Er is een plan nodig om de hinder na winters weer voor de reizigers te verkorten. Hierom vraagt Rover-Amsterdam in een brief aan het GVB. Tram en metro waren in Amsterdam dagen na de sneeuwval nog ontregeld.
Niet alleen het spoor heeft last van een trage hervatting van de dienstregeling, ook in Amsterdam lag het tramnet nog dagenlang plat en was de inzet van de metro zeer beperkt. “Dat...
Rover wil onderzoek naar traag herstel treindienst
Rover wil dat het ministerie van Infrastructuur een onafhankelijk onderzoek laat uitvoeren naar het herstel van de treindienst na een grote storing. Zo zou moeten worden voorkomen dat reizigers in de toekomst vaker te maken krijgen met langdurige beperkingen in de dienstregeling, zoals nu bij NS het geval is.
Al anderhalve week heeft de reiziger bij NS te maken met uitgevallen treinen en...
Februarideal: gratis mondkapjes voor nieuwe leden
Draag je het OV een warm hart toe? Dan is deze Valentijnsmaand misschien een mooi moment om lid te worden van Rover. Als nieuw lid krijg je nu gratis een set van twee Rover-mondkapjes voor in het OV. Op = op!
Rover is sinds 1971 dé stem van de reiziger in het openbaar vervoer. Samen met onze leden zorgen we dat de reiziger gehoord wordt. Doe je ook mee? Als lid steun je ons werk voor beter...
Rover wil alles-uit-de-kast-scenario in het OV
Rover wil dat de OV-bedrijven alles uit de kast trekken om reizigers zo goed mogelijk te vervoeren. De reizigersvereniging vraagt om het inzetten van langere treinen en inhuur van touringcars om propvolle bussen en treinen tegen te gaan.
In de nasleep van de sneeuwbuien heeft de reiziger ook woensdag nog te maken met de nodige beperkingen in het OV-aanbod. Uit het hele land komen hierdoor...
Rover wil duidelijkheid voor de treinreiziger
Rover vraagt NS en ProRail om de treinreiziger te voorspellen wat die de rest van de week kan verwachten op het spoor. De reizigersvereniging heeft de nodige vragen gesteld over de opstart van het treinverkeer in de hoop dat er snel duidelijkheid komt voor de reiziger.
Na de grote sneeuwstoringen van zondag is het meeste OV dinsdag weer aan het opkrabbelen. Rover wil weten wanneer de reiziger...
Blog: één dag sneeuw
“Ja hoor, één dag sneeuw en het spoor ligt weer dagenlang plat”. Het is een terugkerende klacht in de winter. Eén dag sneeuw en er mag weer een topman van NS of ProRail aanschuiven bij een grote talkshow om te verklaren waarom het weer mis ging. Gisteren was het John Voppen, de voorman van ProRail, die bij Op1 zijn verhaal mocht doen. Met Sven Kockelmann als host zijn scherpe vragen nooit ver...
Rover wil compensatie voor sneeuwoverlast
Rover vraagt OV-bedrijven coulant om te gaan met compensatievragen van reizigers die door de sneeuwoverlast vertraging opliepen of extra kosten hebben gemaakt.
Na de sneeuwval van 7 februari heeft de reiziger nog dagenlang te maken gekregen met uitval van bussen en treinen. Bij NS is ruim een week later de dienstregeling zelfs nog steeds niet hersteld. Veel reizigers vragen zich af of...
Rover wil meer ruimte voor OV in Haagse plannen
Maak in de toekomstplannen over het gebied tussen het centrum en het centraal station van Den Haag voldoende ruimte vrij voor het OV. Dat vraagt Rover-Den Haag in een brief aan de gemeente. De Rover-afdeling pleit onder meer voor meer ruimte voor de bus en een extra tramspoor.
Gemeente Den Haag heeft plannen voor verdergaande verstedelijking van het gebied van de Campusboulevard en rond Den...
Rover presenteert plan voor ‘groene loper’ in Leiden
Om de autoluwe binnenstad een succes te maken, moet meer aandacht komen voor stimulering en verbetering van duurzaam vervoer. Met die boodschap is Rover-afdeling Holland Rijnland naar de gemeenteraad in Leiden gestapt. De Rover-afdeling neemt zelf het voortouw voor verbetering met de notitie ‘Een groene loper als de entree van Leiden’.
Een groene wandelroute naar de binnenstad van Leiden, een...
‘Klapperbord’ na tien jaar terug op station Utrecht Centraal
Precies tien jaar nadat we het befaamde ‘klapperbord’ op station Utrecht Centraal weghaalden, hebben NS en ProRail een nieuw megascherm met reisinformatie opgehangen op het grootste station van Nederland. Het oude verhuisde in 2011 naar het Spoorwegmuseum. Het scherm op Utrecht Centraal is vandaag, maandag 1 februari ‘live’ gegaan.
Het nieuwe ‘XL-scherm’ klappert niet zo mooi als het oude...
Forse prijsstijging dreigt voor Zeeuwse busreiziger
Een groot deel van de Zeeuwse busreizigers hangt een prijsstijging van tientallen procenten boven het hoofd, als Connexxion in mei het nieuwe Zeeland Voordeel invoert. Dat schrijft Rover-Zeeland in een visie op het nieuwe product. De Rover-afdeling is bang dat busreizigers zullen afhaken en wil daarom uitstel van invoering.
Met de invoering van Zeeland Voordeel betalen reizigers voortaan op...
Kritiek Rover op belasting OV-abonnementen
Rover roept de Kamer op OV-abonnementen voor thuiswerkers aantrekkelijk te houden. Tot 1 april is het mogelijk voor werkgevers om belastingvrij OV-abonnementen te verstrekken. Rover voorziet veel gedoe voor zowel werkgever als werknemer als deze regeling afgeschaft wordt, bovendien kan dit een nieuwe klap voor de OV-sector betekenen.
Per 1 april mogen werkgevers hun thuiswerkende werknemers...
Rover-Limburg blijft zich inzetten voor grenstram
Rover-Limburg denkt dat een tram tussen Maastricht en Hasselt een succes kan worden. Wel moet de tram dan beide binnensteden aandoen en de stations met elkaar verbinden. De route is echter al tijden aanleiding tot discussie.
Het idee speelt al tijden: een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt, die tussengelegen belangrijke locaties zoals de universiteit en het centrum van Hasselt...
Aanbieding! Twee Rover-mondkapjes voor €4,95
Maak je binnenkort gebruik van het OV? Of wil je op andere plekken laten zien dat je het OV een warm hart toedraagt? OVshop.nl heeft nu een leuke aanbieding: twee Rover-mondkapjes voor slechts €4,95: dat is bijna 50% korting!
De OV-reiziger kreeg er al sinds 1 juni mee te maken, maar sinds 1 december geldt in heel Nederland een mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes. Reden voor Rover...
Onze bereikbaarheid tijdens de coronamaatregelen
In verband met de maatregelen tegen het coronavirus werken de medewerkers van Rover vanuit huis. We vragen zoveel mogelijk per email met ons contact op te nemen.
Een klacht over het OV of suggestie voor verbetering? Dien deze dan altijd bij voorkeur in via onze website. Daarnaast kunt u ons uiteraard altijd mailen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient...
“Menselijk contact op stations moet mogelijk blijven”
Reizigers moeten altijd de mogelijkheid hebben om persoonlijke hulp te krijgen op het station, ook wanneer loketten worden gesloten. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in een advies aan NS. Rover vraagt NS om na te denken over alternatieve contactmogelijkheden zoals een servicepunt of videoverbinding.
Rover heeft er begrip voor dat NS veel loketten wil sluiten nu...
Rover vraagt aandacht voor kleine OV-projecten
Rover is blij dat een aantal grote OV-projecten op de nominatie staat om door het Rijk gefinancierd te worden. Tegelijk vraagt Rover aandacht voor de kleinere OV-projecten die de reiziger minstens zo veel kunnen opleveren. Dit meldt directeur Freek Bos in een uitzending van SpoorProTV.
Het kabinet stelt 20 miljard euro beschikbaar in een Nationaal Groeifonds om kennisontwikkeling, onderzoek...