Skip to main content

Regeerakkoord 2017: voor- en nadelen voor de OV-reiziger

Duurdere bus- en treinkaartjes maar wel investeringen: het nieuwe regeerakkoord kent de nodige plus- en minpunten voor de OV-reiziger. Rover zet de belangrijkste op een rij: Integratie regionaal OV Rover heeft in haar visie Ordening begint met Regie aangeven dat vroegtijdig moet worden begonnen met het uitwerken van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. De nieuwe coalitie is het met Rover eens dat trein...

Lees meer

Sprinter Amsterdam - Uitgeest wordt te snel opgeheven

Rover heeft NS gevraagd om actie te ondernemen op de vertragingen en uitval van sprinters tussen Amsterdam en Uitgeest. Uit een analyse van Rover blijkt dat de sprinter dit jaar al honderden keren is opgeheven op station Wormerveer. Wanneer de sprinter naar Uitgeest een vertraging van 6 minuten of meer oploopt, wordt deze ingekort tot station Wormerveer en bereikt zijn eindstation Uitgeest dus niet....

Lees meer

Blog: samenwerking met de overheden

Er wordt bij het openbaar vervoer altijd kritisch naar de bedrijven gekeken. Met kritisch kijken is niets mis. Vergeten wordt dat OV-bedrijven soms aan wonderlijke eisen van de overheden moeten voldoen. In Limburg vervoert Arriva op dit moment minder reizigers dan verwacht. Volgens de afdeling Limburg van Rover ligt dat mede aan de dienstregeling. De dienstregeling is gezamenlijk gemaakt door Arriva,...

Lees meer

Geld terugvragen OV-chipkaart wordt makkelijker

Het wordt makkelijker voor reizigers om saldo terug te vragen dat op de OV-chipkaart geparkeerd staat. Hiermee komt Translink tegemoet aan een wens waar Rover zich samen met andere consumentenorganisaties lang voor heeft ingezet. Tot nu toe betekent het voor veel reizigers een administratieve rompslomp saldo terug te vragen van een verlopen OV-chipkaart. Veel reizigers doen daarom niet de moeite...

Lees meer

Rover gaat in gesprek met reizigers in Flevoland

Rover is op zoek naar reizigers die regelmatig gebruik maken van het openbaar vervoer in Flevoland. We gaan graag in gesprek over hoe reizigers het OV in Flevoland ervaren en wat de verbeterpunten zijn. Hiervoor vindt zaterdagochtend 14 oktober een brainstormochtend plaats in Lelystad. Er speelt veel op het gebied van openbaar vervoer in Flevoland. Zo wil gemeente Lelystad de bussen sneller en vaker...

Lees meer

Collegetour ‘Intelligent van A naar B’

Het ROCOV Twente organiseert op aanstaande maandagochtend 9 oktober de collegetour ‘Intelligent van A naar B’ bij de Universiteit Twente. Aan de hand van twee interactieve colleges worden deelnemers geprikkeld om het beeld van het openbaar vervoer (OV) bij te stellen. De sprekers zullen een doorkijk geven naar OV 2.0. Het eerste college zoemt in op de innovatieve ontwikkelingen die de grenzen tussen...

Lees meer

Preview: Intercity Nieuwe Generatie

Vanaf 2021 moet hij over de HSL gaan rijden tussen Amsterdam en Breda: de Intercity Nieuwe Generatie. NS bood vandaag alvast een kijkje in de nieuwe trein. De nieuwe Intercity's, gemaakt door het Franse Alstom, zijn samen goed voor 25.000 extra zitplaatsen. De enkeldeks treinen gaan straks rijden op de HSL met een snelheid van maximaal 200 kilometer per uur. In de Wagenwerkplaats in Amersfoort presenteerde...

Lees meer

Tijdelijk geen toeslag IC Direct in daluren

De toeslag van de IC Direct verdwijnt binnenkort tijdelijk in de daluren. Daarmee komt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tegemoet aan de wensen van de consumentenorganisaties. De consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover, adviseerden al eerder positief over het voorstel van het ministerie om het boetebedrag terug te geven aan de reiziger in de vorm van een teruggave van 100...

Lees meer

Rover-Limburg wil spoorverdubbeling en station Grubbenvorst

Rover-afdeling Limburg wil dat prioriteit wordt gegeven aan spoorverdubbeling van de Maaslijn (Nijmegen – Venlo) en het aanleggen van een station Grubbenvorst. De Provincie heeft er echter voor gekozen om te starten met elektrificeren. Een betere oplossing om de regelmatige vertragingen te voorkomen is echter een grootschalige spoorverdubbeling, stelt Rover-Limburg. Rover-Limburg ziet naast spoorverdubbeling...

Lees meer

Blog: de spits is een maatschappelijk vraagstuk

Er is veel aandacht voor de vraag of het openbaar vervoer wel in staat is om alle reizigers comfortabel in de spits te vervoeren. Het feitelijke juiste antwoord is dat het openbaar vervoer zijn uiterste best doet. Het echte en ook juiste antwoord is dat als alle werknemers om 8.00 in de fabriek, alle kantoormedewerkers om 8.30 op kantoor en alle studenten om 9.00 in de collegezaal moeten zijn, het...

Lees meer

Blog: Amsterdam Zuid goed aanpakken

Een goed gebouwd station Amsterdam Zuid kan veel knelpunten in het openbaar vervoer in Amsterdam en de Randstad oplossen. Amsterdam Centraal barst uit zijn voegen. Dat geldt zowel voor het station zelf als voor het stationsplein waar trams, bussen, fietsers en voetgangers elkaar in de weg zitten. Amsterdam heeft dringend behoefte aan een groot en aangenaam tweede station. Vanaf Rotterdam, Den Haag,...

Lees meer

Tips voor de formatietafel

Afgelopen dinsdag tijdens Prinsjesdag presenteerde het demissionaire kabinet voor het laatst haar plannen voor Nederland. Het wachten is nu op een regeerakkoord voor het nieuwe kabinet. Eerder dit jaar hebben we onze visie op de toekomst van mobiliteit al aan de politiek meegegeven. Maar we lichten graag nog een paar van onze standpunten uit die we in de formatie aan bod willen zien komen. Investeringen Steeds...

Lees meer

Minder meldingen over volle treinen

September is traditioneel de drukste maand op het spoor. Deze maand levert Rover ieder jaar honderden klachten op en dat is dit jaar niet anders. Toch blijven de klachten tot nu toe dit jaar achter: voor het eerst is het klachtenaantal in de eerste helft van september onder de 1000-grens gebleven. De eerste 17 dagen van september kwamen er 710 meldingen binnen via het Meldpunt Volle Treinen. Dat...

Lees meer

Reactie Mobiliteitsalliantie op Prinsjesdag

De Mobiliteitsalliantie is verheugd dat één van onze kernpunten - namelijk het veel integraler kijken naar (duurzame) mobiliteit in Nederland - nog door het demissionair kabinet wordt omarmd. Hiermee geeft het demissionair kabinet een goede voorzet aan het nieuwe kabinet. Het bereikbaar houden van Nederland vraagt om extra investeringen in de infrastructuur, maar ook om een nieuwe aanpak van mobiliteit....

Lees meer

Rover vraagt om minder hinder voor treinreizigers Zwolle

Treinreizigers rondom Zwolle gaan de komende jaren veel hinder ondervinden van grootschalige werkzaamheden. Rover roept ProRail, NS en Arriva in een memo op om ruimte te creëren voor onorthodoxe maatregelen die de hinder voor reizigers zal verminderen. De afgelopen jaren heeft de reiziger rond Zwolle vaak te maken gekregen met aangepaste treindiensten en vervangend vervoer. Al deze overlast heeft...

Lees meer

OV loket: OV moet klantvriendelijker

OV-bedrijven benaderen reizigers niet altijd als klant en verplaatsen zich onvoldoende in hen. Dat stelt het OV loket in de rapportage over het tweede kwartaal. Processen worden veelal ontworpen vanuit het perspectief van de vervoerder in plaats van dat van de reizigers. En als de vervoerder fouten maakt, dan is het te vaak aan de reizigers om daarop alert te zijn en aan de bel te trekken. De reiziger...

Lees meer

Klachten over vertraging door ‘elke 10 minuten een Intercity’

Vandaag is NS begonnen met het testen van iedere tien minuten een Intercity tussen Amsterdam en Eindhoven. Wat veel reizigers echter niet weten, is dat er op meerdere plaatsen in het land veranderingen zijn in de dienstregeling om de tienminutentrein in te kunnen passen. Rover roept alle reizigers op om de reisplanner te raadplegen. Om de test met de tienminutentrein uit te kunnen voeren, zijn er...

Lees meer