Bij de verbouwing van station Gilze-Rijen moet rekening worden gehouden met toekomstige spooruitbreiding naar vier sporen. Hiervoor pleit Rover in een brief aan de gemeenteraad van Gilze-Rijen.
Deze week spreekt de gemeenteraad over een gebiedsvisie voor de stationsomgeving. Rover is blij met de meeste onderdelen van deze visie. Het station wordt aangenaam en veilig voor reizigers door het...
OV-reizigers weten niet waar ze aan toe zijn
Veel reizigers willen weten hoe hun reis in de bus, tram of trein er vanaf 1 juni uit gaat zien. Dat blijkt uit de vele vragen die Reizigersvereniging Rover binnenkrijgt. Rover waarschuwt ervoor dat er een lappendeken aan maatregelen ontstaat. Het protocol dat de OV-sector heeft opgesteld, brengt geen duidelijkheid voor de reiziger.
Reizigers werden deze week verrast omdat zij van NS geen...
Blog: wij weten het ook niet
De laatste weken krijgen we veel vragen en opmerkingen van reizigers binnen. Dat is heel fijn. Op die manier kunnen we goed het overleg met vervoerders aangaan. Zoals we gewend zijn, komen veel reizigers met vragen bij Rover wanneer ze bij de vervoerder het antwoord niet kunnen vinden. Wat we niet gewend zijn, is dat wij ook het antwoord niet hebben.
Neem bijvoorbeeld de simpele vraag of de...
Rover wil snelbussen tussen Nijmegen en Eindhoven
Er moet worden geïnvesteerd in beter openbaar vervoer in het gebied tussen Nijmegen en Eindhoven om de economie te versterken en de mobiliteit te verduurzamen. Dat schrijft Reizigersvereniging Rover in een brief aan de gemeenteraad van Nijmegen en aan het projectteam A50.
Rover ziet kansen in diverse plannen die in het gebied klaar liggen: zo heeft het Rijk een budget beschikbaar gesteld om...
Rover kritisch over reserveringsproef NS
Rover is zeer kritisch over het treinreserveringssysteem dat NS gaat testen. Rover wil dat het openbaar vervoer makkelijk toegankelijk is voor iedereen en vreest dat dit systeem daar aan afdoet.
NS heeft een pilot ‘Trein Veilig Service’ aangekondigd. Hiermee wil NS door 5000 vrijwilligers een systeem laten testen dat reizigers hun reis laat registreren. Rover-directeur Freek Bos vreest dat de...
Het OV is voor iedereen!
Dit opiniestuk verscheen op 6 mei in Dagblad Trouw
‘Wie mag er nog mee met het OV?’ en ‘Niet iedereen kan mee in de trein’: twee nieuwskoppen die de afgelopen week in de media verschenen. De reiziger gaat zich afvragen of hij of zij nog wel welkom is in het openbaar vervoer. Er lijkt zelfs een heuse “reisschaamte” te ontstaan, getuige meldingen die Rover krijgt van reizigers die zich afvragen...
Veelgestelde vragen over corona en OV
De uitbraak van het coronavirus heeft de samenleving voor een groot deel tot stilstand gebracht. Dit geldt ook voor het openbaar vervoer. We dringen er daarom bij de OV-bedrijven op aan om reizigers de mogelijkheid te bieden hun OV-abonnement te pauzeren.
Hieronder de meestgestelde vragen die bij Rover binnenkomen. De antwoorden worden regelmatig van een update...
Internationale reizigers vaak ten onrechte met voucher afgescheept
Rover wil dat vervoersbedrijven duidelijk aan reizigers communiceren dat zij recht hebben op restitutie wanneer hun internationale rit wordt geannuleerd. Rover merkt dat annuleringen veelvuldig worden afgehandeld met een voucher en dat reizigers soms veel moeite moeten doen om hun geld terug te krijgen.
Wegens het coronavirus worden internationale treinreizen veelvuldig geannuleerd. Reizigers...
ALV verplaatst naar november
Als vereniging roept Rover tweemaal per jaar een Algemene Ledenvergadering bijeen. De eerste ALV van 2020 stond gepland voor zaterdag 16 mei. Vanwege het coronavirus hebben wij deze vergadering echter moeten annuleren.
Er is dit jaar nu nog één ALV en wel op zaterdag 21 november in Ede. Roverleden ontvangen hiervoor een uitnodiging. Leden die het concept-jaarverslag en jaarrekening over 2019...
“Stem coronamaatregelen OV op elkaar af”
Zorg dat binnen het hele openbaar vervoer dezelfde coronamaatregelen gelden. Deze oproep doet Reizigersvereniging Rover in een brief aan overheden en vervoersbedrijven. Wat Rover betreft moeten deze maatregelen erop gericht zijn straks weer zoveel mogelijk de normale situatie te benaderen.
Aangepaste dienstregelingen, afgezette stoelen, éénrichtingsverkeer of een reserveringsapp: op dit...
Op Verkenning: thuis
Bij het verschijnen van ons blad De Reiziger plaatsen wij altijd een interessante wandelroute op deze website, goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Maar in deze corona-tijden is het OV even geen uitje. Daarom voor iedereen die het openbaar vervoer mist, deze keer een Op Verkenning vanuit huis.
Oosterbeek De wandelroute van deze maand zou ons naar de omgeving van Oosterbeek brengen....
Rover ziet praktische bezwaren bij reserveringsapp
Vandaag bericht NRC over het idee om een reserveringsapp voor het OV te ontwikkelen. Reizigersvereniging Rover ziet veel praktische bezwaren bij een reserveringsapp. In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn.
Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein? Hoe zit het met de privacy van de reiziger? Hoe...
Rover wil veilige en uniforme maatregelen voor 1,5 meter samenleving
Reizigers die een noodzakelijke reis met openbaar vervoer voor werk of zorg maken, moeten dit veilig kunnen blijven doen. Er zullen grote aanpassingen gedaan moeten worden om 1,5 meter afstand tussen reizigers en personeel te kunnen garanderen. Rover heeft de Staatssecretaris een brief gestuurd om te zorgen dat aanpassingen overal hetzelfde zijn zodat reizigers weten wat zij mogen...
Gezocht: voorzitter Reizigers Advies Raad
Wie is de Vervoerregio Amsterdam?Wij zijn een samenwerkingsverband van 15 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan de meest innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Bij alles wat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio...
Aanpassingen ‘coronadienstregeling’ in Noord-Nederland
Op advies van Rover heeft NS enkele aanpassingen doorgevoerd in de coronadienstregeling. Zo zijn aansluitingen in Meppel verbeterd en wordt deze maand de dienstregeling rond Zwolle aangepast.
Tijdens de basisdienstregeling die NS momenteel uitvoert, is het een gegeven dat treinreizigers langer onderweg zijn. Toch kan het de moeite zijn om met enkele kleine aanpassingen de reistijd flink te...
Blog: de anderhalvemeterdienstverlening
In de supermarkt kennen we het beeld inmiddels: wachtstrepen, kruizen en plexiglas moeten zorgen dat we voldoende afstand houden en daarmee verspreiding van het coronavirus voorkomen. We hopen allemaal dat ergens de komende tijd de maatregelen wat versoepeld kunnen worden. Grote stappen zullen daarin niet worden genomen, maar elke stap richting normaliseren is er in ieder geval één. Natuurlijk...
Nieuwe dubbeldekkers: toegankelijk en comfortabel
NS start een aanbesteding voor de aanschaf van nieuwe dubbeldekkers die vanaf circa 2027 zullen gaan rijden. Deze dubbeldekkers zijn bedoeld als opvolger van oude Intercity-dubbeldekkers en de ICM-intercity’s. De afgelopen maanden heeft NS met Rover en andere consumentenorganisaties gesproken over deze plannen en hebben wij advies mogen uitbrengen.
Rover is blij dat NS doorgaat met het...