Skip to main content

NS maakt samenreiskorting flink ingewikkelder

NS gaat het flink moeilijker maken om gebruik te maken van samenreiskorting. Middels een systeem met koppelcodes moet de reiziger vanaf 22 april flink wat voorwerk doen om iemand met korting mee te nemen, de bedoeling is dat het daardoor onmogelijk wordt om samen met een onbekende te reizen. Rover ziet er niets in om de NS-reiziger nog meer drempels op te werpen. NS-abonnementhouders kunnen sinds...

Tarieven

Lees meer

Reizigerscadeau: treinreizigers vragen vooral om meer sociale interactie

Veel treinreizigers zouden graag een manier zien om contact te leggen met andere reizigers in de trein. Dat blijkt uit inzendingen voor het Reizigerscadeau, de wedstrijd die Rover organiseert voor een verbetering die NS gaat uitvoeren. Tot nu toe kreeg Rover ruim 4600 ideeën binnen. Rover vroeg reizigers wat zij zichzelf en andere treinreizigers cadeau zouden willen doen als zij maximaal 1,5 miljoen...

Acties

Lees meer

“Meer ruimte voor bus en fiets aub bij nieuwbouwgebied Gouda”

Er moet meer aandacht komen voor veilige doorstroming van bus en fiets bij de herinrichting van het PWA-kazernegebied in Gouda. Dit kan onder meer door de ruimte anders in te richten of buslijnen te verleggen. Dit schrijven de plaatselijke afdelingen van Rover en de Fietsersbond. De beide partijen sloegen de handen ineen en presenteren een zienswijze op de plannen voor het gebied aan gemeente Gouda. Op...

Gouda en Midden-Holland, Lokaal

Lees meer

OV-reiziger heeft vaak meer dan één reisplanner nodig

Een grote groep reizigers maakt gebruik van meerdere reisplanner-apps omdat er niet één app bestaat die in alle situaties het beste advies geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Rover. Wel zijn reizigers tevreden over de kwaliteit van de populairste apps. De NS-reisplanner wordt door reizigers het meest gewaardeerd. Rover onderwierp 42 reisplanners aan een uitgebreide test en vroeg honderden reizigers...

Reisinformatie

Lees meer

De Reiziger nummer 1 van 2024 is verschenen

Verenigingsblad De Reiziger nummer 1 van 2024 (januari) is zowel digitaal als op papier verschenen. Rover-leden die voor een papieren blad hebben gekozen, kunnen deze week het nieuwste exemplaar op de deurmat verwachten. Met hierin de volgende onderwerpen: Welkom terug!In 2024 keren veel intercity’s en enkele sprinters terug, en krijgt de vrijdag definitief trekjes van een weekenddag....

Vereniging

Lees meer

Betere bereikbaarheid moet prioriteit worden nieuw kabinet

Een coalitie van 29 maatschappelijke organisaties en bedrijven, waaronder Rover en partijen als HandicapNL, vakbond FNV, de Nederlandse Spoorwegen en Natuur & Milieu, maakt zich grote zorgen dat steeds minder mensen dagelijkse bestemmingen goed kunnen bereiken. Deze liggen steeds verder weg, het ov wordt in veel gebieden uitgekleed en is bovendien niet voor iedereen goed toegankelijk. Door slim...

Politiek en lobby

Lees meer

Wedstrijd: bedenk jij het Reizigerscadeau?

Wat zou jij jezelf en andere treinreizigers cadeau willen doen? Rover daagt de treinreiziger antwoord te geven op deze vraag. De leukste inzendingen winnen zelf een mooi cadeau zoals een rondreis door Zwitserland. Maar het belangrijkste: het winnende idee wordt daadwerkelijk door NS uitgevoerd. In 2022 kregen treinreizigers te maken met minder treinen bij NS wegens personeelsgebrek. Het gevolg...

Acties

Lees meer

Veel klachten over nieuwe busvervoerders

Reizigers die vorige maand te maken hebben gekregen met een nieuwe busvervoerder in hun regio, klagen steen en been over vertragingen en uitval. Rover baalt van de overlast en vraagt om compensatie van reizigers. Rover krijgt opvallend veel klachten over vertragingen en uitval van ritten sinds de nieuwe dienstregeling van start is gegaan. Het gaat met name om de delen van het land waar met de nieuwe...

Dienstuitvoering, concessies, Prestaties

Lees meer

“ProRail en NS moeten prestaties spoor snel weer verbeteren”

ProRail en NS moeten snel grip krijgen op de problemen die het spoor teisteren. Met deze boodschap is Rover in gesprek gegaan met beide partijen. Nadat Rover de noodklok luidde over de toenemende vertragingen op het spoor, kwamen NS en ProRail met een analyse. Oorzaken worden hier vooral gelegd bij problemen met de infrastructuur, werkzaamheden op het spoor, snelheidsbeperkingen op de HSL wegens...

Prestaties

Lees meer

Rover luidt noodklok over vertragingen spoor

Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd over de vele vertragingen op het spoor. De prestaties moeten snel weer op orde worden gemaakt, stelt Rover. NS en ProRail hebben toegezegd met een analyse te komen.  Het jaar 2023 was een zwaar jaar voor de treinreiziger, zo blijkt uit klachten die bij Rover binnen zijn gekomen. De cijfers bevestigen dit: het aantal NS-reizigers dat met minder...

Prestaties

Lees meer

Van spitsheffing tot de boot naar Ameland: ons jaar 2023 in vogelvlucht

Terug naar Online Magazine Eindejaarslijstje Van spitsheffing tot de boot naar Ameland: ons jaar 2023 in vogelvlucht Het jaar loopt alweer ten einde, tijd voor een eindejaarslijstje! We kijken alvast terug op een bewogen 2023. Wat mag Rover tot de grote successen voor de reiziger rekenen? Welke verslechteringen konden wij niet voorkomen? Een niet-uitputtend overzicht. De Reiziger Digitaal,...

Lees meer

(Afstudeer)stage internationaal openbaar vervoer

Ben jij op zoek naar een (afstudeer)stage? Vind je openbaar vervoer belangrijk en vind je het leuk om je communicatieskills in te zetten? Dan is deze stage iets voor jou. Over de stage  Wil jij bijdragen aan een duurzame wereld? Kom stagelopen bij Rover! Internationaal reizen is een hot topic waar de laatste tijd veel over te doen is. Toch blijkt in de praktijk nog lastig om goede en betrouwbare...

Internationaal

Lees meer

Rover eist einde paaltjeschaos station Zutphen

Rover wil dat er per direct een einde komt aan het onnodige “paaltjesoerwoud” op station Zutphen. Sinds zondag kunnen reizigers nog maar uit twee spoorvervoerders kiezen op het station. Toch blijven er drie verschillende OV-chipkaartpaaltjes staan. Dit is tegen de landelijke afspraken, stelt Rover. Het is één van de meest gefotografeerde OV-situaties in Nederland: de drie verschillende OV-chipkaartpaaltjes...

Gelderland, Betaalwijzen, Lokaal

Lees meer

Dienstregeling 2024: wat kan de reiziger verwachten?

Van extra treinen tot juist minder treinen tot vrijdag als extra weekenddag maar mét spitsuren: dienstregeling 2024 gaat flink wat veranderingen met zich meebrengen. Hoewel er weer meer treinen gaan rijden, is de dienstregeling van voor corona nog steeds niet hersteld. Vooral op vrijdag en in het weekend krijgen reizigers nog steeds te maken met minder treinen en daarom mogelijk ook vollere treinen....

Dienstregeling

Lees meer

Papieren spoorboekje 2024 nu te bestellen

Vanaf vandaag is het papieren spoorboekje met dienstregeling 2024 te koop. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl brengen voor de 11e keer het boekje uit in samenwerking met Treinposities.nl. De organisaties constateren dat de behoefte aan een papieren boekje aanwezig is gebleven nadat NS 13 jaar geleden met de uitgave stopte. In het spoorboekje staan alle treintijden in 2024 van NS, Arriva,...

Dienstregeling

Lees meer

Reiziger lang zonder rechtstreekse trein naar Londen

Reizigers zullen volgend jaar een half jaar geen gebruik kunnen maken van een directe Eurostar van Amsterdam naar Londen. Vanuit Londen blijft de route wel direct. De 6 maanden zonder Eurostar zijn zonde, gelijktijdig is Rover blij dat het oponthoud veel korter is dan de 11 maanden die eerste geprognosticeerd waren. Door werkzaamheden aan het spoor is het niet mogelijk om vanaf juni 2024 als reiziger...

HSL, Internationaal

Lees meer

Rover wil compensatie voor HSL-reizigers wegens vertragingen

Rover wil dat reizigers van de HSL worden gecompenseerd voor de vele vertragingen. Ook moet er betere informatie komen over de oorzaken. “Het is tijd dat NS en ProRail een handreiking doen.” Rover krijgt veel klachten van reizigers over de betrouwbaarheid van de hogesnelheidslijn. De cijfers liegen er niet om: zo’n 25 procent van de reizigers op de HSL doet meer dan 5 minuten vertraging op. Daarmee...

HSL

Lees meer