Wagenborg schept meer duidelijkheid voor reizigers naar Ameland door de inzet van de tweede veerboot voortaan tijdig weer te geven in het afvaartenoverzicht. Hiermee is een aanbeveling van onder andere Rover opgevolgd. De vijfkwartierdienstregeling waarmee sinds september wordt gevaren, blijft.
Door problemen met de dichtslibbende vaargeul naar Ameland, was de dienstregeling van de veerdienst onbetrouwbaar...
"Nieuwe afspraken met ProRail nodig"
Maak nieuwe afspraken met ProRail over onder meer het beperken van hinder voor reizigers. Dat schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een reactie op het nieuwe contract dat binnenkort met ProRail zal worden getekend.
In 2025 gaat een nieuw contract in tussen ProRail en het Rijk. Als het aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt, komt daar niets nieuws in te...
Overlast door werkzaamheden Den Haag - Rotterdam: Rover vraagt om evaluatie
Rover baalt van de grote overlast voor reizigers door de uitgelopen werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam, juist nu het zomercarnaval extra reizigers naar Rotterdam trekt. Rover wil met de betrokken partijen in gesprek om te bekijken hoe herhaling voorkomen kan worden.
Door onverwachte tegenslagen bij de spoorwerkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam, krijgen reiziger langer te maken met...
HSL-debacle duurt voort
Treinen over de hogesnelheidslijn blijven tot in 2026 op lager snelheid rijden. Er kan niet langer met goed fatsoen een toeslag voor deze treindienst gevraagd worden, vindt Rover. Desondanks houdt NS aan de toeslag vast.
De snelheid op de HSL is op enkele stukken al een tijd verlaagd naar 80 km per uur in verband met bouwfouten. Door alle snelheidsbeperkingen zijn reizigers nu langer onderweg....
“Arriva-infozuil goede aanvulling op servicepunt”
De Arriva-infozuil is een goede aanvulling op een serviceloket maar geen vervanging, stelt Rover-Drenthe. Samen met het OV-Consumentenplatform Groningen en Drenthe heeft de Rover-afdeling een aantal verbeterpunten voor Arriva.
Reizigers moeten altijd de mogelijkheid hebben om persoonlijke hulp te krijgen op het station, vindt Rover. Een videohulp kan een goed alternatief zijn wanneer er geen loket...
NS en ProRail gaan aan de slag met verbeteringen
NS en ProRail gaat maatregelen treffen tegen defecte treinen, hinder door werkzaamheden en vertragingen door snelheidsbeperkingen. Dat blijkt uit het verbeterplan dat werd gemaakt nadat Rover hiertoe had opgeroepen. Rover heeft een positieve indruk van het plan maar vindt dat ook zonder inzet van boetegelden de verbeteringen door moeten gaan.
Eerder dit jaar werden NS en ProRail onder verscherpt...
Rover-'Pleeboy' Aldo Markus ontvangt postuum de Gouden Rolstoel
Vorige week werd de vereniging opgeschrikt door het plots overlijden van Aldo Markus. Maandag namen familie, collega’s en vakgenoten afscheid van hem. Daarbij werd hij postuum door NS bekroond met een gouden rolstoel vanwege zijn inzet voor toegankelijk openbaar vervoer.
Aldo is vanaf het prille begin betrokken geweest bij Rover en heeft menig afdeling helpen opbouwen. Hij heeft in bijna alle gremia...
De Reiziger nummer 3 van 2024 is verschenen
Verenigingsblad De Reiziger nummer 3 van 2024 (juli) is zowel digitaal als op papier verschenen. Rover-leden die voor een papieren blad hebben gekozen, kunnen één dezer dagen het nieuwste exemplaar op de deurmat verwachten. Met hierin de volgende onderwerpen:
Nieuwe OV-stem bij TransdevOok de stem die de haltes omroept kan met pensioen gaan. Bij Transdev heet de nieuwe stem Marieke Eyskoot,...
“Maak fietsenstalling Amsterdam beter toegankelijk voor reizigers met een beperking”
Bij de nieuwe fietsenstalling van station Amsterdam Centraal worden reizigers met een beperking niet altijd correct en gelijkwaardig gefaciliteerd. Dit schrijft de Reizigers Advies Raad (RAR), waar Rover Amsterdam onderdeel van uitmaakt.
De RAR heeft wel grote waardering voor de ondergrondse fietsenstallingen die Amsterdam Centraal sinds vorig jaar rijk is: “wij zien in deze fietsenstallingen een...
Actieplan voor defecte liften en roltrappen in Amsterdam
Vervoerregio Amsterdam heeft een actieplan gemaakt om defecte liften in het openbaar vervoer sneller te repareren en problemen te voorkomen. Dit na een oproep van de Regioraad en de RAR, aangespoord door Rover-Amsterdam samen met Clientenbelang.
Veel reizigers krijgen te maken met defecte liften en roltrappen in het openbaar vervoer. Zeker voor reizigers met een beperking kan dit grote gevolgen...
“Spitstrein Harderwijk moet snel terugkomen”
Rover wil dat er snel meer treinen gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht. De reizigersvereniging is dan ook onaangenaam verrast dat er nog geen groen licht is voor de eerste stap: de terugkeer van de spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort.
Vanwege personeelstekorten werden de extra spitstreinen tussen Harderwijk en Amersfoort eind 2022 tijdelijk geschrapt. Eind dit jaar zouden de treinen...
Tip: voordeliger de grens over
Op vakantie met het openbaar vervoer? Of een dagje de grens over? Bekijk onze tips om te besparen!
Wist je dat een reis opgedeeld in twee tickets soms voordeliger is dan in één? En dat je als Nederlander ook van diverse voordelige tickets in onze buurlanden kunt profiteren? Het is even zoeken, maar een internationale reis kan soms net even wat goedkoper.
Op reis met het openbaar vervoer is fijn...
“Investeer in CitySprinter die verder rijdt dan Dordrecht”
Investeer in hoogfrequente Sprinters die vanaf Den Haag, Rotterdam en Dordrecht doorrijden naar Sliedrecht en verder. Dat schrijft Rover in een brief aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij presenteert Rover een zienswijze op de plannen voor een CitySprinter.
NS wil in de toekomst een CitySprinter gaan inzetten tussen Den Haag en Dordrecht. Deze trein moet de grootschalige...
Nieuwe voorwaarden fiets mee in de trein
Per 1 juli wijzigt NS de voorwaarden voor het meenemen van de fiets in de trein. NS wil met deze wijzigingen de regels duidelijker maken om zo discussies in de trein te voorkomen. Sommige regels zijn echter ook strenger en dit beperkt de reismogelijkheden. Eerder heeft Rover daarom negatief geadviseerd over deze wijzigingen.
Vouwfietsen mogen vanaf 1 juli nog steeds gratis mee als ze geen hinder...
“Ticketprijzen Friese Waddenveren zijn te hoog”
De betaalbaarheid van de veerdiensten naar de Waddeneilanden moet verbeteren. Dit schrijft Rover aan het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Rover vraagt in een zienswijze om hier voor de volgende contractperiode rekening mee te houden.
Rover vroeg reizigers wat er moet worden verbeterd als per 2029 de nieuwe contracten voor de veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden ingaan. Het...
Rover vraagt Europa in manifest om meer treinen en minder vliegen
Een groot deel van de vliegpassagiers op Schiphol zou ook per trein kunnen reizen als het aanbod goed is. Het is daarom hoog tijd dat de Europese Unie in actie komt en het internationale spoorvervoer verbetert. Met die boodschap heeft Rover een manifest overhandigd aan de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS).
“Ruim 10% van de vliegreizigers op Schiphol, overstappers niet meegerekend, vliegt binnen...
Red Mijn Lijn: goed resultaat gevierd met taart
Met het aanbieden van een feestelijke taart aan vertegenwoordigers van het Rijk en de provincies, vierde Rover deze week dat de gevreesde kaalslag in het openbaar vervoer dit jaar is voorkomen. Met daarbij wel de belangrijke boodschap dat het gevaar nog niet is geweken.
Vorig jaar lanceerde Rover de actie Red Mijn Lijn om aandacht te vragen voor dreigende bezuinigingen in het openbaar vervoer....