Skip to main content

Busstation Leiden: Rover zegt nee tegen Terwee

Rover-afdeling Holland Rijnland heeft een uitvoerige reactie gepubliceerd op het raadsvoorstel tot onderzoek naar het TerweePark als locatie voor het busstation van Leiden. De Rover-afdeling vindt dat er nog te veel onduidelijk is om aan te sturen op het TerweePark als enige lokatiemogelijkheid. Er worden nieuwe plannen gemaakt voor de centrumzijde van treinstation Leiden. Rover-Holland Rijnland...

Lees meer

Zeeuwse IC terug

Zeeland krijgt een Intercity! Zo was het onlangs te horen op het landelijke nieuws. Hoe zit dit? Toen vijf jaar geleden de Fyra (wat was dat ook alweer?) ging rijden, veranderde ook de Zeeuwse dienstregeling. In plaats van ieder uur een IC Vlissingen – Amsterdam en een stoptrein Vlissingen –Roosendaal (met in Roosendaal een slechte aansluiting op de Benelux) ging er vanaf dat moment...

Lees meer

Blog: busstations verdienen meer aandacht

Onlangs was er in Amersfoort een architectuurcafé over stations. De architecten hadden het over alles, behalve over reizigers. Over bussen werd helemaal niet gesproken en dat is onterecht. Busreizigers hebben net als treinreizigers behoefte aan comfortabele verwarmde stations, met schone wc’s en catering. Die voorzieningen zijn er vaak wel voor de chauffeurs maar merkwaardig genoeg...

Lees meer

Rover wil compensatie gedupeerde Limburgse reizigers

Rover wil compensatie voor Limburgse reizigers die fors duurder uit zijn sinds de komst van Arriva. Door het ontbreken van integrale bus-/treinabonnementen kunnen reizigers een flinke rekening gepresenteerd krijgen, schrijft Rover in een brief aan Arriva en de provincie Limburg. Ook is de samenreiskorting op de regionale stations niet meer verkrijgbaar.   Sinds de komst van Arriva in Limburg,...

Lees meer

Duizenden klachten nieuwe dienstregeling

Het regent klachten bij Rover sinds de start van de nieuwe dienstregeling op 11 december. Duizenden reizigers doen hun beklag over te krappe aansluitingen, langere reistijden en overvolle treinen. Het meldpunt nieuwe dienstregeling registreerde ruim 4000 klachten, daarnaast deden vele honderden reizigers hun beklag bij het Rover-secretariaat. Veruit de meeste klachten gaan over de NS-dienstregeling,...

Lees meer

Inspraak Rover bij provincie Utrecht om slechte start Syntus

De Rover-afdelingen uit provincie Utrecht roepen het provinciebestuur op te werken aan herstel van het vertrouwen van de reiziger. Tijdens een vergadering van de Provinciale Staten nam Rover het woord over de slechte start van het busvervoer van Syntus in de provincie. Sinds Syntus per 11 december het busvervoer in provincie Utrecht verzorgt, regent het klachten bij Rover. Klachten lopen uiteen...

Lees meer

Rover-Haarlem kwaad over mega-omleiding bus 50

Rover-afdeling Haarlem en Omstreken is kwaad op Arriva omdat een buslijn nodeloos ver van de route afwijkt. Gedurende zeven maanden krijgen reizigers van lijn 50 te maken met een tijdrovende lange omleiding en met grote loopafstanden naar hun halte in Haarlem, Heemstede of Bennebroek. De Rover-afdeling vraagt gemeente Heemstede om opheldering. Lijn 50 verbindt Leiden Centraal met station Haarlem...

Lees meer

Blog: Den Haag Centraal

Een jaar na de officiële oplevering wordt onder de prima leiding van Jaap Bierman, directeur van der HTM, nog steeds gewerkt aan een verbeterde bewegwijzering van Den Haag Centraal. Op dit station komen de belangen samen van NS Stations, NS Reizigers, ProRail Stations, HTM, de Metropool Regio Den Haag Rotterdam, de gemeente Den Haag en de eigenaar van het onroerend goed boven het station. Ik...

Lees meer

Rover vraagt om opheldering gevolgen stroomstoring

Rover heeft NS dinsdag om opheldering gevraagd over de grote gevolgen van de stroomstoring. Rover wil weten waarom de ICT-systemen zo sterk ontregeld raakten, trajecten buiten Amsterdam werden getroffen en hoe het kan dat er verkeerde informatie werd gegeven. NS en ProRail werden dinsdag hard getroffen door de stroomstoring bij Liander. Hoewel de oorzaak niet bij de spoorsector te zoeken was, kan...

Lees meer

Vroegboekkorting: Europees reizigerscongres in Rotterdam

Ontmoet OV-professionals uit heel Europa, discussieer over nieuwe concepten en doe mee aan diverse excursies: van 17 tot en met 19 maart vindt het jaarcongres van de European Passengers’ Federation plaats in Nederland, en wel in Rotterdam. Tot 28 februari zijn entreebewijzen te bestellen met vroegboekkorting. Tijdens de eerste congresdag zullen deelnemers kennis delen over public afffairs...

Lees meer

Blog: treinen en terrorisme

In de jaren zeventig werden in Nederland twee treinen gekaapt door Molukkers met dodelijke slachtoffers. De regering en NS hielden het hoofd koel en er kwamen geen overdreven veiligheidsmaatregelen. In Groot-Brittannië zijn door de IRA gedurende tientallen jaren aanslagen gepleegd onder andere op grote stations in Londen. Er vielen zeer veel slachtoffers en de schade was groot.  Desondanks...

Lees meer

Rover: claim extra kosten voor treinreis naar Rotterdam Blaak

Rover roept treinreizigers van en naar Rotterdam Blaak, die extra kosten moeten maken tijdens werkzaamheden in de Willemsspoortunnel, op om deze kosten te claimen bij NS. Wegens werkzaamheden in de spoortunnel tussen Rotterdam Blaak en Rotterdam Lombardijen zijn treinreizigers van zaterdag 7 januari tot en met zondag 15 januari op dit traject aangewezen op omreisroutes. Reizigers van en naar station...

Lees meer

Rover waarschuwt voor “security theater” internationale OV-reizen

OV-reizigers zouden niet belemmerd mogen worden door een verplichte registratieplicht, terwijl reizigers per auto of fiets wel moeiteloos de grens oversteken. Dit schrijft reizigersvereniging Rover aan de Tweede Kamer. Rover ziet de aangekondigde maatregelen als schijnveiligheid, die bovendien reizigers ernstig in hun bewegingsvrijheid beperken. Reizigersverenigingen in België (TreinTramBus...

Lees meer

Uitval extra spitstreinen onacceptabel

Uit onderzoek van het AD en Treinreiziger.nl blijkt dat een aantal van de extra spitstreinen een hoog uitvalpercentage kent. Rover vindt de fors hoge uitval van deze treinen onacceptabel.  De toegevoegde spitstreinen rijden op een aantal trajecten om deze tijdens de drukke spits extra te versterken. Dat maakt de treinen echter geen facultatief extraatje dat naar believen geschrapt kan...

Lees meer

Blog: wat gaat 2017 de reiziger brengen?

Het jaar 2016 was in veel opzichten een goed jaar voor het openbaar vervoer. Het OV groeide bijna overal en vooral in de grote steden. Het traditionele busvervoer op het platteland deelde niet in de groei met uitzondering van de Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-lijnen. Van Texel tot Eijsden werd geëxperimenteerd met buurtbussen om ook de kleine kernen per openbaar vervoer bereikbaar te houden....

Lees meer

Terugblik: ons jaar 2016 in vogelvlucht

Het jaar 2016 gaat niet best de geschiedenisboeken in. Maar hoe ging het dit jaar op het gebied van openbaar vervoer? Een verslagje van ons OV-jaar. Visie op de toekomstIn 2017 staan verkiezingen op het programma. Dit kan grote gevolgen hebben voor het OV waardoor het jaar 2016 deels in het teken stond van voorbereidingen hierop. Zo zal het nieuwe kabinet zich buigen over de toekomst van het spoor....

Lees meer

Dreigende machinistenstaking met succes aangevochten

De voor vrijdagochtend aangekondigde machinistenstaking is vandaag door de rechter verboden. Het veiligheidsrisico is te groot, omdat de politie al bezet is door kerstevenementen. De treinen zullen vrijdag dus gewoon rijden. Mogelijk wordt op vrijdag 6 januari alsnog gestaakt. NS spande een kort geding aan tegen machinistenvakbond VVMC omdat een staking op dit moment voorbarig en buitenproportioneel...

Lees meer