Skip to main content

Uitbreiding assistentieverlening NS-stations

NS wil in 2025 assistentieverlening aanbieden op alle NS-stations. Rover reageert positief op dit voornemen en vraagt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat reisassistentie op stations van zowel NS als andere vervoerders, tegen dezelfde voorwaarden wordt aangeboden. Met reisassistentie kunnen reizigers met een beperking geholpen bij het in- en uitstappen van de trein en...

Toegankelijkheid, Advies

Lees meer

‘OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie’

OV-bedrijven moeten beter communiceren met hun reizigers als er vertragingen optreden of diensten uitvallen. Ook de informatievoorziening over de algemene voorwaarden van OV-abonnementen kan beter. Dit schrijft de OV ombudsman in zijn rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar. Hoewel de gemiddelde reiziger het openbaar vervoer in Nederland een ruime voldoende geeft, blijft communicatie bij...

Reisinformatie, Klantenservice, OV ombudsman

Lees meer

"Voorkom vertraging door herfstmaatregelen Groningen - Zwolle"

Het is goed dat NS tussen Groningen en Zwolle maatregelen neemt om vertragingen in de herfst te voorkomen, maar dit zou niet ten koste mogen gaan van aansluitingen en toegankelijkheid. Dat schrijft Rover samen met andere consumentenorganisaties in een advies binnen het Locov. In de herfst zullen enkele sprinterdiensten tussen Groningen en Zwolle met oudere Sprinters (SGMm) worden gereden. Deze...

Dienstregeling, Materieel, Advies

Lees meer

Rocov-Gelderland wil betere doorstroming busvervoer

Vrije busbanen zijn nodig om de doorstroom van het busvervoer in Gelderland te verbeteren. Anders bestaat het risico dat reizigers de auto boven de bus verkiezen. Dit stelt Rocov Gelderland, waar Rover in vertegenwoordigd is, in een brandbrief aan de Gelderse gemeenten. De reistijd van de Gelderse bussen wordt steeds langer. De oorzaak ligt volgens het Rocov vooral in toenemend verkeer, werkzaamheden...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, Afdelingsnieuws

Lees meer

Kleine verbeteringen nachtnet

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov reageren positief op de NS-voorstellen om een aantal kleine verbeteringen door te voeren in het nachtnet. Wel stellen de consumentenorganisaties de voorwaarde dat aansluitingen op nachtbussen behouden blijven. NS stelt voor om de nachtnettreinen vanaf september niet meer lang te halteren op Leiden Centraal maar op Schiphol Airport. Reizigers...

Dienstregeling, Advies

Lees meer

“Werken aan spoor kan klantvriendelijker”

Reizigersvereniging Rover presenteert een set aanbevelingen om werkzaamheden aan het spoor klantvriendelijker te laten verlopen. De aanbevelingen komen voort uit een analyse van klachten die reizigers hebben ingediend over overlast door spoorwerkzaamheden. Er wordt veelvuldig aan het spoor gewerkt, waardoor op een aantal trajecten minder treinen rijden. Zo kunnen reizigers in augustus veel overlast...

Werkzaamheden, Onderzoek

Lees meer

Rover teleurgesteld door verdwijnen loket op station Heerlen

Het kopen van een treinkaartje is voor bepaalde reizigers op station Heerlen een stuk lastiger geworden. Het vernieuwde station heeft geen ticketbalie en ook de kaartautomaat van de Deutsche Bahn is verdwenen. Rover-Limburg is teleurgesteld. De officiële opening van het vernieuwde station Heerlen is pas op 31 augustus, maar sinds deze maandag kunnen reizigers al van het bijna voltooide station...

Internationaal, Toegankelijkheid, Betaalwijzen, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

NS gaat beter informeren over spoorwerkzaamheden

NS gaat reizigers beter informeren over de gevolgen van de spoorwerkzaamheden rond Naarden-Bussum. Ook vangen NS-medewerkers omreizenden op bij gesloten poortjes om extra kosten voor de reiziger te voorkomen. Deze toezeggingen heeft NS aan Rover gedaan. Van 3 tot en met 25 augustus vinden er grootschalige spoorwerkzaamheden plaats rond Naarden-Bussum en Weesp. Tijdens deze periode is er beperkt...

Reisinformatie, Werkzaamheden

Lees meer

Nog geen liften op vernieuwd station Heerlen

Op maandag 5 augustus wordt het nieuwe station Heerlen in gebruik genomen. Helaas zijn de liften van en naar de perrons niet tijdig gereed. ProRail gaat reizigers helpen de sporen over te steken. Deze week zijn reizigers van en naar Heerlen nog aangewezen op een vervangende bus, maar vanaf maandag kunnen zij weer op het station terecht. Helaas blijkt de leverancier van de liften niet tijdig te...

Toegankelijkheid, Stations en haltes, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

Rover-Amsterdam vraagt om ambitieus vervoerplan

Vervoerregio Amsterdam moet meer eisen stellen aan de vervoerder die vanaf 2021 in regio Zaanstreek-Waterland de bussen gaat verzorgen. Dat schrijft Rover-Amsterdam in een brief aan de Vervoerregio. In 2021 gaat een nieuwe concessie van van kracht start in Zaanstreek-Waterland voor 10 tot mogelijk zelfs 15 jaar. Het programma van eisen voor de aanbesteding wordt nu opgesteld. Rover-Amsterdam mist...

Dienstregeling, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Amsterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: maak van Lelystad een internationale treinhub

Vergeet Lelystad Airport. Maak hier een internationaal treinstation van. Ruimte genoeg, ook om te parkeren. Dit is de suggestie van Frits van Oosten, bestuurslid Rover-afdeling Holland Rijnland, en zijn partner Marlies van Pijkeren in een opiniestuk in dagblad Trouw. Er zijn nog tal van hobbels te nemen voordat het vliegveld Lelystad open kan. Daar kwam pas het probleem van de stikstofuitstoot...

Internationaal, Flevoland, Blog

Lees meer

Klachten volle treinen rond Zwolle houden aan

Net als in de maand mei, werd ook in juni het Meldpunt Volle Treinen van Rover gedomineerd door klachten uit het Noorden van het land. In de relatief rustige zomermaand juni kwamen dit jaar 678 meldingen over overvolle treinen bij ons binnen. Dat zijn er meer dan dezelfde maand vorig jaar (toen 536 meldingen), waarmee de dalende trend in klachten over volle treinen voor het eerst sinds jaren weer...

Drukte in het OV, West-Overijssel

Lees meer

“Voer Europese spoorbeveiliging sneller in”

Voer het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS versneld in op een aantal trajecten en zorg dat reizigers hiervan profiteren met kortere reistijden en hogere frequenties. Dat advies geeft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov. Dankzij ERTMS kunnen treinen dichter op elkaar rijden waardoor er ruimte voor meer treinen ontstaat. Dat het Europese ERTMS (European Rail Traffic...

Infrastructuur, Advies

Lees meer

Blog: zeg het voort

De klanttevredenheid in het openbaar vervoer stijgt steeds meer. Er worden steeds betere prestaties geleverd door de ov-bedrijven. Dat zou er ook voor moeten zorgen dat op feestjes en partijen steeds vaker positief over het openbaar vervoer wordt gesproken. Dat is ook nodig, we geloven de buurman immers eerder dan de NS. Het is daarom belangrijk dat wij als reizigers blijven vertellen dat het openbaar...

Internationaal, Blog

Lees meer

Rover wil uitstel prijsverhoging IC Direct

Per 1 juli gaat de reiziger meer toeslag betalen voor de IC Direct. Hoewel de IC Direct de afgelopen maanden beter is gaan presteren, vindt Rover het nog te vroeg voor een prijsverhoging. Per 1 juli stijgen de tarieven van de toeslagkaartjes voor de IC Direct van €2,40 naar €2,60: een prijsstijging van 8,3%. Ook de toeslagabonnementen worden deze zomer ruim 10% duurder. Volgens het oorspronkelijke...

HSL, Tarieven

Lees meer

NS onderzoekt aansluiting in Eindhoven

Op verzoek van Rover gaat NS onderzoeken of de aansluiting tussen de Sprinter uit Den Bosch op de Intercity naar Maastricht kan worden verbeterd. Deze aansluiting op station Eindhoven wordt een paar keer per dag niet geboden, met een langere reistijd tot gevolg. Reizigers die met de Sprinter vanaf ’s-Hertogenbosch naar Deurne reizen, kunnen op station Eindhoven overstappen op de Intercity...

Dienstregeling, Noord-Brabant, Advies

Lees meer

De Reiziger nummer 4 van 2019 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 4 (juli) van 2019 is verschenen. Dit nummer heeft als thema ‘Eropuit met het OV’. Binnenkort valt het blad (digitaal of per post) bij onze leden op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Tips voor de beste trips Zomer: het uitgelezen seizoen om er lekker op uit te gaan met trein, tram, bus en boot. Ook dit jaar de beste tips voor...

Vereniging

Lees meer