Skip to main content

NS maakt Groepsretour minder aantrekkelijk

NS wijzigt op korte termijn de gebruiksaanwijzing van het Groepsretour: voortaan moeten alle deelnemende reizigers vanaf hetzelfde station vertrekken én naar hetzelfde station reizen. De maatregel is bedoeld om fraude tegen te gaan. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hopen dat dit slechts een tijdelijke maatregel is. Het Groepsretour maakt het mogelijk voor groepen reizigers...

Lees meer

Evaluatie klachten Dienstregeling 2017

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 ontving Rover ruim 5000 klachten. Het meldpunt volle treinen tikte ongeveer een gelijk aantal aan. Rover heeft alle klachten in kaart gebracht om met NS en andere vervoerders te bespreken. De klachten richten zich op het ontwerp van de dienstregeling (zoals een extra overstap of slechte aansluiting), de uitvoering van de dienstregeling (vertragingen,...

Lees meer

Gevraagd: een kleiner maar flexibeler NS

Bedrijven hebben de ontembare neiging om groot te willen zijn. Groot worden leidt tot meer omzet, meer personeel en vervolgens tot meer interne bureaucratie. Sommige bedrijven doorzien dit mechanisme en gaan onderdelen van het bedrijf verzelfstandigen of ze gaan decentraliseren. NS is een geheel centralistisch aangestuurd bedrijf. In Utrecht denkt men te weten wat goed is voor Bunde, Haren en Krabbendijke,...

Lees meer

De Reiziger nummer 3 van 2017 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 3 (mei) van 2017 is verschenen en valt één dezer dagen bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen: Bart Schmeink (Connexxion): ‘Beter kijken naar de reiziger’ Nederland heeft heel snel een alomvattende mobiliteitsstrategie nodig, anders staat in 2020 alles stil – niet alleen...

Lees meer

Toekomstmogelijkheden voor het spoor

Vandaag is het rapport ‘Kiezen voor een goed spoor’ verschenen, waarin een viertal toekomstmogelijkheden voor de inrichting van het spoor is uitgewerkt. Rover ziet met tevredenheid dat veel van onze input is meegenomen. Het kabinet had de opdracht gegeven aan ABDTOP Consult om verschillende toekomstbeelden uit te werken van hoe het spoorvervoer in Nederland zou kunnen worden geordend....

Lees meer

Rover sceptisch over reizigersgroei R-net Leiden-Zoetermeer

Rover-afdeling Holland Rijnland is sceptisch over de zogenaamde reizigersgroei op Rnet lijn 400. De Rover-afdeling geeft een andere lezing van de cijfers en waarschuwt voor het schrappen van bushaltes ten behoeve van Rnet-lijnen. In 2015 is Rnet lijn 400 ingevoerd op de buslijn Leiden-Zoetermeer. Daarbij is de ontsluitende lijn via Zoeterwoude Dorp opgeheven. Volgens een door de provincie Zuid-Holland...

Lees meer

Overvolle treinen door Boekenweek-actie NS

Rover vraagt NS om opheldering over de overvolle en te korte treinen afgelopen zondag. Ondanks de te voorspellen drukte door de Boekenweek-actie, werden nauwelijks extra treinen ingezet. Rover heeft hierover veel klachten ontvangen. Traditioneel was de laatste dag van de Boekenweek het Boekenweekgeschenk geldig als vervoersbewijs. Volgens NS maakten 250.000 reizigers van die mogelijkheid gebruik....

Lees meer

Gewenste marktordening in het spoorvervoer

Het demissionaire kabinet heeft opdracht gegeven om vier scenario’s uit te werken hoe het spoorvervoer in Nederland zou kunnen worden geordend. De scenario’s variëren van een volledig staatsbedrijf tot een geheel vrije markt. Deze week worden de voor en tegens van de scenario’s bekend gemaakt en kan het te vormen kabinet op grond daarvan een keuze maken. Een volledig staatsbedrijf...

Lees meer

Blog: is een tweede conducteur noodzakelijk?

Het ultimatum van de FNV dat op sommige treinen een tweede conducteur moet worden gehandhaafd is in meerdere opzichten opmerkelijk. Het argument dat het gaat om de veiligheid van reizigers kan niet serieus worden genomen. Al meer dan veertig jaar geleden werden in Zwitserland de conducteurs op treinen met weinig passagiers afgeschaft. De keuze was of de treindienst opheffen wegens te hoge kosten...

Lees meer

Rover Jong in actie voor stopcontacten in de 2e klas

Treinreizigers in de 2e klas hebben net zo goed behoefte aan stopcontacten als 1e klas reizigers. Met deze boodschap voert Rover Jong dinsdagavond actie in de Intercity tussen Den Bosch en Breda. Hoe zou het eruit zien als studenten, forensen en andere treinreizigers in de 2e klas besloten hun telefoon of laptop in de trein op te laden? Het antwoord is dat het een wirwar aan verlengsnoeren zou worden,...

Lees meer

Wandel naar je Werkdag op donderdag 6 april

Op donderdag 6 april 2017 is het nationale Wandel naar je Werk-dag. Voor het tweede jaar op rij wordt heel werkend Nederland opgeroepen om (een deel van de afstand) naar het werk te wandelen. Want wandelen werkt stress verlagend, vergroot de concentratie en verhoogt de creativiteit. Wie meedoet, maakt kans op leuke prijzen. Op donderdag 6 april roept Stichting Wandelnet heel werkend Nederland...

Lees meer

Blog: de hardwerkende Nederlander in de file

In de verkiezingstijd ging het plotseling weer over de hardwerkende Nederlander. Politici, die zelf inderdaad heel hard werken, willen zich graag hiermee identificeren. Daar is niets mis mee. De hardwerkende Nederlander zou niet gebaat zijn bij de invoering van een vorm van rekeningrijden of bij een spitsheffing, werd tijdens de campagnes geroepen. Hier zijn echter vraagtekens bij te plaatsen. De...

Lees meer

Rover vraagt om bezinning op aanpak ‘elke tien minuten een trein’

Het spoorboekje 2018 bevat enkele mooie verbeteringen. Maar waar Rover zich grote zorgen over maakt, zijn de gevolgen van het plan op een aantal trajecten “spoorboekloos” te rijden. Op meerdere sprintertrajecten dreigen hierdoor juist grote verslechteringen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov vragen NS in een advies om een heroriëntatie op de plannen. Volgens...

Lees meer

NS verbetert vormgeving reisinformatieschermen

NS heeft per vandaag de vormgeving van actuele reisinformatie op perrons en in stations op diverse manieren verbeterd. Rover is al enkele jaren met NS in gesprek over het verbeteren van de schermen en is blij om te constateren dat NS veel suggesties heeft overgenomen. De nieuwe opmaak is bijvoorbeeld te zien bij een verstoring waarbij de geplande eindbestemming van een trein niet kan worden bereikt....

Lees meer

Blog: Openbaar vervoer in plaatselijke en landelijke politiek

Als voorzitter van Rover onderhoud ik met plaatselijke en met landelijke politici nauw contact. Alle wethouders van grote steden en gedeputeerden vertellen mij ongeacht hun politieke kleur hetzelfde: grote steden kunnen alleen bereikbaar blijven als er minder auto gereden wordt, er meer gefietst wordt en er meer van het openbaar vervoer gebruik wordt gemaakt. Behalve over bereikbaarheid maken plaatselijke...

Lees meer

Verkiezingen 2017: OV in de verkiezingsprogramma’s

Volgende week zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Het openbaar vervoer staat altijd garant voor flink wat politieke discussies en heeft dan ook bij veel partijen een plekje in het partijprogramma. Wij zetten de ideeën en beloftes op het gebied van OV van alle partijen* die aan de verkiezingen deelnemen op een rij. Bij de laatste Kamerverkiezingen was het al dan niet hervormen van ProRail...

Lees meer

Blog: de ACM en de reiziger

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beschermt consumentenbelangen en ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren. Althans, zo staat het op de website van de ACM. Voor de reizigers in het openbaar vervoer is het de vraag of de ACM de belangen van reizigers echt beschermt. Twee voorbeelden. Reizigers die van de Valleilijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort moeten overstappen op een...

Lees meer