Skip to main content

Rover-Amsterdam vraagt om ambitieus vervoerplan

Vervoerregio Amsterdam moet meer eisen stellen aan de vervoerder die vanaf 2021 in regio Zaanstreek-Waterland de bussen gaat verzorgen. Dat schrijft Rover-Amsterdam in een brief aan de Vervoerregio. In 2021 gaat een nieuwe concessie van van kracht start in Zaanstreek-Waterland voor 10 tot mogelijk zelfs 15 jaar. Het programma van eisen voor de aanbesteding wordt nu opgesteld. Rover-Amsterdam mist...

Dienstregeling, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Amsterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: maak van Lelystad een internationale treinhub

Vergeet Lelystad Airport. Maak hier een internationaal treinstation van. Ruimte genoeg, ook om te parkeren. Dit is de suggestie van Frits van Oosten, bestuurslid Rover-afdeling Holland Rijnland, en zijn partner Marlies van Pijkeren in een opiniestuk in dagblad Trouw. Er zijn nog tal van hobbels te nemen voordat het vliegveld Lelystad open kan. Daar kwam pas het probleem van de stikstofuitstoot...

Internationaal, Flevoland, Blog

Lees meer

Klachten volle treinen rond Zwolle houden aan

Net als in de maand mei, werd ook in juni het Meldpunt Volle Treinen van Rover gedomineerd door klachten uit het Noorden van het land. In de relatief rustige zomermaand juni kwamen dit jaar 678 meldingen over overvolle treinen bij ons binnen. Dat zijn er meer dan dezelfde maand vorig jaar (toen 536 meldingen), waarmee de dalende trend in klachten over volle treinen voor het eerst sinds jaren weer...

Drukte in het OV, West-Overijssel

Lees meer

“Voer Europese spoorbeveiliging sneller in”

Voer het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS versneld in op een aantal trajecten en zorg dat reizigers hiervan profiteren met kortere reistijden en hogere frequenties. Dat advies geeft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov. Dankzij ERTMS kunnen treinen dichter op elkaar rijden waardoor er ruimte voor meer treinen ontstaat. Dat het Europese ERTMS (European Rail Traffic...

Infrastructuur, Advies

Lees meer

Blog: zeg het voort

De klanttevredenheid in het openbaar vervoer stijgt steeds meer. Er worden steeds betere prestaties geleverd door de ov-bedrijven. Dat zou er ook voor moeten zorgen dat op feestjes en partijen steeds vaker positief over het openbaar vervoer wordt gesproken. Dat is ook nodig, we geloven de buurman immers eerder dan de NS. Het is daarom belangrijk dat wij als reizigers blijven vertellen dat het openbaar...

Internationaal, Blog

Lees meer

Rover wil uitstel prijsverhoging IC Direct

Per 1 juli gaat de reiziger meer toeslag betalen voor de IC Direct. Hoewel de IC Direct de afgelopen maanden beter is gaan presteren, vindt Rover het nog te vroeg voor een prijsverhoging. Per 1 juli stijgen de tarieven van de toeslagkaartjes voor de IC Direct van €2,40 naar €2,60: een prijsstijging van 8,3%. Ook de toeslagabonnementen worden deze zomer ruim 10% duurder. Volgens het oorspronkelijke...

HSL, Tarieven

Lees meer

NS onderzoekt aansluiting in Eindhoven

Op verzoek van Rover gaat NS onderzoeken of de aansluiting tussen de Sprinter uit Den Bosch op de Intercity naar Maastricht kan worden verbeterd. Deze aansluiting op station Eindhoven wordt een paar keer per dag niet geboden, met een langere reistijd tot gevolg. Reizigers die met de Sprinter vanaf ’s-Hertogenbosch naar Deurne reizen, kunnen op station Eindhoven overstappen op de Intercity...

Dienstregeling, Noord-Brabant, Advies

Lees meer

De Reiziger nummer 4 van 2019 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 4 (juli) van 2019 is verschenen. Dit nummer heeft als thema ‘Eropuit met het OV’. Binnenkort valt het blad (digitaal of per post) bij onze leden op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Tips voor de beste trips Zomer: het uitgelezen seizoen om er lekker op uit te gaan met trein, tram, bus en boot. Ook dit jaar de beste tips voor...

Vereniging

Lees meer

Blog: fiets-informatie voor de OV-reiziger

OV-reizigers zijn vaak ook fietsers. Gemiddeld komt 50 procent van de reizigers met de fiets naar het station. NS meldde afgelopen week dat er weer een gigantische groei in het gebruik van de OV-Fiets te zien is. Onderzoek toont aan dat reizigers vaak bereid zijn om te fietsen naar een iets verder gelegen bushalte als daar meer bussen rijden. Daarom is het van groot belang dat er goede fietsvoorzieningen...

Reisinformatie, Blog, Politiek en lobby, Fiets

Lees meer

Met fiets en trein Europa in

De fiets mee in de trein op vakantie? Dat is zeker niet onmogelijk, maar vergt wel een goede voorbereiding. Rover helpt graag bij deze voorbereiding via onze website. Wie met fiets en OV op vakantie wil, moet wel een beetje van puzzelen houden. In veel Europese treinen is de fiets welkom. Wel is reserveren meestal nodig, vaak met een speciale fietsticket. Dit jaar zijn er weer wat nieuwe mogelijkheden...

Reisinformatie, Vereniging

Lees meer

“Voorkom extra overstappen met meer laadpalen voor bussen”

Rover wil dat er meer laadpalen en grotere accu’s komen voor de elektrische bussen in regio Amstelland-Meerlanden. Hiermee moet worden voorkomen dat reizigers vaker moeten overstappen. De Reizigers Advies Raad (RAR) waarin Rover-afdeling Amstelland-Meerlanden is vertegenwoordigd samen met andere consumentenorganisaties pleit voor deze maatregelen. Connexxion stapt in regio Amstelland-Meerlanden...

Dienstregeling, Amstelland-Meerlanden, Duurzaamheid, Advies, Afdelingsnieuws

Lees meer

Blog: O, o, Den Haag

Afgelopen week presenteerde Rover samen met 24 partners het Deltaplan Mobiliteit. De media had vooral aandacht voor het pleidooi voor rekeningrijden. Dat is jammer, er staat namelijk veel meer in het plan. Namelijk een pleidooi om het voor de reiziger echt beter te maken. De reiziger is immers dé toetssteen, al is het plan natuurlijk geschreven voor de politiek en ambtenarij. Doel van het plan is...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Mobiliteitsalliantie doet voorstellen voor bereikbaar Nederland

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen. Om te voorkomen dat Nederland in de komende jaren vastloopt, moet de mobiliteit anders worden ingericht. De Mobiliteitsalliantie doet hiervoor concrete voorstellen, waarbij de reiziger en het vervoer van goederen centraal staan. Dit levert onze maatschappij jaarlijks...

Infrastructuur, Duurzaamheid, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten, Ruimtelijke ordening

Lees meer

Blog: vanaf nu Formule 1-snelheid

De OV-sector staat niet bekend om het snel realiseren van plannen. ProRail is daar zeker geen uitzondering op. Projecten zoals het uitbreiden van infrastructuur of het bouwen van een nieuw perron, moeten jaren vooraf worden gepland. En het plan kan nog niet eens worden uitgedacht voordat er geld beschikbaar is voor de uitvoering. Twaalf treinen per uur zijn er volgens de NS nodig om de reiziger...

Infrastructuur, Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Alle regionale dagkaarten op een rij

Met de zomer voor de deur komen er genoeg gelegenheden om er een dagje op uit te trekken met het openbaar vervoer. Een regionaal dagkaartje kan soms voordeliger zijn dan het kilometertarief van de OV-chipkaart. Dit betekent wel even puzzelen; sinds de komst van "één kaart voor al het OV" bestaat er juist een tal aan dagkaart(product)en. De meeste dagkaarten zijn alleen in een bepaalde regio...

Reisinformatie, Vereniging

Lees meer

Treintoiletten zijn mensenrecht

Aanbestedende overheden doen er goed aan voortaan treintoiletten voor te schrijven als eis voor de vervoerders in een aanbesteding. Deze aanbeveling doet het College voor de Rechten van de Mens. Rover zet zich al jaren in voor toiletten in alle treinen en voelt zich gesteund door de uitspraak. Enkele reizigers, die zelf door een chronische ziekte van de nabijheid van toiletten afhankelijk zijn,...

Toegankelijkheid

Lees meer

Grote OV-staking 28 mei

Dinsdag wordt het grootste deel van het openbaar vervoer platgelegd door de vakbonden als actie voor een betere pensioenregeling. Rover betreurt het dat de OV-reiziger de dupe is van een conflict waar hij geen deel van is. Reizigers reageren verdeeld op de staking. De vakbonden richten zich met de OV-staking op het kabinet. Ze eisen dat de AOW-leeftijd op 66 jaar wordt bevroren en dat de pensioenen...

Staking

Lees meer