Skip to main content

Veel klachten over volle treinen in het oosten

De top 10 van het meldpunt volle treinen wordt altijd voor een groot deel ingenomen door trajecten uit de Randstad en soms uit Brabant. In januari kwamen er echter opvallend veel klachten uit het oosten van het land binnen. Na de rustige kerstvakantie begonnen klachten over volle treinen alweer snel binnen te druppelen. Toch is januari met 845 klachten relatief rustig verlopen, in vergelijking...

Drukte in het OV, West-Overijssel, Twente

Lees meer

Blog: Zwitserse lessen

Zwitserland is en blijft een land om van te leren. Het gebruik van het OV per hoofd van de bevolking is er globaal tweemaal zo groot als in Nederland. Zwitserland heeft net als Nederland meerdere grote steden - zoals Zürich, Bazel, Bern, Lausanne en Geneve - en vele middelgrote steden die goed met elkaar verbonden zijn. Naast de federale spoorwegen SBB bestaat er een groot aantal kleinere regionale...

Internationaal, Blog

Lees meer

Wijzigingen Mijn Rover

Vanaf 25 mei moeten alle organisaties zich houden aan de nieuwe privacywetgeving: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR). Deze wet vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens en stelt zeer strenge eisen aan de manier waarop verenigingen zoals Rover omgaan met persoonsgegevens. Wijzigingen Mijn Rover Hoewel de gegevens van onze leden uiteraard al volledig zijn afgeschermd,...

Vereniging

Lees meer

Rover bezorgd over toename NS-storingen

De Nederlandse Spoorwegen kampten in 2017 met 117 ‘impactvolle storingen’, dat is eenderde meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit aanhoudend onderzoekswerk van het AD nadat NS eerdere berichtgeving heeft ontkend. Rover vindt het zeer alarmerend dat het aantal grote storingen zo hard is gestegen. Uit de officiële metingen blijkt dat het hier gaat om storingen waarbij minimaal 25 treinen uitvallen...

Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: hulde aan de buschauffeurs

Donderdag raasde een storm over Nederland. Vrachtwagens werden omvergeblazen, het vliegverkeer werd een tijd stilgelegd, veerdiensten werden uit de vaart genomen en de treindienst werd vrijwel in het hele land opgeheven. Maar de bussen reden door, ondanks bomen en takken op de weg en stevige windstoten. Toen de reizigers in de gaten kregen dat de treinen waarschijnlijk de hele dag niet meer zouden...

Blog, Dienstuitvoering

Lees meer

“OV Noordelijke Randstad dreigt vast te lopen”

De ontwikkeling van het openbaar vervoer netwerk in de Noordelijke Randstad houdt de stijgende vraag niet bij, waarschuwt reizigersvereniging Rover. Rover wil dat er snel een samenhangend plan komt voor het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam. Rover heeft woensdag een notitie met de belangrijkste knelpunten aan de Staatssecretaris aangeboden. Zie ook dit artikel in de Telegraaf. Rover...

Infrastructuur, Flevoland, Amstelland-Meerlanden, Politiek en lobby, Amsterdam, Het Gooi, Haarlem e.o.

Lees meer

Rover wil oplossing voor lange wachttijden NS Klantenservice

Rover wil van NS weten waarom meerdere reizigers onacceptabel lang moeten wachten op een reactie van de NS-klantenservice. Vooral de behandeling van restitutieclaims en antwoorden op emails van reizigers laten in sommige gevallen vele weken tot zelfs maanden op zich wachten. NS laat via diverse kanalen weten een grote achterstand te hebben bij het afhandelen van brief- en emailverkeer. NS adviseert...

Klantenservice

Lees meer

Blog: de Hogesnelheidslijn (HSL)

De HSL is noch door ProRail noch door NS aangelegd, maar door mensen zonder spoorervaring. De lijn is technisch zo ingewikkeld dat de Franse Thalys drie jaar nodig had om de software van de trein af te stemmen op de software van de rails, ondanks decennialange Franse ervaring met hogesnelheidstreinen. Het gebrek aan kennis leidde tot een architectonisch prachtige brug bij de Moerdijk, waarover treinen...

HSL

Lees meer

Rover vraagt opheldering over overslaan station Duivendrecht

Rover wil opheldering van NS en ProRail over het tijdelijk overslaan van station Duivendrecht door een aantal Intercity’s. Deze week blijken van maandag t/m donderdag na de ochtendspits en in de avondspits bepaalde Intercity’s niet te stoppen in Duivendrecht wegens een ‘aangepaste dienstregeling’. Doordat de IC’s Dordrecht-Lelystad en Schiphol-Amersfoort/Enschede op sommige momenten Duivendrecht...

Dienstregeling

Lees meer

Blog: de reiziger op één, twee en drie

Deze uitspraak is afkomstig van Timo Huges toen hij als directeur van NS merkte, dat dit voor NS niet vanzelfsprekend was. De rechtbank heeft Hughes in een strafrechtelijk proces onlangs vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie, dat de fraudezaak met veel verbaal geweld had ingezet, gaat nu in beroep. Is dat beroep in het belang van de reizigers? De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) maakte een proef...

Blog

Lees meer

Verwarring door staking streekvervoer

Vandaag wordt landelijk gestaakt in het streekvervoer voor meer loon en betere werkomstandigheden. Rover heeft begrip voor de reden van de actie, maar vindt een algehele staking een te zwaar middel om het gelijk te halen. Ontevreden is Rover over de reisinformatie, die bij een aantal vervoerders in de ochtendspits te wensen over liet. Connexxion, Keolis en ArrivaDe reisinformatie van Connexxion...

Reisinformatie, Staking

Lees meer

Dupeer reizigers niet met acties in het OV!

Rover roept werkgevers en vakbonden in het OV op om onderhandelingen te hervatten en reizigers niet de dupe te laten worden door te staken. Donderdag wordt er in het hele land gestaakt in het streekvervoer, medewerkers willen meer loon en een lagere werkdruk. Volgens de vakbonden FNV en CNV is er te weinig tijd voor bijvoorbeeld toiletpauzes. Rover herkent dat krappe dienstregelingen tot de nodige...

Staking

Lees meer

40 jaar buurtbus: meer dan alleen een busje!

De buurtbus vierde in 2017 zijn 40-jarig jubileum. Een leuke gelegenheid om een aantal buurtbusvrijwilligers aan het woord te laten. Wie aan een buurtbus denkt, denkt aan een klein busje op het platteland. Het busje rijdt een vaste route volgens een vaste dienstregeling en wordt bestuurd door een vrijwilliger. De gebruikers zijn over het algemeen erg tevreden. Helemaal juist! Toch is een buurtbus...

Lees meer

2017: ons jaar in vogelvlucht

Het jaar loopt alweer ten einde, tijd voor een terugblik. Wat hebben wij dit jaar voor de OV-reiziger kunnen bereiken en waar waren wij minder blij mee?  De tienminutentrein2017 was het jaar waarin de ‘tienminutentrein’, de hoogfrequente Intercity op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven, zijn intrede deed. Een hoogfrequente Intercity klinkt al meteen als een succes, toch kon Rover niet...

Lees meer

Ook nieuwe busstation Leiden te klein

Het beoogde compacte busstation van Leiden blijkt veel te klein om alle buslijnen een plek te geven. Rover-afdeling Holland Rijnland spreekt in een brief aan de gemeenteraad de verwachting uit dat de plannen van tafel gehaald zullen worden. Gemeente Leiden probeert al jaren de ruimte van het busstation vrij te maken voor andere doelen. Oorspronkelijk was het plan het busstation te verhuizen naar...

Lees meer

Meeste klachten volle bussen in 2017 uit Amsterdam

De meeste klachten over volle bussen komen uit Amsterdam, blijkt uit een eerste analyse van de meldingen in het Meldpunt Volle Bussen van Rover. Op de tweede plaats komen de klachten uit concessiegebied Midden Overijssel, gevolgd door regio IJsselmond.  AmsterdamMet 18,6% zijn de meeste klachten afkomstig uit Amsterdam. Het gaat hierbij om drukke trams, metro’s en bussen. Meest genoemd worden...

Lees meer

Arriva schaft onverwacht 65+ Dal Vrij abonnement af

Arriva stopt per 1 januari met het 65+ Dal Vrij abonnement voor bus en trein. Omdat Arriva hierover nauwelijks heeft gecommuniceerd, kan het voor veel reizigers een nare verrassing betekenen. Rover adviseert reizigers het abonnement dit jaar nog snel aan te schaffen. Het Dal Vrij abonnement van Arriva voor 65-plussers kost €14 per maand voor de bus of €28 voor een gecombineerd bus/trein abonnement....

Lees meer