten snel grip krijgen op de problemen die het spoor teisteren. Met deze boodschap is Rover in gesprek gegaan met beide partijen. Nadat Rover de noodklok luidde over de toenemende vertragingen op het spoor, kwamen NS en ProRail met een analyse. Oorzaken worden hier vooral gelegd bij problemen met de infrastructuur, werkzaamheden op het spoor, snelheidsbeperkingen op de HSL...

Prestaties

Lees meer

Rover luidt noodklok over vertragingen spoor

Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd over de vele vertragingen op het spoor. De prestaties moeten snel weer op orde worden gemaakt, stelt Rover. NS en ProRail hebben toegezegd met een analyse te komen.  Het jaar 2023 was een zwaar jaar voor de treinreiziger, zo blijkt uit klachten die bij Rover binnen zijn gekomen. De cijfers bevestigen dit: het aantal NS-reizigers dat met...

Prestaties

Lees meer