Skip to main content

Reizigers nodeloos dupe van stakingen

FNV Spoor heeft verrassingsacties aangekondigd nu het ultimatum aan NS is afgelopen. Rover vindt dat de meningsverschillen tussen de vakbond en NS over de koers van het bedrijf niet over de rug van de reizigers moeten worden uitgevochten. Rover roept beide partijen op om zich tot het uiterste in te spannen om in gesprek te blijven over de onderwerpen waarover verschil van mening is. Rover betreurt...

Lees meer

Let op met kaartjes kopen voor de Rhein-IJssel-Express

De Rhein-IJssel-Express van Abellio tussen Arnhem en Düsseldorf (RE19) heeft een matige start gemaakt. De trein valt regelmatig uit en informatie hierover ontbreekt soms. Ook is het zoeken naar informatie over de mogelijkheden om een kaartje te kopen en over de sterk verschillende prijzen die daarbij horen. Koop je een doorgaand kaartje via NS, dan bestaat de kans dat je flink teveel betaalt. Prijsverschil Op...

Lees meer

Gastblog: Samenwerking cruciaal voor verbetering van het OV

“Ik begin er over te denken mijn OV-abonnement op te zeggen en een auto te kopen”, aldus een reiziger die het afgelopen kwartaal een klacht indiende bij het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Ik kwam opmerkingen van deze strekking verschillende malen tegen tussen de ruim 1700 klachten die tussen 1 januari en 31 maart 2017 bij ons binnen kwamen (zo’n 500 meer dan in dezelfde periode...

Lees meer

Volle treinen weer meer verspreid over het land

In april zagen we een opvallende stand van zaken in het Meldpunt Volle Treinen: de hele top 10 van meest genoemde volle treinen werd ingenomen door Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht. In mei is dit beeld weer veranderd. In mei kwamen er 1364 meldingen bij Rover binnen over overvolle treinen. Daarmee zet de daling door die wij ieder jaar in het voorjaar zien. Naar verwachting gaat het aantal...

Lees meer

OV loket: geld terugvragen moet eenvoudiger

Als reizigers in het openbaar vervoer te veel betaald hebben voor hun reis of als een dienst waarvoor is betaald niet wordt verleend, dan moet het eenvoudiger zijn om geld terug te krijgen. Dat zegt het OV loket in een rapportage over het eerste kwartaal van 2017. Het OV loket vindt het niet juist dat reizigers die hun geld terug willen hebben, altijd zelf het initiatief moeten nemen. Het OV...

Lees meer

Blog: hip openbaar vervoer

Een klein beetje uiterlijk vertoon is best belangrijk voor het OV. Waar de reputatiebewuste automobilist zichzelf een Audi of een BMW cadeau kan doen, kunnen wij als OV-reiziger meestal niet kiezen of we nu in een gifgroene Connexxion-bus of een onopvallende regiotaxi stappen. In het OV wordt er dan ook lang en hard nagedacht over kleurstellingen en hippe namen om ons een aantrekkelijk product voor...

Lees meer

Blog: publiek-private samenwerking (PPS) op de Hogesnelheidslijn (HSL)

In de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten om Nederland aan te sluiten op het netwerk van Hogesnelheidslijnen, want anders zou Nederland het Jutland van Europa worden. Dat was een juiste opvatting, maar vervolgens maakte de Staat der Nederlanden een kapitale denkfout. De aanleg van de HSL van Amsterdam naar Breda en Antwerpen werd gegund aan een private onderneming, Infraspeed, die een...

Lees meer

Symposium 'Vervoer in de buurt'

Openbaar vervoer en doelgroepenvervoer groeien naar elkaar toe. Minder drukke lijnen worden vervangen door vervoer op maat, tegelijk moet het reguliere openbaar vervoer toegankelijker worden voor ouderen en mensen met een beperking. Door verschillende experimenten met vervoer op maat dreigt versnippering. Waar gaat het heen? Wat willen reizigers en wat werkt? Deze vragen staan centraal tijdens het...

Lees meer

Treinreizigers Zwolle moeten jaar langer wachten op verbetering

Rover is zeer ongelukkig met het uitstel van spoorwerkzaamheden rondom station Zwolle. Door een mislukte aanbesteding moeten reizigers een jaar langer wachten op hoognodige verbeteringen. Tijdens de aankomende zomervakantie zouden er grootschalige werkzaamheden in het stationsgebied van Zwolle worden uitgevoerd. Nieuwe sporen en een extra perron zouden de reiziger kortere reistijden en meer treinen...

Lees meer

Blog: een kwestie van gunnen

Onder deze titel werd een whitepaper gepresenteerd door de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Hierin pleit de FMN voor gedifferentieerdere vormen van aanbesteden en voor het vergroten van de flexibiliteit binnen bestaande concessies. Ook wordt in de paper gepleit om nieuw te verlenen concessies te gebruiken om vernieuwing aan te jagen en om de randvoorwaarden beter te benoemen. Daar...

Lees meer

Veel volle Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht

Een opvallend beeld in de meldingen van overvolle treinen die in april bij Rover binnenkwamen: de top 10 van meest gemelde treinseries wordt volledig ingenomen door Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht. In april ontving Rover 1555 klachten over overvolle treinen, dit aantal is net iets minder dat dezelfde maand vorig jaar (1663 klachten). Nog nooit eerder waren de reizigers zo eensgezind...

Lees meer

Blog: voldoende Rheden voor een overwegtunnel

Dat een spoorwegovergang risico’s met zich meedraagt, zien we aan de recente ongevallen in Deurne, Harlingen en Wouw. Zowel voor de weggebruiker, spoorpersoneel als de reiziger zijn de gevolgen van een aanrijding niet mals. Niet gek dus dat steeds meer overwegen vervangen worden door viaducten of tunnels. Dat zo’n beslissing niet eenvoudig is, bewijst gemeente Rheden. Deze gemeenteraad...

Lees meer

Rover teleurgesteld in zomerdienstregeling Breng

Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen is zeer teleurgesteld in de plannen van Breng voor de Zomerdienstregeling. Hoewel de aparte Hoogzomerdienstregeling niet terugkomt, kan de reiziger bij Breng ook komende zomer rekenen op forse frequentieverlagingen van de bussen. Vorig jaar werd de Zomerdienstregeling door Breng tijdelijk nog verder uitgedund tot een Hoogzomerdienstregeling. De meeste buslijnen reden,...

Lees meer

Voordelig een overdekt dagje uit voor Rover-leden

Het goede lenteweer laat dit jaar lang op zich wachten. Roverleden die er toch even op uit willen, kunnen gebruik maken van diverse kortingen op een aantal overdekte dagjes uit. Voor een middagje bioscoop is het altijd goed weer. Roverleden profiteren van korting op bioscopen als Pathé, Utopolis en JT Bioscopen. Liever een dagje wellness? Profiteer van minstens 30% korting bij Thermae 2000,...

Lees meer

Gezocht: stagiair(e) audiovisuele communicatie

Houd je van vloggen? Heb je hart voor het openbaar vervoer? Rover zoekt een stagiair(e) die ons kan helpen om onze missie op enthousiaste wijze in beeld te brengen. Omschrijving Rover wil het openbaar vervoer makkelijker en eerlijker maken. Of het nu gaat om een veel te ingewikkelde OV-chipkaart, voor toeristen onbegrijpelijke kaartautomaten of een onvindbare P&R-plek.. Om ons te helpen met...

Lees meer

Op vakantie in Europa met fiets en OV

Met het OV op vakantie en de fiets meenemen? Dat kan aardig ingewikkeld zijn. Rover zet de mogelijkheden op een rij. Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. Maar onmogelijk is het zeker niet. Alhoewel enkele handige verbindingen inmiddels verdwenen zijn, zoals de nachttreinen en  AutoSlaapTreinen vanuit Nederland, zijn er nog steeds verbindingen en treinen...

Lees meer

Blog: van boetes naar belonen

NS en ProRail kregen boetes omdat de prestaties op de Hoge Snelheid Lijn (HSL) van Amsterdam via Rotterdam naar Breda te wensen overlieten. Het klopt, dat de prestaties op de HSL beneden peil zijn, maar helpen boetes? Een boete voor NS gaat naar het Ministerie van I en M en dat betekent minder winst voor de aandeelhouder, het Ministerie van Financiën.  Voor ProRail geldt iets dergelijks....

Lees meer