Skip to main content

Klachten over vertraging door ‘elke 10 minuten een Intercity’

Vandaag is NS begonnen met het testen van iedere tien minuten een Intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. Wat veel reizigers echter niet weten, is dat er op meerdere plaatsen in het land veranderingen zijn in de dienstregeling om de tienminutentrein in te kunnen passen. Rover roept alle reizigers op om de reisplanner te raadplegen. Om de test met de tienminutentrein uit te kunnen voeren, zijn er...

Lees meer

Politiek debat over gezond verkeer in Rotterdam: de eindstand

Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer moeten prioriteit krijgen in het centrum van Rotterdam. Dat vonden vrijwel alle Rotterdamse politieke partijen in 2014. Wat is daarvan terecht gekomen? En wat brengt de toekomst? Daarover gaat het politiek debat op dinsdagavond 19 september. In maart 2014 organiseerden Rover en Fietsersbond een verkiezingsdebat over gezond verkeer. Vrijwel alle kandidaatraadsleden...

Lees meer

Leidse OV-visie Rover-afdeling Holland Rijnland

Vorig jaar heeft de afdeling Holland Rijnland van de reizigersorganisatie Rover de nota ‘Bouwstenen voor een Leidse OV-visie’ gepubliceerd. Inmiddels is er veel gebeurd: er zijn plannen gepubliceerd voor een schaalsprong in het OV, waarbij door grote investeringen de capaciteit van het openbaar vervoer significant toeneemt, en in Leiden heeft de discussie over de locatie van het busstation...

Lees meer

Ophef over reclamecamera’s station Amersfoort

Veel reizigers reageren geschrokken nadat er op Twitter een bericht verscheen over camera’s op station Amersfoort die de reacties van reizigers op advertenties registeren. Rover heeft NS om opheldering gevraagd. Een reiziger ontdekte dat zich een soort kleine camera’s bevinden in een reclamezuil op station Amersfoort. NS liet op Twitter aanvankelijk een verontrustende verklaring horen: “Met die...

Lees meer

Blog: treinen in Noord-Holland

Alles wijst erop dat Noord-Holland economisch gaat groeien en dat er rond Amsterdam veel gebouwd gaat worden. Dat zal leiden tot een toename van de mobiliteit.  De vorige wethouder van verkeer in Amsterdam, Wiebes, wees er al op dat Amsterdam niet meer auto’s aankan en dat Amsterdam alleen maar bereikbaar blijft als er meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer en de fiets. De huidige...

Lees meer

Blog: NS International

Marjon Kaper maakt de overstap van de directie van NS International naar de ANWB. Zij kwam bij NS International te werken aan de vooravond van het FYRA-debacle en zij heeft de hele crisis meegemaakt rond het ineenstorten van de treindienst naar België. Het probleem bij NS International in die tijd was niet alleen de treindienst naar België. De website was lastig te doorgronden voor reizigers en...

Lees meer

“Investeringen nodig tegen overvolle treinen”

Rover wil dat het nieuwe kabinet investeert in meer ruimte op het spoor om de groeiende mobiliteit het hoofd te bieden. Ook moet er meer aandacht komen voor grootstedelijke OV-netwerken. Ieder jaar komen er in september veel klachten binnen over overvolle treinen. Door de aantrekkende economie verwacht NS dit jaar in september 5% meer reizigers dan vorig jaar. Reizigers worden daarom opgeroepen...

Lees meer

Wensenlijstje Rover-Den Haag e.o. voor de nieuwe gemeenteraad

In maart 2018 vinden de verkiezingen van de gemeenteraad plaats. Rover-Den Haag e.o. speelt alvast in op de verkiezingsprogramma’s in wording door een wensenlijstje voor het OV in periode 2018– 2022  te presenteren. De Rover-afdeling heeft hiervoor een aantal wenselijke ontwikkelingen voor Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg op een rij gezet. Den Haag Er zal volgens de visie van Rover...

Lees meer

Blog: spookbussen

Spookbussen zijn bussen die wel rijden maar waarover geen informatie te vinden is. Deze zomer ontdekte ik dat er bussen reden naar het Henschotermeer, een bekende recreatieplas op de Stichtse Heuvelrug. Op zichzelf is het een uitstekend idee om bussen die niet nodig zijn voor scholierenvervoer, in de zomer in te zetten naar recreatiegebieden die geteisterd worden door files. Maar omdat niemand wist...

Lees meer

De Reiziger nummer 5 van 2017 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2017 is verschenen en valt één dezer dagen bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Elektrisch busvervoer in vele vormen Het aantal elektrische bussen in Nederland neemt snel toe. In Eindhoven gaan er dit jaar 43 rijden, en vanaf december 100 in de concessie Amstelland-Meerlanden....

Lees meer

Rover-Holland Rijnland: “Raad, houd vast aan je uitgangspunten”

Een brief van Rover-afdeling Holland Rijnland aan de gemeenteraad in Leiden is de volgende stap in de soap rondom de locatie van het busstation. De Rover-afdeling ziet dat de oorspronkelijke uitgangspunten van de gemeenteraad momenteel onvoldoende op de agenda staan. Ontvlechting van verkeersstromen (voetganger, fiets OV en auto), een goede oplossing voor het openbaar vervoer (reistijden, kilometers)...

Lees meer

Consumentenorganisaties willen toeslagvrije IC Direct in daluren

NS zou de toeslag voor de IC Direct in de daluren moeten afschaffen totdat de prestaties van deze trein aanzienlijk verbeterd zijn. Dat schrijven de consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover, in een advies. Volgens de consumentenorganisaties kan dit betaald worden van de boete die NS en ProRail is opgelegd wegens slechte prestaties op de HSL. De prestaties op de HSL zijn nog steeds...

Lees meer

Blog: woon-werkverkeer

Volgens het CBS reisden in 2015 de meeste Nederlanders tussen de 15 en 35 kilometer om bij hun werk te komen. Eerdere onderzoeken van TNO wezen op een afstand tussen de 20 en de 30 kilometer. Het CBS-onderzoek wijst op regionale verschillen maar in de Randstad en Brabant zijn de afstanden het kortst. De economie groeit en nu de huizenprijzen de pan uitrijzen in de grote steden worden kopers en huurders...

Lees meer

“Laat de busreiziger niet betalen voor afschaffen contant geld”

Rover wil niet dat de reiziger de rekening gepresenteerd krijgt van het afschaffen van contant geld in de bus. Verschillende vervoerders overwegen een kleine prijsverhoging om pinapparatuur in de bus te kunnen bekostigen, maar Rover vindt dat deze rekening door de vervoerder zelf gedragen moet worden. Om overvallen tegen te gaan, wordt op steeds meer plaatsen het contant geld in de bus afgeschaft....

Lees meer

ProRail pakt problemen Schipholtunnel aan

Grootschalige treinenuitval bij een loos alarm in de Schipholtunnel zou voortaan tot het verleden moeten behoren. ProRail heeft een aantal maatregelen aangekondigd waardoor reizigers bij een tunnelalarm hooguit vertraagd, maar niet meer gestrand zullen raken. Rover heeft vele jaren aangedrongen op maatregelen is dan ook blij met het resultaat. De regelmatige brand- of rookmeldingen in de Schipholtunnel...

Lees meer

Kritiek op ‘Woensdag Testdag’ bij NS

NS vraagt te veel van de reiziger door iedere woensdag een afwijkende dienstregeling te bieden. Dat stellen de consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover, in een advies aan NS. De consumentenorganisaties zien de belangen van een deel van de reizigers ondergesneeuwd raken in de focus op frequentieverhoging. NS en ProRail willen vanaf september elke woensdag een tienminutendienst met Intercity’s...

Lees meer

Rover-Amsterdam waarschuwt voor overvol OV

De reizigersgroei binnen het Amsterdamse openbaar vervoer kan GVB met het huidige materieel nauwelijks opvangen. Daarvoor waarschuwt Rover-afdeling Amsterdam op de eigen website. Al eerder stuurde de Reizigers Advies Raad (RAR) een brandbrief aan de Vervoerregio Amsterdam over het tekort aan materieel. Amsterdam kent geen daluren, stelt Rover-Amsterdam. Metro 51 is meestal al volgeladen bij het...

Lees meer