Skip to main content

Organisaties zien kansen in autoluw Amsterdam

Een autoluwe stad zorgt voor goede bereikbaarheid en leefbaarheid. Zo schrijft Rover-Amsterdam samen met een aantal organisaties, waaronder de Fietsersbond en MENSenSTRAAT. De organisaties bieden wethouder Dijksma een manifest met handvaten voor de autoluwe stad. In de Agenda Autoluw kondigt wethouder Dijksma maatregelen aan om doorgaand autoverkeer te weren. Rover-Amsterdam is enthousiast over...

Amsterdam, Lokaal

Lees meer

Blog: Ambassadeurs van het spoor

Eva Hoeke en Marcel van Roosmalen zijn ergens in de afgelopen jaren vanuit Amsterdam naar Wormer verhuisd. Hoeke is columnist en interviewster voor De Volkskrant, Van Roosmalen kennen we van de NRC en zijn verhalen over Vitesse. Beiden schrijven en praten met regelmaat over hun belevenissen in de trein. Dat zouden de OV-bedrijven moeten toejuichen. Tevreden treinreizende columnisten zijn in feite...

Drukte in het OV, Blog, Dienstuitvoering

Lees meer

Beperkte prijsstijging treinkaartjes

In 2020 worden treinkaartjes bij NS gemiddeld 1,5% duurder. Op advies van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft NS besloten om het minimumtarief voor korte afstanden niet te verhogen en RAILPLUS te behouden. Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5% duurder. Dit geldt ook voor abonnementen Traject Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij en is in lijn met de inflatie....

Tarieven

Lees meer

Rover pleit voor doorstroming OV in Goudse gemeenteraad

Verleen lijnbussen voorrang op ander verkeer, integreer OV met WMO- en doelgroepenvervoer en lobby voor een nieuwe Intercity Rotterdam-Amsterdam via Gouda. Het zijn een paar suggesties die Rover-Gouda aan de gemeenteraad heeft meegegeven. Op maandag 14 oktober sprak de Rover-afdeling in bij een Raadsvergadering. Gemeente Gouda werkt aan een zogeheten Verkeerscirculatieplan waarbij de binnenstad...

Gouda en Midden-Holland, Lokaal

Lees meer

Blog: de treinvervangende bus

Er waren afgelopen weekend spoorwerkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven. En toevallig moest ik dit weekend toch echt in Eindhoven zijn. De ervaren treinreiziger weet dat er dan een paar opties zijn: helemaal niet reizen, een behoorlijk stuk omreizen of gebruikmaken van de treinvervangende bus. Natuurlijk koos ik voor de laatste optie. In het gezelschap dat ik in Eindhoven trof, bleek ik overigens...

Werkzaamheden, Blog

Lees meer

Onaangekondigde werkzaamheden verrassen treinreiziger tussen Haarlem en Den Haag

Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd over onaangekondigde werkzaamheden tussen Haarlem, Leiden en Den Haag.   Vrijdagochtend bleek onverwachts dat de Intercity tussen Haarlem en Den Haag Centraal de hele dag niet rijdt. De sprinter van Haarlem naar Den Haag rijdt niet verder dan Leiden. Veel reizigers melden aan Rover dat zij onverwacht worden geconfronteerd met uitgevallen treinen...

Werkzaamheden

Lees meer

Blog: wie betaalt de rekening?

Stel je voor dat bij het aanleggen van een nieuwe autoweg, eerst het asfalt van een andere weg afgeschraapt zou worden. Het zou een vreemde situatie zijn. Toch krijgt de OV-reiziger regelmatig te maken met een vergelijkbare situatie. Wanneer er een nieuwe buslijn nodig is, wordt al snel een andere buslijn opgeofferd om de financiële ruimte te creëren. In Amsterdam en Rotterdam/Den Haag wordt regelmatig...

Tarieven, Infrastructuur, Blog

Lees meer

NS en ProRail beloven beterschap bij werkzaamheden

De werkzaamheden bij Leiden dit voorjaar hebben grotere overlast veroorzaakt voor reizigers dan voorzien. Er is onvoldoende rekening gehouden met de extra risico's op verstoringen die de werkzaamheden met zich meebrachten en de gevolgen van verstoringen. Dit erkennen NS en ProRail in een reactie op het evaluatierapport van Rover. Rover deed eerder dit jaar meerdere aanbevelingen om de overlast...

Werkzaamheden, Holland-Rijnland

Lees meer

Rover-Amersfoort wil betere abri’s

Comfortabele bushaltes zonder tocht en regen. Daar heeft Rover-Amersfoort om gevraagd in de gemeenteraad. Gemeente Amersfoort overweegt vanaf volgend jaar de bushokjes in eigen beheer te nemen. Het huidige contract met de exploitant van de abri’s loopt eind volgend jaar af. Amersfoort staat nu voor de vraag zelf 180 abri’s aan te schaffen of dit onderdeel van de aanbesteding te maken. Door zelf...

Amersfoort, Afdelingsnieuws

Lees meer

Volle treinen meldingen uit heel Nederland

Zoals ieder jaar staat de herfst garant voor veel meldingen van overvolle treinen. De meldingen lijken uit het hele land te komen. Rover roept reizigers op om overvolle treinen te blijven melden via het vernieuwde www.volletreinen.nl.   In september ontving Rover bijna 1000 meldingen over overvolle treinen. Meldingen zijn onder meer afkomstig uit Noord-Holland, Flevoland, Gelderland en Overijssel....

Drukte in het OV

Lees meer

Week van de toegankelijkheid

Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Op initiatief van Ieder(in) laten veel organisaties deze week middels verschillende activiteiten zien hoe belangrijk het is dat mensen met een beperking net als iedereen mee kunnen doen. Een mooie gelegenheid voor Rover om even onder de aandacht te brengen wat wij zoal aan toegankelijkheid doen. Het is wettelijk vastgesteld dat iedereen aan maatschappelijke...

Toegankelijkheid

Lees meer

Blog: mobiliteitsdiensten

De TU Delft doet veel onderzoek naar openbaar vervoer. In het onderzoekslab werden de afgelopen jaren allerlei slimmigheden bedacht om het reizen met de ov-chipkaart makkelijker te maken. De komende jaren gaat dit lab onderzoek doen naar “gebruiksgerichte mobiliteitsdiensten”: een misschien wel mooiere naam voor Mobiliteit as a Service (MaaS). Rover denkt graag mee met de studenten en onderzoekers...

Blog, Betaalwijzen, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Lobbyen voor het ov! Hoe krijg je meer invloed?

Op welke wijze kun je meer invloed uitoefenen om het ov te verbeteren? In de training Lobbyen geven we inzicht in hoe je je plek in het samenspel tussen ov-autoriteiten (provincies, gemeenten en regio-besturen) sterk kunt maken en zodoende het resultaat kunt beïnvloeden. Opereren binnen bestuurlijke en politieke krachtenvelden wordt steeds belangrijker maar is in de praktijk lastig. Door een goed...

Vereniging

Lees meer

Snelle uitbreiding station Amsterdam Zuid blijft nodig

Werkzaamheden aan het spoor en de A10 in het Zuidasdok-project liggen stil door een impasse tussen opdrachtgevers en aannemers. Daardoor dreigt de broodnodige uitbouw van het station Amsterdam Zuid ook vertraging op te lopen. In een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen doet Rover een voorstel om deze impasse te doorbreken. Door het bouwen van een tunnel voor...

Infrastructuur, Werkzaamheden, Internationaal, Politiek en lobby

Lees meer

Nachtbus gaat weer aansluiten op nachttrein Leiden

Sinds afgelopen week zijn de vertrektijden van de nachtnet treinen op Leiden Centraal aangepast. De Intercity’s vertrekken vroeger naar Schiphol Airport zodat reizigers vanuit Den Haag en Rotterdam korter onderweg zijn naar Schiphol Airport. Op verzoek van Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov is NS in gesprek gegaan met Arriva om ook de tijden van nachtbus 800 uit Zoetermeer...

Dienstregeling, Materieel, Holland-Rijnland, Advies, Groningen, Drenthe

Lees meer

Maak reiziger eigenaar van OV-data

Er komen steeds meer mobiliteitsaanbieders die vervoersdiensten van verschillende vervoerders verkopen. Reizigers moeten volgens Rover controle kunnen houden over check-in en out gegevens die de mobiliteitsaanbieders registreren. “Het is logisch en vanzelfsprekend dat de producent ook eigenaar van de data is en blijft” aldus directeur Freek Bos tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Dinsdag...

Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Rover vraagt om investeringen spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch blijven investeringen in het openbaar vervoer achter. Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor...

Infrastructuur, Politiek en lobby, Gelderland, West-Overijssel, Afdelingsnieuws, Twente

Lees meer