Skip to main content

2014 recordjaar in klachten voor OV loket

Het OV loket ontving een recordaantal klachten in 2014, dat blijkt uit de jaarcijfers van de onafhankelijke ombudsman. De bijna 8000 klachten zijn voornamelijk veroorzaakt door de OV-chipkaart. Vooral over NS waren reizigers ontevreden, nadat het in- en uitchecken in 2014 verplicht werd. Ook de overvolle treinen konden op veel klachten rekenen. Er kwamen in 2014 in totaal 7.986 klachten binnen....

Lees meer

Blog: 2,2 miljoen treinreizigers Nederland - Duitsland

In verschillende Duitse media is vermeld dat het aantal reizigers per trein tussen Duitsland en Nederland in 2014 voor het derde achtereenvolgende jaar is gestegen. Volgens sommige media was het een stijging van 14% volgens andere ging het om 7%. In Nederland is dit verheugende bericht in het geheel niet opgemerkt. De stijging is zowel in de IC-treinen naar Berlijn waarneembaar als in de ICE-treinen...

Lees meer

“Flexibiliteit internationale reizigers niet beperken”

Consumentenorganisaties zijn negatief over het voornemen van NS International om de geldigheid van internationale tickets van de kaartautomaat en de binnenlandse balie te beperken. NS wil af van de open terugreisdatum en de kaartjes nog maar één dag geldig maken, wat flink ten koste gaat van de flexibiliteit van de grensoverschrijdende reiziger. Internationale kaartjes waren tot afgelopen...

Lees meer

NS-dochter Abellio gaat OV in Limburg verzorgen

NS-dochter Abellio gaat het OV in Limburg van 2016 tot 2031 uitvoeren. Dat werd dinsdag bekendgemaakt  door gedeputeerde Patrick van der Broeck. Met de gunning van de concessie aan de NS-dochter wordt het OV meer en meer een speelveld van dochterondernemingen van grote staatsbedrijven. De concessie heeft betrekking op de OV-busdiensten in Limburg en de sprinterdiensten Maastricht Randwyck-Roermond,...

Lees meer

Blog: "Afsplitsing het beste wat ProRail kon overkomen"

"De afsplitsing van het spoorbeheer van de Nederlandse Spoorwegen is het beste wat ProRail kon overkomen………." Maandag 2 februari 2015 stortte voor de derde keer in tien dagen het treinverkeer in het midden van Nederland door een ICT-storing op de Verkeersleidingpost van Utrecht Centraal. ProRail bood excuses aan. Daags later verschijnt op de website van SpoorPro een...

Lees meer

Rover dringt aan op snelle uitvoering tram Maastricht – Hasselt

Grote vertraging dreigt voor de tram Maastricht – Hasselt. Rover-Limburg dringt erop aan het project snel uit te voeren, desnoods in iets verkorte vorm. Door recente perspublicaties over knelpunten rond de Wilhelminabrug dreigt de tramverbinding Maastricht – Hasselt een behoorlijke vertraging op te lopen. De Nederlandse overheden die bij de tramverbinding zijn betrokken nemen zes maanden...

Lees meer

Meldingen overvolle treinen: rapportage januari

Januari was geen makkelijke maand voor de treinreiziger, het spoor had weer te lijden van diverse storingen en winterweer. Traditioneel zijn treinen tijdens en na storingen extra overvol. Desondanks werd er met 2043 meldingen minder over volle treinen geklaagd dan in december (2369 meldingen) en november (4039 meldingen). Het traject Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena (- Schiphol) kwam het...

Lees meer

“Maak traject Zevenaar – Doetinchem dubbelsporig”

Het reizigersoverleg ROCOV Gelderland, waar Rover deel van uitmaakt, is het aantal storingen op spoortraject Arnhem - Doetinchem zat. Naar aanleiding van diverse sein- en wisselstoringen in de afgelopen weken heeft het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) contact opgenomen met ProRail en de beide vervoerders Arriva en Hermes ( BRENG ). “De laatste weken was op meerdere...

Lees meer

Blog: papieren spoorboekje vrijwel uitverkocht

Goed dat er apps zijn en het is prettig om op internet reisinformatie te kunnen vinden, maar er is en blijft behoefte aan reisinformatie op papier. Toen NS ophield met het uitgeven van het spoorboekje zijn Treinreiziger.nl en Rover voorzichtig begonnen met een eigen boekje met alleen intercitytreinen. Voorzichtig, omdat we geen idee hadden wat de vraag zou zijn en omdat we ons geen grote risico’s...

Lees meer

Rover eist ingrijpen bij ProRail

Reizigersvereniging Rover eist dat de Raad van Commissarissen van ProRail ingrijpt bij het bedrijf na de tweede grote systeemstoring in Utrecht binnen enkele weken. Op 22 januari lag het treinverkeer rond Utrecht ook compleet stil. Dat kwam door een storing in het computernetwerk van ProRail. Rover vindt het onaanvaardbaar dat een technische storing een zo extreme impact kan hebben. De processen...

Lees meer

Papieren spoorboekje alleen nog bij AKO op voorraad

Het papieren spoorboekje is ook dit jaar een groot succes, de voorraden van Treinreiziger.nl en Rover zijn uitverkocht. De boekjes zijn nog wel bij de AKO te koop, maar niet meer in alle winkels. De AKO verkoopt het spoorboekje nog wel via de webwinkel. Het is voor het eerst in 4 jaar dat het papieren spoorboekje in zijn traditionele vorm is teruggekeerd. Sinds 2012 gaven Treinreiziger.nl en Rover...

Lees meer

Papieren keuzedagen voortaan weer een keuze

De keuzedagen voor houders van een Voordeelurenabonnement komen er ook weer in papieren vorm. Dat heeft NS na gesprekken met Rover en Unie KBO besloten. Beide consumentenorganisaties kregen veel klachten over de ‘verchipte’ keuzedagen. Vanaf februari zullen de keuzedagen conform de wens van Rover en Unie KBO zowel op papieren wegwerpchipkaarten als digitaal reisproduct worden aangeboden. Wel vraagt...

Lees meer

Blog: een leaseauto voor de directeur van ProRail?

De afgelopen dagen hebben weer bewezen dat een goede directeur van ProRail een harde noodzaak is. Donderdag ging de treindienst plat vanwege een “stroomstoring bij Utrecht”. Het was geen stroomstoring in de betekenis van het woord. Een storing van het ene ICT- systeem van ProRail sloeg over op het andere en toen viel de hele treindienst rond Utrecht Centraal uit inclusief alle communicatiesystemen...

Lees meer

IJs en weder dienende

Voor de tweede keer binnen enkele dagen lag het treinverkeer op grote schaal plat. Donderdag was het een storing in het computernetwerk van ProRail in Utrecht, zaterdag de ijzel. We weten dat ijzel een probleem is voor het trein- en tramverkeer. Er vormt zich een laagje ijs rond de draden van de bovenleiding, waardoor treinen en trams moeilijk stroom krijgen. De knetterende vonken zijn een mooi...

Lees meer

Blog: rotsvast vertrouwen

Hoe naïef kan een mens zijn? Dat vroeg ik mijzelf af toen ik vanochtend onverrichterzake van mijn stationnetje terug fietste naar huis. Ik had mij vanochtend om 7 uur door de sneeuw geploeterd (nou ja, van ploeteren was niet echt sprake, ik maakte gewoon  een tweede spoor door de kersverse sneeuw) om de trein van 7.17 naar Zwolle te nemen. Ik keek op de tv-schermpjes en zag dat er geen treinen...

Lees meer

Nog geen grote wijzigingen in NS-dienstregeling 2016

Rover vindt dat NS er verstandig aan doet om een aantal grote veranderingen gelijktijdig door te voeren in de jaardienstregeling 2017, en niet gedeeltelijk al een jaar eerder. Staatssecretaris Mansveld heeft de Tweede Kamer hier vandaag over geïnformeerd. Wel gaat de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam al in 2016 ieder kwartier rijden, in plaats van in 2017. Al langere tijd was duidelijk dat...

Lees meer

Reizigers boos over kosten verlopen OV-chipkaart

Rover krijgt veel klachten binnen van reizigers over de kosten van het verplicht aanschaffen van een nieuwe OV-chipkaart. De kaart verloopt automatisch na 5 jaar, ook al is hij nog helemaal in orde. Deze onnodige houdbaarheidsbeperking jaagt reizigers nu massaal op kosten. Veruit de meeste OV-chipkaarten zijn na 2009 gekocht, inmiddels begint het dan ook veelvuldig voor te komen dat reizigers hun...

Lees meer